Hopp til innhald

MSB203 Anvendt metode og forskningsdesign

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Kurset består av to deler som henger sammen. Første del starter bredt med en presentasjon av vitenskapsteori og metodelogikken bak ulike samfunnsvitenskapelige metoder, før det i andre del spisses inn mot kvalitative metoder. Målet med kurset er å sette studenten i stand til å utforme gode forskningsdesign og gjennomføre god kvalitativ forskning, og dermed kunne skrive gode forskningsoppgaver og planlegge sin masteroppgave.

Del 1: Forskningsdesign og akademisk skriving

Emnet gir en introduksjon til vitenskapsfilosofi; hva kan regnes som kunnskap og hvordan kan kunnskap framskaffes. Flere mulige forskningsdesign blir også behandlet. Etiske avveininger knyttet til innsamling, bearbeiding og lagring av data samt det juridiske rammeverket omkring anvendt forskning vil bli gjennomgått. Et delmål med kurset er at studentene skal lære å utvikle et forskningsdesign (som også er satt opp som obligatorisk læringsaktivitet). Dette fordrer også kjennskap til del to av kurset (da de to delene henger naturlig sammen).

Hovedformål med del 1

  • Å gi studentene en grunnleggende innføring i de mest sentrale ontologiske og epistemologiske retningene innenfor vitenskapsfilosofien.
  • Å gi studentene en god forståelse av begrepet metodologi, og hvordan metodelogikken kommer til uttrykk i ulike design (eksperimenter, statistikk, komparative metode, historiske studier og casestudier).
  • Å gi studentene en innføring i sjangeren akademisk skriving, samt noen regler i forhold til forskningsetikk.

Del 2: Kvalitative metoder

Emnet skal gi kunnskap om kvalitativt forskningsdesign og metode som skal forberede studentene til å gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid og masteroppgaven. I emnet inngår avansert kunnskaper om kvalitativt forskningsdesign og kvalitative metoder, herunder observasjon, intervjuing, og casestudie-forskning. Emnet skal gi innsikt i sentrale vitenskapsteoretiske problemstillinger og kople dette opp mot kvalitative metoder.

Hovedformål med del 2

  • Å gi studentene en god forståelse av ulike kvalitative metoder.
  • Å gi studentene et godt grunnlag for å forstå hvordan et kvalitativt forskningsdesign skal utformes.

Læringsutbytte

Læringsutbytte del 1

Kunnskaper

Etter å ha fullført emnet skal studentene:

  • Ha kunnskap om de mest sentrale ontologiske og epistemologiske retningene.
  • Ha kunnskap om de viktigste prinsippene bak et godt forskningsdesign.
  • Ha god kunnskap om metodelogikken i de ulike samfunnsvitenskapelige metodene.
  • Ha kunnskap om det etiske rammeverket og det juridiske regelverket omkring innhenting og lagring av data.

Ferdigheter

Etter å ha fullført emnet skal studentene kunne:

  • Argumentere epistemologisk og ontologisk for valg av forskningsdesign i en gitt kontekst.
  • Argumentere for fordeler og begrensninger gitt deres metodevalg.
  • Tolke og analysere faglitteratur som grunnlag for å velge relevante publikasjoner til egen litteraturgjennomgang.
  • Forsvare forskningsdesign man skal bruke i forskningsprosjekter.

Generell kompetanse:

Etter å ha fullført emnet skal studenten kunne:

  • Analysere og avveie metodevalg i forskningen

Læringsutbytte del 2

Kunnskaper

Etter å ha fullført emnet skal studentene:

  • Ha avansert kunnskap om vitenskapsteoretiske problemstillinger og hvordan disse er relatert til valg av kvalitative metoder og gjennomføring av forskningsprosjekt.
  • Ha avansert kunnskap om hvordan man utarbeider et kvalitativt forskningsdesign til et selvstendig forskningsarbeid.
  • Ha inngående kunnskap om sentrale metoder og teknikker innen kvalitativ forskning.

Ferdigheter

Etter å ha fullført emnet skal studentene kunne:

  • Utarbeide og gjennomføre et selvstendig kvalitativt forskningsarbeid.
  • Anvende sentrale metoder og teknikker innen kvalitativ forskning.

Generell kompetanse:

Etter å ha fullført emnet skal studenten kunne:

  • Anvende kunnskap om kvalitativt forskningsdesign og metode og kritisk vurdere egnetheten til ulike kvalitative metoder for konkrete forskningsprosjekt.
  • Utarbeide og gjennomføre et selvstendig kvalitativt forskningsarbeid fundert i vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil foregå som en kombinasjon av forelesninger og praktisk trening knyttet til kvalitativ metode og skriving av et obligatorisk forskningsdesign som skal innleveres. Selvstudium og deltagelse på forelesninger/workshop utgjør viktige deler av kurset.

Obligatorisk læringsaktivitet

Studentene skal levere inn et forskningsdesign på 8–10 sider (inkludert litteraturliste, ekskludert forside og evt. appendiks, skrift Times New Roman str. 12, linjeavstand 1,5). Designet leveres i grupper på inntil 3 studenter, og skal være basert på en eksplisitt variabelanalyse som utforskes ved hjelp av kvalitativ metode eller en utforskende kvalitativ studie. Innleveringen skal inneholde en avgrenset problemstilling og forskningsspørsmål/forventning(er)/hypotese(r), redegjørelse for vitenskapsteori og metodologi, beskrivelse og begrunnelse for valg av kvalitativ metode samt en plan for forskningsprosjektet. For å kunne ta eksamen må man få godkjent på forskningsdesignet.

Vurderingsform

Fire timers skriftlig individuell skoleeksamen: karakter A-F, der F er stryk.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler