DTP001 Praktisk bruk av Design Thinking og Prototyping
Emneplan for studieåret 2022/2023
Innhold og oppbygning
Emnet skal gi studentene kunnskap om ulike aspekter ved Design Thinking i praksis:
- metoder for å utforske brukeres reelle behov
- ulike metoder for prototyping - fysiske, konseptuelle og sosio-tekniske
- hvordan prototyping kan brukes for å prøve ut angrepsmåter og forslag til (del)løsninger
- erfaringer med ulike metoder for prototyping
- samspill med prosjektmodeller og utviklingsmetoder innen ulike fag,
- anvendelser innen ulike fagområder, eksempelvis byggfag, IKT og helsefag
Læringsutbytte
Studentene skal etter fullført modul ha følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- Beskrive og begrunne hvilken rolle Design Thinking kan spille i prosjekter i ulike fagområder, eksempelvis
- Byggfag
- IKT
- Helsefag
- Beskrive ulike typer prototyping og erfaringer med disse.
- Beskrive og begrunne hvordan Design Thinking kan samspille med aktuelle prosjektmodeller innen ulike fagområder.
Ferdigheter
- Anvende Design Thinking i tverrfaglige innovasjonsprosjekter.
- Vurdere om og hvordan Design Thinking kan anvendes i et innovasjonsprosjekt.
- Vurdere, velge og begrunne hvilke metoder for prototyping som er passende i ulike kontekster
- Tilpasse Design thinking prosess og metode til ulike problemstillinger og drøfte hva som virker, hva som ikke virker, og hvorfor
Generell kompetanse
- Diskutere faglige problemstillinger og analysere dem både med spesialister og med allmennheten.
- Bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser.
Krav til forkunnskaper
NHH, UiB og HVL tilbyr 3 emner á 10 studiepoeng på masternivå, som en integrerte del av studiet Strategisk for innovasjon - Design Thinking. For å bli vurdert for opptak til emnene må kandidaten sende inn kopi av vitnemål til NHH Executive, som står for det formelle opptaket på vegne av de tre lærestedene.
For å kvalifisere til opptak som kan gi studiepoeng kreves enten:
- bachelorgrad
- cand.mag-grad
- Annen grad eller yrkesutdanning av minimum 3 års omfang tilsvarende 180 studiepoeng
- Utdanning som i henhold til § 48 i lov om universiteter og høgskoler er godkjent som jevngod med ovennevnte grader eller utdanningsløp
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er basert på intensive samlinger med forelesninger, diskusjon og gjennomgang av cases. Det forutsettes at studentene er aktive og at de mellom samlingene arbeider selvstendig med å studere relevant pensumlitteratur og arbeider med løsning av prosjektoppgavene. Det forventes en arbeidsinnsats på 10-12 timer i uken i løpet av hele studiet. Midtveis i studiet skal gruppen presentere de foreløpige resultatene muntlig.
DT-studiet er faglig krevende og det forventes at studentene gjør seg kjent med stoffet i forkant av samlingene og integrerer ny kunnskap i arbeidet med innovasjonsprosjektene.
Obligatorisk læringsaktivitet
Midtveis evaluering av teamprosessen. Det skal leveres 1 stk. A4 ark som beskriver og evaluerer prosessens forløp midtveis i studiet.
Vurderingsform
Eksamen består av: (1) en individuell hjemmeeksamen, (2) en muntlig presentasjon av prosjektet, og (3) en individuell utspørring. Under følger en utdypning av de tre vurderingselementene:
1. Hjemme-eksamen: I forkant av siste samling skal studentene levere en hjemmeeksamen som omhandler besvarelse av spørsmål knyttet til hver av de tre emnene: Økonomiske og organisatoriske perspektiver på innovasjon, Designfaglige virkemidler for innovasjon og Praktisk perspektiv på Design Thinking - Prototyping og anvendelser. I tillegg skal studentene reflektere over hvordan teamet har fungert, og deres egen rolle i teamet. Omfang: ca. 2 A4 sider pr. emne, skriftstørrelse 12, linjeavstand 2. Formkrav følger med oppgaveutlevering.
2. Muntlig case presentasjon: Den muntlige delen blir prosjektpresentasjon, presentert av hele gruppen.
3. Individuell utspørring: Det gjennomføres en individuell utspørring rundt de tre emnene i etterkant av teampresentasjonene. Av praktiske grunner vil muntlig utspørring skje i grupper av 2-3 studenter.
Vurderingsuttrykk er bestått/ikke bestått på hver av de tre delene, og alle tre deler må være bestått for å oppnå bestått på studiet i sin helhet.
Gruppene og den enkelte deltaker blir vurdert av en sensorkommisjon bestående av fagpersoner fra NHH, HVL og UiB.
Studentene vil få tildelt studiepoeng (masternivå) fra de tre institusjonene ved bestått eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillat
Mer om hjelpemidler