Hopp til innhald

MSB109 Revisjon, regnskap og forretningsdrift

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Dette kurset består av to deler. I første del av kurset vil det fokuseres på hvordan digitale teknologier påvirker virksomheter og endrer måten de opererer på, deriblant digitale forretningsmodeller. I den andre delen, skal vi utforske hvordan digitale teknologier påvirker profesjoner og endrer deres arbeidspraksis. Verden blir digital, og den digitale revolusjonen påvirker mange selskaper i ulike bransjer og profesjoner. Derfor er det avgjørende å forstå hvordan teknologier som Internett, delingsøkonomi, sosiale nettverk, ERP-system, Blockchain, Big Data og IKT kan skape verdier for bedrifter og profesjoner i det digitale samfunnet. Målet med dette kurset er å introdusere studentene til den pågående digitale transformasjonen i bedrifter og profesjoner. I tillegg diskuteres temaer innen bærekraft. Kurset omhandler følgende problemstillinger:

  • De økonomiske og teknologiske faktorene som driver den digitale revolusjonen og hvordan digital transformasjon påvirker virksomheter og yrker
  • Forskjellene mellom eksisterende forretningsmodeller og nye digitale forretningsmodeller
  • Sentrale teknologier og konsepter i digitale virksomheter og profesjoner
  • Karakteristika ved digitale forretningsmodeller og kilder til konkurransefortrinn i den digitale økonomien
  • Mulighetene og utfordringene for internasjonale og norske virksomheter ved å delta i den digitale konkurranse
  • Etiske problemstillinger ved digital økonomi og virksomhetenes bruk av data

Læringsutbytte

Kunnskap

Ved fullført emne vil studenten ha avansert kunnskap om:

  • karakteristika til digital økonomi og digitale forretningsmodeller
  • nøkkel til konsepter i dagens digitale virksomheter og profesjoner
  • nåværende og fremtidig utvikling i den digitale økonomien
  • etiske spørsmål om den digitale økonomien og virksomhetenes bruk av data

Ferdigheter

Etter fullført emne vil studenten kunne:

  • bruke sentrale teorier fra kurset og anvende dem i casearbeid
  • forstå og anvende relevante digitale strategier og konsepter i praksis
  • analysere muligheter og utfordringer for bedrifter som deltar i den digitale konkurransen

Generell kompetanse

Etter fullført emne vil studenten:

  • kunne utvikle forretningsmodeller i virksomheter som deltar i den digitale konkurransen
  • kunne ta beslutninger angående digitale forretningsstrategier
  • bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i bedrifter og profesjoner knyttet til bærekraft og digital økonomi

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Grunnleggende forståelse av forretningsstrategi.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisnings- og læringsformer vil være en blanding av tradisjonell forelesning, klassediskusjoner, casearbeid og praktiske seminarer (bedriftspresentasjoner). Undervisningsmetoden i faget vil avhenge av antall elever som er påmeldt.

Obligatorisk læringsaktivitet

Delta på tre praktiske seminar og hvor dere vil bli bedt å forberede spørsmål til seminar, til gjesteforeleserne eller andre oppgaver. Nærmere detaljer vil komme i løpet av kurset.

Vurderingsform

Eksamen i to deler:

Individuell skriftlig eksamen, 4 timer (60 %).

Oppgave som skrives i grupper (40%).

Karaktersystem A-F der F er stryk.

Studentene må bestå begge eksamensdelene for å bestå kurset.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler