Hopp til innhald

LUPEKI104 Bevegelsesaktiviteter og friluftsliv 2

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Kjernen i kroppsøving og idrettsfag er bevegelses- og idrettsaktivitet og den betydning bevegelse og forskjellige bevegelseskulturer har for barn og unges utvikling, læring og danning. Emnet er didaktisk forankret i gjeldende læreplaner. Gjennom teoretisk og praktisk undervisning skal studentene tilegne seg kunnskap og ferdigheter i dans og andre bevegelses- og idrettsaktiviteter inne og ute. Studentene skal utvikle praktiske ferdigheter og tilegne seg teoretisk kunnskap i basisfriluftsliv i nærmiljø og andre bevegelses- og idrettsaktiviteter i ulike miljø som snø, is, og i, ved og på vann. I emnet skal studenten også kunne utføre selvberging og livredning ute i naturen. Dette skal videre gi grunnlag for å styrke ferdigheter i planlegging, organisering, tilrettelegging og veiledning, samt ivareta egen og elevers sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø. 

Det er lagt opp til en overnattingsekskursjon med fokus på skiaktivitet og vinteridretter.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte: 

Kunnskaper 

Studenten 

  • har kunnskap om nærfriluftsliv, orientering med kart og kompass og digitale hjelpemidler  
  • har brei kunnskap om svømme- og livredningsopplæring ute
  • kan gjøre rede for dans, bevegelses- og idrettsaktiviteter og friluftsliv som kulturelt fenomen, som undervisnings- og læringsemne i skolen, historisk og i gjeldende læreplaner 
  • kan drøfte hvordan dans, bevegelses- og idrettsaktiviteter og friluftsliv kan være kilde til læring og opplevelse, folkehelse og livsmestring 
  • har kunnskap om turplanlegging, organisering, tilrettelegging og veiledning på ulike nivå for aktiviteter i et utemiljø  

Ferdigheter 

Studenten 

  • kan anvende ulike uttrykk, former og teknikker i praktisk, utøvende og skapende arbeid  
  • kan gjennomføre førstehjelp og kameratredning og ivareta elevers sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø ute
  • kan anvende ulike svømmerarter for å kunne utføre selvberging og livredning, samt gjennomføre grunnleggende opplæring i svømming og livredning i, på og ved vann 
  • kan legge til rette for naturopplevelse og læring i, om og gjennom friluftsliv på en trygg og bærekraftig måte 
  • kan legge til rette for, lede og veilede i grunnleggende opplæring i dans, ulike inne- og uteaktiviteter og alternative bevegelsesaktiviteter innen barne- og ungdomskulturen 

Generell kompetanse 

Studenten 

  • kan anvende læreplanverket, ulike arbeidsformer og didaktiske prinsipper i planlegging og gjennomføring av friluftslivsundervisning og turer i naturnære omgivelser til ulike årstider med vekt på naturopplevelse, mestring og bærekraftig ferdsel 
  • kan gjøre risiko- og sikkerhetsvurderinger for å ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter knyttet til ferdsel i, ved og på vann, is og snø 
  • har gjennomført og bestått livredningsprøve 
  • kan gi livreddende hjerte- og lungeredning (HRL) 

Krav til forkunnskaper

Ingen 

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisnings- og læringsformene i dette emnet er knytt til både teoretiske og praktiske tilnærminger, med hovedvekt på praktisk undervisning inne og ute. Emnet fokuserer på aktivitet som kan drives i skolens nærmiljø, samt ekskursjoner som deriblant innebærer overnatting.  

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente for at studenten kan framstille seg til eksamen: 

  • Deltakelse i obligatorisk undervisning som gjør at studenten kan legge til rette for, lede og veilede i grunnleggende opplæring i ulike inne- og uteaktiviteter og alternative bevegelsesaktiviteter innen barne- og ungdomskulturen 
  • Praktisk prøve i livredning i vann i kombinasjon med hjerte- og lungeredning koblet til læringsutbyttene å ha gjennomført livredningsprøven og kan gi livreddende hjerte- og lungeredning 
  • Teoretisk/praktisk arbeidskrav knyttet til turplanlegging og orientering 

I forbindelse med ekskursjoner må studenter ved HVL være forberedt på å betale en egenandel. Det blir lagt til rette for kompensatorisk arbeidskrav. 

Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktivitet får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) eller gjennomføre alternativ arbeidsaktivitet gitt av faglærer. Datoen for nytt forsøk må være i gjeldende semester og innen gitte frister, men senest tre veker før eksamensperioden begynner.

Nærmere retningslinjer for arbeidskravet gis ved semesterstart.

Vurderingsform

Individuell muntlig eksamen (30 minutter). Karakterskala: A-F, der F er ikke bestått. 

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen 

Mer om hjelpemidler

Faglig overlapping

  • KRO1004 - Bevegelsesaktivitetar og friluftsliv 2 - Reduksjon: 15 studiepoeng