Hopp til innhald

KVL802 Utvikling og koordinering i karriereveiledningstjenester

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Videreutdanning på masternivå, deltidsstudium for karriereveiledere i skolen og andre sektorer, lærere som underviser i Utdanningsvalg og dem som ønsker å bli karriereveiledere.

Karriereveiledning i systemperspektiv er ett av to emner i Karriereveiledning. I emnet vektlegges systemperspektiv i karriereveiledning, koordinering, samarbeid, utvikling, gruppeveiledning, karriereundervisning og karrierelæring.

Innhold:

  • Innføring i fagområdet
  • Koordinering og samarbeid i karriereveiledning
  • Utvikling av karriereveiledningstjenester
  • Utvikling og trender i arbeidsmarkedet
  • Kjønns- og kulturperspektiver i karriereveiledning
  • Karrierelæring og gruppeveiledning

Læringsutbytte

Målet med emnet er å få kunnskap om hvilke utfordringer veisøkere møter i forhold til et moderne arbeidsliv og hvordan karriereveilederen og skolen/organisasjonen kan arbeide systematisk med karriereveiledning i samarbeid med ulike aktører. Studentene får muligheter til å reflektere over egen praksis og utvikle kunnskaper om hvordan hele organisasjonen kan bidra til en bedre og mer helhetlig karriereveiledning og hvordan de kan bruke sine ressurser i dette arbeidet.

Studentene skal ved avsluttet studium i emnet ha oppnådd følgende kompetansemål:

Kunnskap

  • Ha kunnskaper om utviklingstendenser i arbeidsliv og arbeidsmarked nasjonalt og internasjonalt
  • Ha avansert og inngående kunnskap om faglig evaluering og utvikling av karriereveiledningstjenester.

Ferdigheter

  • Kunne planlegge, gjennomføre og evaluere samarbeid med eksterne samarbeidspartnere om karriereveiledning i skolen
  • Kunne beskrive og analysere nasjonale og supranasjonale føringer for karriereveiledning
  • Kunne koordinere karriereveiledningen på skolen/i organisasjonen.

Generell kompetanse

  • Kunne anvende teori og forskning til evaluering og utvikling av praksis i skolens/organisasjonens karriereveiledning
  • Kunne relatere karriereveiledning til systematisk karrierelæring.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Emnet gjennomføres som et samlingsbasert studium. Det er 3 studiesamlinger à to dager. Studiesamlingene gjennomføres i Bergen og det er obligatorisk fremmøte på disse. Emnet avsluttes med eksamen. Pensumlitteratur og undervisningsmateriell er på norsk, andre skandinaviske språk og engelsk. Studentaktive læringsformer er sentrale, både på og mellom samlingene. På samlingene blir det brukt varierte undervisning- og læringsformer som for eksempel forelesninger, dialog, gruppediskusjoner, framlegg og utprøving.

Mellom samlingene skal studentene arbeide med skriftlige arbeidskrav, selvstudium og nettbaserte læringsaktiviteter. Det gis tilbud om veiledning som en del av arbeidet med oppgavene og i forhold til studiearbeidet generelt, samt legges opp til samarbeid mellom studentene i studiegrupper. Oppgavene som studentene arbeider med tar blant annet utgangspunkt i deres praksis og gir rom for refleksjoner og videre utvikling av praksis på egen arbeidsplass.

Obligatorisk læringsaktivitet

Alle obligatoriske læringsaktiviteter (fremmøte, deltakelse og skriftlig arbeid) må være utført og godkjent for at studentene skal kunne gå opp til eksamen i emnet.

Frammøte og deltakelse

Det er obligatorisk frammøte på samlingene. En del av studiearbeidet er praktiske oppgaver, praktiske øvelser og arbeid i grupper. Dette forutsetter at studentene er til stede på samlingene. Det blir forventet at studentene tar ansvar for og tar aktiv del i gruppens læringsarbeid. Innholdet i forelesingene inngår som en del av pensum og kan være tema på eksamen. Studentene må bruke det nettbaserte støttesystemet kontinuerlig og delta i aktuelle diskusjonsfora mellom samlingene.

Oppgaver

Det er 3 skriftlige arbeidsoppgaver (obligatoriske læringsaktiviteter) i emnet. De to første arbeidsoppgavene er på ca. 1500 ord og den tredje arbeidsoppgave er på ca. 3000 ord.

Retningslinjer for læringsaktivitetene vil bli lagt ut i Canvas ved semesterstart og gjennomgått på samling. Det gis normalt to muligheter innenfor samme semester til å avlegge læringsaktiviteter. Studenter som ikke får godkjent læringsaktivitet ved første forsøk, kan levere inn på nytt senest 14 dager etter at de er gjort kjent med resultatet.

Vurderingsform

Individuell skriftlig hjemmeeksamen, 3 dager.

Karakterskala A - F, der F tilsvarer ikke bestått. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler