Hopp til innhald

MOØ217 Økonomi og strategi

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Dette kurset gir et samfunnsøkonomisk perspektiv på forretningsstrategi. Vi belyser blant annet spørsmål som «Hvordan fungerer konkurranse mellom bedrifter på kort og lang sikt?», «Hvordan kan kontrakter brukes til å motivere ansatte?», og «Bør en bedrift gjøre alt selv, eller handle med andre bedrifter?»

Som analytisk rammeverk bruker vi en rekke grunnleggende, samfunnsøkonomiske prinsipper og modeller. Vårt fokus vil imidlertid være økonomiske innsikter, ikke matematiske utledninger.

Kurset har fem hovedtema: 1) Introduksjon til mikroøkonomi, 2) Bedriftens grenser, 3) Markeds- og konkurranseanalyse, 4) Kompetitive fortrinn, 5) Kontrakter og insentiver.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter å ha fullført dette kurset skal studenten ha inngående kunnskap om:

  • Grunnleggende samfunnsøkonomiske konsepter som er relevante for forretningsstrategi
  • Mikroøkonomiske prinsipper og teorier som kan brukes til å analysere forretningsstrategi
  • Likheter og forskjeller mellom samfunnsøkonomi og forretningsstrategi som fagfelt

Ferdigheter

Etter å ha fullført dette kurset skal studenten være i stand til å:

  • Analysere strategisk interaksjon i ulike markedssituasjoner
  • Analysere hvordan insentiver kan kvantifiseres og påvirkes
  • Analysere faktorer som bestemmer bedriftens grenser

Generell kompetanse

Etter å ha fullført dette kurset skal studenten være i stand til å:

  • Bruke samfunnsøkonomiske konsepter og begreper til å identifisere og forstå bedrifters strategiske valg
  • Bruke mikroøkonomiske prinsipper og teorier til å analysere bedrifters strategiske valg
  • Drøfte med et kritisk blikk hvordan økonomiske modeller bør og ikke bør anvendes på praktiske problemstillinger

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Tradisjonelle forelesninger, samt arbeid med case og ulike problemer.

Obligatorisk læringsaktivitet

Ingen.

Vurderingsform

Skriftlig skoleeksamen på 5 timer. Eksamenskarakteren utgjør 100% av karakteren i emnet. Karakterskala A-F.