Hopp til innhald

TST113 Døves historie, kultur og språk

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Emnet gir studenten en teoretisk innføring i temaet "Døves historie, kultur og språk". Studenten får kunnskap om norsk tegnspråks fremvekst (heretter; tegnspråk), språkets plass og status i samfunnet, ulike aspekter ved døves kultur og andre relevante temaer innen blant annet skole- og organisasjonshistorie. Det gis også en innføring i akademisk lesing og skriving av fagtekster

For lærerstudenter gir dette emnet sammen med emnet "Norsk Tegnspråk 1" , 30 studiepoeng, og tilsvarer et undervisningsfag i grunnskolen.

Det er mulig å søke om differensiert undervisning  for personer som kan vise til dokumentert kompetanse i norsk tegnspråk.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskaper om tegnspråkets historie
  • har kunnskaper om døveskolens historie
  • har kunnskaper om organisasjonshistorie i døvesamfunnet
  • har kunnskaper om døves kultur
  • har kunnskaper om døvesamfunnet, nasjonalt og internasjonalt
  • har kunnskaper om Touch- metoden

Ferdigheter 

Studenten

  • kan se ulike historiske aspekter i et majoritets- og minoritetsperspektiv
  • kan se sammenhenger mellom historisk utvikling og situasjonen i dagens samfunn for døve. 

Generell kompetanse

Studenten 

  • har kunnskap om "døves historie, kultur og språk"
  • har kunnskap om det å leve som en minoritet i Norge

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Dette emnet gir en teoretisk innføring i "Døves historie, kultur og språk", og består av forelesninger, gruppearbeid, og individuelt arbeid. Det gis innføring i akademisk lesing og skriving der Touch-metoden introduseres. Skriveseminar er en viktig arbeidsform i prosessen fram mot eksamen i emnet og her leverer studenten inn en skriftlig fagtekst som det gis tilbakemelding på.  

Obligatorisk læringsaktivitet

Deltagelse i 80% av studentaktiv undervisning

  • Obligatorisk innlevering som må godkjennes:                                                                    Innlevering av tekst i skriveseminar
  • Obligatorisk innlevering der 80% må være godkjent                                                            Tre essay: En side med tekst med referanser til faglitteratur som omhandler                            1) døves historie 2) Døves kultur 3)  Døves språk

Obligatoriske læringsaktiviteter vurderes til godkjent /ikke godkjent. Ved ikke godkjent læringsaktivitet får studenten ett nytt forsøk, når det er mulig, innenfor studieåret.

Vurderingsform

Rettledet oppgave

Oppgaven skal være på 2500 ord +/- 10 %, eller på norsk tegnspråk - 15 minutter film. 

Retningslinjer for eksamensoppgaven publiseres på Canvas og/eller i Studentweb.  

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Dersom eksamen ikke er bestått, er det mulig å levere en forbedret versjon av oppgaven i påfølgende semester. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler