Hopp til innhald

KVL801 Karriereveiledning og karrierelæring: teorier og prinsipper

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Videreutdanning på masternivå, deltidsstudium for karriereveiledere i skolen og andre sektorer, lærere som underviser i Utdanningsvalg og dem som ønsker å bli karriereveiledere.

Karriereveiledning i individperspektiv er ett av to emner i Karriereveiledning. I emnet gis det teoretisk og praktisk innføring i karriereteorier og karriereveiledningsmetoder.

Innhold:

  • Innføring i fagområdet
  • Teorier og metoder i karriereveiledning
  • Karrierelæring og karrierekompetanse
  • Faktorer som påvirker karrierevalg
  • Bruk av veiledningsverktøy
  • Frafall

Læringsutbytte

Målet med emnet er å få kunnskap om hva som påvirker karrierevalg og karriereutvikling, hvilke utfordringer veisøkere møter i forhold til karrierevalg, og hvordan en gjennom veiledning kan hjelpe dem i valgprosesser og overganger. Studenten får muligheter til å reflektere over egen praksisutøvelse og lære om ulike metoder som kan brukes i karriereveiledning.

Studenten skal ved avsluttet studium i emnet ha oppnådd følgende kompetansemål:

Kunnskap

  • Ha avansert kunnskap om sentrale teorier og tilnærminger om karriereutvikling og karrierevalg.
  • Ha inngående kunnskaper om hva som påvirker karrierevalg og frafall og vite hvordan denne kunnskapen kan brukes i veiledningsarbeidet.
  • Kunne se karriereveiledning i et livsløpsperspektiv

Ferdigheter

  • Beherske og analysere ulike karriereveiledningsmetoder og ha kunnskap om metodenes teoretiske grunnlag og verdigrunnlag, samt forholde seg kritiske til ulike informasjonskilder
  • Kunne tilpasse karriereveiledningen til ulike grupper og ut fra individuelle behov.

Generell kompetanse

  • Ha innsikt i etiske problemstillinger i karriereveiledning
  • Kunne dokumentere og analysere karriereveiledningsfaglige problemstillinger og egen veiledningspraksis.
  • Kunne planlegge, gjennomføre og evaluere arbeidet med karriereveiledning, og begrunne valg faglig og didaktisk.
  • Ha kunnskaper om bruk av veiledningsverktøy og kunne vurdere verktøyet kritisk.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Emnet gjennomføres som et samlingsbasert studium. Det er 3 studiesamlinger à to dager. Studiesamlingene gjennomføres i Bergen og det er obligatorisk fremmøte på disse. Emnet avsluttes med eksamen. Pensumlitteratur og undervisningsmateriell er på norsk, andre skandinaviske språk og engelsk. Studentaktive læringsformer er sentrale, både på og mellom samlingene. På samlingene blir det brukt varierte undervisning- og læringsformer som for eksempel forelesninger, dialog, gruppediskusjoner, framlegg og utprøving.

Mellom samlingene skal studentene arbeide med skriftlige arbeidskrav, selvstudium og nettbaserte læringsaktiviteter. Det gis tilbud om veiledning som en del av arbeidet med oppgavene og i forhold til studiearbeidet generelt, samt legges opp til samarbeid mellom studentene i studiegrupper. Oppgavene som studentene arbeider med tar blant annet utgangspunkt i deres praksis og gir rom for refleksjoner og videre utvikling av praksis på egen arbeidsplass.

Obligatorisk læringsaktivitet

Alle obligatoriske læringsaktiviteter (fremmøte, deltakelse og skriftlige arbeid) må være utført og godkjent for at studentene skal kunne gå opp til eksamen i emnet.

Frammøte og deltakelse

Det er obligatorisk frammøte på samlingene. En del av studiearbeidet er praktiske oppgaver, praktiske øvelser og arbeid i grupper. Dette forutsetter at studentene er tilstede på samlingene. Det blir forventet at studentene tar ansvar for og tar aktiv del i gruppens læringsarbeid. Innholdet i forelesingene inngår som en del av pensum og kan være tema på eksamen. Studentene må bruke det nettbaserte støttesystemet kontinuerlig og delta i aktuelle diskusjonsfora mellom samlingene.

Oppgaver

Det er 3 skriftlige arbeidsoppgaver (obligatoriske læringsaktiviteter) i emnet. De to første arbeidsoppgavene er på ca. 1500 ord og den tredje arbeidsoppgaven er på ca. 3000 ord.

Retningslinjer for læringsaktivitetene vil bli lagt ut i Canvas ved semesterstart og gjennomgått på samling. Det gis normalt to muligheter innenfor samme semester til å avlegge de obligatoriske læringsaktivitetene. Studenter som ikke får godkjent læringsaktivitet ved første forsøk, kan levere inn på nytt senest 14 dager etter at de er gjort kjent med resultatet.

Vurderingsform

Digital individuell muntlig eksamen. Ca. 30 min.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Notater (retningslinjer for notater blir gitt på samling).

Mer om hjelpemidler