Hopp til innhald

GLSM802 Grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring for alle

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Emnet Grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring for alle: Tilpasset opplæring og vurdering utgjør emne 2 (15 studiepoeng) av faget GLSM  (60 studiepoeng) som er et tilbud innenfor Utdanningsdirektoratet (Udir) sin satsing Kompetanse for kvalitet - videreutdanning for lærere. Du søker vikar- eller stipendordning gjennom Udir

Emnet inneholder matematikkfaglige og norskfaglige temaer som samlet gir grundig innføring i arbeidet med tilpasset opplæring og vurdering i den grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæringen. Emnet skal gi kunnskap om å tilpasse, planlegge og gjennomføre opplæring til elevene sine forutsetninger og det å kunne grunngi faglige valg.

I matematikkfaget vektlegges matematiske lærings- og utviklingsprosesser knyttet til hele tall, inkludert posisjonssystem, regnestrategier og tidlig algebra. Spesielt vil overgangen mellom aritmetikk og algebra bli belyst. Matematikkvansker vil også bli tematisert. I norskfaget vektlegges flerspråklighet, norsk som andrespråk og lese- og skrivevansker. Det vil også være fokus på bruk av barnelitteratur i det flerkulturelle klasserommet og lettlestbøker.

Et sentralt tema vil være det å planlegge og vurdere undervisning for elever med ulike forutsetninger, språk og kulturer. I tillegg vil ulike læringsressurser, analoge og digitale, bli gjenstand for analyse og refleksjon. Undervisningen vil ta utgangspunkt i Fagfornyelsen.

Læringsutbytte

Kunnskaper 

Studenten

  • Har kunnskap om kartlegging, vurdering og tilpasset opplæring og hva som skal til for å tilpasse opplæringen til elevene sine forutsetninger
  • Har brei kunnskap om lese-, skrive- og matematikkvansker
  • Har kunnskap om forebygging, observasjon og kartlegging av lese-, skrive- og matematikkvansker
  • Har kunnskap om ulike typer læringsressurser i norsk og matematikk
  • Har brei kunnskap om språklig identitet, flerspråklighet, og om det å lære norsk som et andrespråk
  • Har kunnskap om hele tall inkludert posisjonssystem, regnestrategier og tidlig algebra. 
  • Har god kunnskap om barnelitteratur i ulike sjangrer og kunnskap om litteraturdidaktikk

Ferdigheter

Studenten

  • Kunne tilpasse, planlegge og gjennomføre opplæringen til elevene sine forutsetninger og grunngi faglige val
  • Kan kartlegge og vurdere lese-, skrive- og matematikkferdigheter og gi læringsfremmende respons til alle elever
  • Kan forebygge og kjenne igjen tegn på lese-, skrive- og matematikkvansker gjennom observasjon og kartlegging
  • Vurdere ulike norsk- og matematikkfaglige læringsressurser, også digitale, ut i fra faglige kriterium og læringsutbyttet til elevene
  • Kan tilpasse undervisningen for elever med ulik bakgrunn og varierende ferdigheter i norsk
  • Kan legge til rette for at elever kan ta del i matematiske lærings- og utviklingsprosesser knytt til hele tal, inkludert posisjonssystem, regnestrategier og tidlig algebra.
  • Kan arbeide med språk og tekst i flerkulturelle klassemiljø og utvikle språk- og kulturforståing

Generell kompetanse

Studenten

  • Har blikk for mangfoldet i elevgruppa og kan gjøre greie for tilpassede fagdidaktiske val
  • Kan bruke faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon og bruke denne kunnskapen til å tilpasse opplæringen til elevene
  • Er oppdatert på skolefaglige diskusjoner i samtiden knyttet til norsk- og matematikkfaget, innenfor emner som digitale verktøy og tilpasset opplæring
  • Kan vurdere egen og andres praksis ut fra gjeldende læreplaner, fagkunnskap og fagdidaktikk
  • Mestre begge målformer skriftlig og kan undervise elever i disse

Krav til forkunnskaper

GLSM801: Hva er grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring 

Undervisnings- og læringsformer

Studiet er delvis nettbasert med tre samlinger i semesteret, der hver samling går over to eller tre dager. Samlingene er på HVL, campus Bergen. I tillegg vil det være på nett en fast undervisningsdag i uken på 3 timer.

I samlingene og i nettundervisningen vil det foregå undervisning, diskusjoner, utprøving av læringsaktiviteter, erfaringsdeling og presentasjon av arbeidskrav. Mellom samlingene arbeider du med faglige og didaktiske oppgaver knyttet til fagstoffet. Kommunikasjon og aktivitet mellom samlingene foregår digitalt. En sentral del av arbeidet vil være knyttet til egen undervisningspraksis og egne praksiserfaringer.

5 dager praksis (undervisning) i norsk- og matematikkfaget. Praksis skal være på egen skole

Studiet stiller krav til den enkelte student om selvstendig arbeid og aktiv tilnærming til problemstillinger, samt at en aktivt søker kunnskapsutvikling og samarbeider med andre studenter. Studentene vil bli delt inn i og arbeider i grupper gjennom hele studiet.

Obligatorisk læringsaktivitet

Studentene må påregne at store deler av undervisningen er obligatorisk på grunn av obligatoriske læringsaktiviteter. Oversikt over de obligatoriske læringsaktivitetene blir gitt ved semesterstart. Frammøte til disse læringsaktivitetene er å regne som godkjent, og fravær blir å regne som ikke godkjent.

Studentene skal levere tre læringsaktiviteter i løpet av semesteret, både individuelle og gruppearbeid.   Læringsaktiviteter vurderes til godkjent/ikke godkjent. Læringsaktiviteter som ikke blir godkjent har anledning til en ny innlevering etter frist fra faglærer. Alle læringsaktiviteter må være godkjente før eksamen kan avlegges

Læringsaktiviteter har  fokus på utvikling av egen praksis og kunnskapsdeling på egen arbeidsplass. Læringsaktivitet 1 er en analyse av en elevtekst. Læringsaktivitet 2 er et tverrfaglig arbeid som handler om læremiddelvurdering av digitale verktøy i norsk og matematikk. Læringsaktivitet 3 omhandler kartlegging av elevers regnestrategier.

Læringsaktivitet 4 er 5 dager praksis (undervisning) i faget. Praksisen skal være på egen skole

Nynorsk og bokmål er sidestilte målformer i studiet.

Mer informasjon om læringsaktivitetene blir gitt ved semesterstart 

Vurderingsform

Tre dagers skriftlig hjemmeeksamen 

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.