MAB803N Matematikk 2, emne 1 - Matematikk som undersøkende virksomhet
Emneplan for studieåret 2022/2023
Innhold og oppbygning
Dette er det første av to emner i kurset Matematikk 2 for 1.- 7. trinn. Basert på relevant forskning skal studenten styrke sin matematiske og fagdidaktiske kompetanse til å planlegge, gjennomføre, vurdere og videreutvikle matematikkundervisning i tråd med Fagfornyelsen.
Studentens yrkespraksis knyttes til kurset gjennom utprøving av undervisningsopplegg som studenten utvikler i kurset, og gjennom kunnskapsdeling i eget kollegium.
Gjennom emnet skal studenten selv utforske matematiske sammenhenger og resonnere og argumentere i læringsfelleskapet, i tillegg til å utvikle og gjennomføre undervisningsopplegg som legger til rette for elevers utforsking, resonnering og argumentasjon.
I begge emnene vil flere matematiske kunnskapsområder bli berørt, men i emne 1 vil hovedfokus være geometri og algebra.
Gjennom arbeid med algebraisk tenkning vil studenten videreutvikle sine egne matematiske ferdigheter innen abstraksjon og generalisering, samt videreutvikle kompetansen til å sette seg inn i elevers resonnementer og argumentasjon, for å kunne skape og delta i gode matematiske samtaler med elevene.
Geogebra, regneark og andre digitale verktøy vil bli brukt av studenter og faglærere, med et analytisk blikk på verktøyenes fagdidaktiske potensial.
Studenten skal holde muntlige presentasjoner for grupper i kursets læringsfelleskap, og drive kunnskapsdeling med kolleger i egen yrkespraksis.
Akademisk skriving vil bli tatt opp i forbindelse med læringsaktiviteter, veiledning og undervisning.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om undersøkende virksomhet i matematikk
- har kunnskap om algebraisk tenkning
- har kunnskap om varierte arbeidsformer og ulike verktøy for å støtteelevers utvikling av algebraisk tenkning
- har kunnskap om kursets utvalgte temaer innen geometri
- har kunnskap om bruk av dynamiske programmer for utforsking innen geometri
- har kunnskap om matematikkdidaktikk som forskningsfelt
- har kunnskap om vurdering for læring
- har kunnskap om tilpasset opplæring generelt, og knyttet til kursets temaer spesielt
- har kunnskap om gjeldende læreplan (MAT01-05)
Ferdigheter
Studenten
- kan legge til rette for og veilede elever i undersøkende virksomhet i matematikkundervisningen
- kan planlegge undervisning som legger til rette for at elever resonnerer og argumenterer i arbeid med geometri og algebra
- kan støtte og veilede elever i arbeid med geometri og algebra i tråd med gjeldende læreplan
- kan bruke og veksle mellom ulike representasjoner innen algebra
- kan presentere og diskutere utvalgte matematiske bevis fra kursets samlinger, på en fleksibel og selvstendig måte
- kan presentere og diskutere temaer innen geometri og algebra som er relevante på barnetrinnet, på en fleksibel og selvstendig måte
- kan bruke digitale verktøy hjelpemiddel for å arbeide undersøkende i geometri og algebra
- kan legge til rette for elevers interaktive bruk av dynamiske programmer for utforsking innen geometri
- kan vurdere elevers læring i faget og bruke det som grunnlag for veiledning og planlegging av undervisning
Generell kompetanse
- studenten kan planlegge og gjennomføre undervisning som legger til rette for undersøkende virksomhet
Krav til forkunnskaper
Matematikk 1 for trinn 1 - 7, eller tilsvarende.
Undervisnings- og læringsformer
Nettsamlinger på en digital arbeidsplattform (synkron undervisning), med studentaktive arbeidsformer som gruppearbeid, diskusjoner og muntlige presentasjoner av eget arbeid.
Den synkrone undervisningen vil støttes av asynkron nettundervisning og oppgaver.
Studenten må ha mulighet til å gjennomføre eget undervisningsopplegg utviklet i kurset, i egen praksis, trinn 1-7.
Obligatorisk veiledning med faglærer inngår i forbindelse med et eller flere av læringsaktivitetene.
Obligatorisk læringsaktivitet
Studenten skal levere følgende tre læringsaktiviteter:
1. Skriftlig didaktisk utviklingsarbeid. Utvikling, gjennomføring og analyse av et undervisningopplegg som skal legge til rette for elevers utforsking, resonnering og argumentasjon. Undervisningsopplegget planlegges med veiledning fra faglærer og gjennomføres i egen praksis. Analyse av undervisningsopplegget gjøres med bruk av relevant forskningslitteratur.
2. Skriftlig oppgave. Studenten skaper undervisningsverktøy i Geogebra, som skal legge til rette for elevers interaktive utforsking av sammenhenger innen geometri, og drøfter matematiske og fagdidaktiske aspekter ved det.
3. Individuell muntlig presentasjon i gruppe. Presentasjon av utvalgte temaer innen algebraisk tenkning.
Læringsaktivitetene er obligatoriske. Innleveringene skal vise fagdidaktiske og matematikkfaglige kunnskaper knyttet til læringsaktiviteten. De vurderes av faglærer til godkjent/ikke godkjent
Alle obligatoriske læringsaktiviteter i de enkelte emnene må være godkjent senest tre uker før eksamen for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Ved ikke godkjente obligatoriske læringsaktiviteter får studenten ett (1) nytt forsøk i inneværende kurs.
Godkjent læringsaktiviteter er gyldig i det påfølgende semesteret etter godkjenningen. Nærmere informasjon om innleveringsfrister, innhold og form vil bli gitt ved studiestart.
Vurderingsform
Muntlig eksamen, 30 minutter.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Notater til presentasjon av læringsaktivitet 1.
Mer om hjelpemidler