Hopp til innhald

JOR508 Masteroppgave

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Gjennom masteroppgaven skal studenten vise forståelse, modning og refleksjon og masteroppgaven skal bidra til å utvikle kunnskapsgrunnlaget innen jordmorfag. Masteroppgaven skal gjøre studenten kvalifisert for fagutvikling- og/eller forskningsarbeid med relevans for eget fagfelt. Oppgaven skal gjennom bruk av anerkjente forskningsmetoder, vitenskapelig litteratur og veiledning, stimulere til kritisk tenkning og forskningsetiske vurderinger.

Masteroppgaven er et selvstendig arbeid knyttet til selvvalgt tema eller inngå i eksisterende forskningstema eksternt eller internt ved Høgskulen, studenten skal kunne kritisk reflektere omkring alle trinn i forskningsprosessen. Tema for masteroppgaven skal være innenfor jordmorfag og velges og avklares i studiets 2. semester. Masteroppgaven skal som hovedregel skrives sammen med en medstudent. Masteroppgaven danner et utgangspunkt for refleksjon og forståelse for vitenskapsteori, vitenskapelige metoder, forskningsetikk og selvstendig og kritisk tenkning. Kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse fra de øvrige emnene i studiet generelt og MAMET1J spesielt, videreføres gjennom arbeid med oppgaven.

Temaet for masteroppgaven kan være knyttet til pågående forskning ved jordmorutdanningen og dens samarbeidspartnere. Tematikker for masteroppgaven kan være å undersøke helse­fremmende tiltak både i spesialisthelsetjenesten og kommune­helsetjenesten, samt prosjekter knyttet til migrasjon og sårbare grupper. Det er nødvendig med prosjekter som bidrar med ny kunnskap om helsefremming og forebygging i ulike sammen­henger. Studenten kan også velge andre temaer for masteroppgaven.

Masteroppgaven kan være et empirisk prosjekt, kvalitetsforbedringsarbeid, metodisk oppgave eller systematisk oversikt 

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • kan anvende et kritisk og analytisk syn på jordmorfag og jordmorvirksomhet
  • har analytisk kompetanse til å utføre kunnskapsbasert praksis, og ser behovet for egen kontinuerlig utvikling og læring
  • har inngående kunnskap om krav til forskningsetikk og personvern, dokumentasjon i henhold til lovverket og ser sammenhengen mellom dokumentasjon, kvalitetssikring og fagutvikling

Ferdigheter:
Studenten...

  • kan gjennomføre et avgrenset forskningsprosjekt og anvender anerkjente vitenskapelige metoder, oppdatert litteratur samt datainnhenting fra de kliniske studier
  • kan gjennom arbeid med masteroppgaven videreutvikle den kunnskap og kompetanse som studenten har tilegnet seg gjennom de øvrige delene i studiet, og videreutvikler denne på et teoretisk og empirisk grunnlag
  • kan anvende teori, gjennomføre metodologiske overveielser, analysere og konkludere på en måte som demonstrerer forståelse av forholdet mellom problemformulering, teoretisk rammeverk og det empiriske materialet eller teoretiske funn
  • kan diskutere selvstendig skillelinjer mellom ulike forskningsperspektiv, avgjøre valg av metode i relasjon til forskningsspørsmålet, utforme redskaper for datainnsamling, bearbeider data og presenterer forskningsresultatet
  • kan analysere, konkludere og kommunisere jordmorfaglige problemstillinger med spesialister og allmennheten

Generell kompetanse:
Studenten...

  • har kompetanse til å initiere og gjennomfører avgrensede forsknings- og utviklingsprosjekter i fremtidig yrkesutøvelse
  • kan vurdere metodiske og teoretiske forutsetninger for vitenskapelige undersøkelser
  • kan formidle resultater av egen forskning
  • kan analysere etiske dilemmaer innen jordmorfaget og andre fagområder

Krav til forkunnskaper

Bestått MAMET1J og JOR507

Undervisnings- og læringsformer

Hver student tildeles en hovedveileder og skal ha veiledning som spesifiseres i egen veiledningskontrakt etter godkjent prosjektplan. Er faglig hovedveileder ekstern oppnevnes en biveileder blant de vitenskapelig ansatte på HVL.

Hvert prosjekt har krav på 3 timer veiledning i forbindelse med ferdigstilling av prosjektplan, og inntil 10 timer veiledning på selve masteroppgaven. Veileder tildeles etter at studentene har valgt tema for masteroppgaven, og er kommet i gang med utforming av prosjektplan. Veiledning kan gis både individuelt og i grupper. 

Ressursforelesninger, masterseminar, studentpresentasjon, workshoper og selvstudie.

Som en del av arbeidet med masteroppgaven, deltar studentene på seminarer hvor de presenterer problemstillinger relatert til eget prosjekt og får tilbakemeldinger fra vitenskapelig ansatte og medstudenter. Fokus i seminarene vil være problemstillinger som angår metode, analyse og andre substansielle emner for studentenes prosjekter.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen: 

1: prosjektplan 

2: gjennomført 5 timer veiledning 

3: deltagelse på masterseminar I-IV, 4 skriftlige innleveringer, 4 muntlige presentasjoner, 3 opponentskap, relevante workshoper 

Bestått obligatorisk læringsaktivitet er gyldig 4 semester etter godkjenning.

Vurderingsform

Masteroppgaven skal som hovedregel skrives sammen med en medstudent (etter søknad kan man skrive tre sammen):

  • Alternativ 1: Vitenskapelig artikkel som tilfredsstiller kvalitetskravene til et referee bedømt tidsskrift samt en kappe på inntil 5000 ord
  • Alternativ 2: Monografi med et omfang på inntil 15000 ord

I masteroppgaven må studentene vise at de har oppnådd forventet læringsutbytte i form av inngående kunnskap om aktuell teori og forskning fra det området oppgaven omhandler.

Vurderingsuttrykk Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Intern og ekstern sensor

Ny eksamen Ved ikke bestått masteroppgave, må studentene bearbeide masteroppgaven til ny eksamen. Det er ikke tilgang til å levere ny eller revidert masteroppgave ved bestått resultat.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler