Hopp til innhald

ØKB2121 Internasjonal markedsføring

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Internasjonal markedsføring fordrer samhandling mellom bedrifter og mennesker fra forskjellige land og kulturer. Hovedtemaer er kulturens rolle i en global kontekst, vurdering (analyse) av internasjonale businessmuligheter, inngangsstrategier til utenlandske markeder, internasjonal markedsførings kommunikasjon, beslutninger i internasjonale distribusjonskanaler, og internasjonal produkt utvikling og prissetting.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten:

  • har kunnskap om eksterne faktorer, for eksempel kulturelle, etiske, politiske, og økonomiske faktorer, som påvirker arbeidet med internasjonal markedsføring.
  • kan gjøre rede for begreper og teorier i markedsvalg og inngangsstrategier.
  • kan gjøre rede for begreper og teorier i produktstrategi, påvirkningsstrategi, prissetting, logistikk- og distribusjon i internasjonale markeder.
  • har kunnskap om kilder til sekundærdata om internasjonale markeder.
  • har kunnskap om terminologibruken innen fagfeltet internasjonal markedsføring.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere forretningscase ut fra kunnskap og teorier i internasjonal markedsføring.
  • kan kritisk analysere en bedrifts internasjonal markedsføringsaktiviteter.
  • kan utvikle inngangsstrategier og strategier for produkter, prissetting, påvirkning og markedskanaler i internasjonal markeder.

Generell Kompetanse

Studenten:

  • har tilegnet seg et kritisk og reflekterende forhold til teorier og modeller for å forstå utfordringer og dilemmaer i internasjonal markedsføring.
  • har tilegnet seg en faglig kompetanse til å delta aktivt i diskusjoner om internasjonal markedsforhold.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

BØA116 Markedsføring eller lignende

Undervisnings- og læringsformer

Blandet undervisning. Fysisk tilstedeværelse og noe digital undervisning ( omvendt undervisning)

Obligatorisk læringsaktivitet

Presentasjon av caseanalyse i gruppe

Vurderingsform

Gruppeoppgave 100%.

Gruppene må bestå av 2-3 personer.

Karakterskala A-F

Hjelpemidler ved eksamen

Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt

Mer om hjelpemidler