Hopp til innhald

ØAO016 Strategi og virksomhetsutvikling

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Emnet skal gi grunnleggende kunnskaper om virksomhetsutvikling/forretningsutvikling, foretaksstrategi og strategisk analyse, samt utvikling av ny virksomhet i og utenfor eksisterende virksomhet.

Strategi er grunnlaget for forretningsdrift. Strategiske valg skal hjelpe en bedrift til å skape seg konkurransefortrinn i forhold til andre bedrifter i bransjen, til å skape verdi for sine kunder og i siste instans til å skape verdi for sine eiere, samtidig som samfunnsansvar skal utvises.

Utgangspunkt for strategi er en analyse av eksterne forhold som påvirker bedriften. Disse forholdene endrer seg nå i et tempo som er stadig høyere, og både teknologi, produksjonsmetoder og kundebehov endrer seg stadig raskere. Videre skaper krav om bærekraftig utvikling og vekst utfordringer og muligheter for virksomheter. Sirkulær økonomi er en tilnærming for å bidra til å løse bærekraftsutfordringer.     

Faget skal gi en grunnleggende forståelse av hvordan bransjespesifikke forhold og makroforhold (eksterne forhold) kan identifisere trusler og muligheter i ulike næringer. Videre skal emnet formidle hvordan bedriftsinterne ressurser og kapabiliteter (interne forhold) kan avdekke enkeltbedrifters styrker og svakheter. Analyse av disse forholdene legger grunnlaget for strategivalg, for eksempel i retning av en kostnadslederstrategi eller differensieringsstrategi. Studentene bør også få en grunnleggende forståelse av ulike konsernstrategier og internasjonaliseringsstrategier, kjennetegn ved regionale/nasjonale komparative fortrinn, og foretaksetikk.

Fokus i faget ligger for det første på bærekraftig virksomhetsutvikling og dernest på strategi både i den løpende drift av en virksomhet og på strategier for å skape ny virksomhet både innenfor og utenfor rammene av eksisterende virksomhet.

Læringsutbytte

Studentene vil etter å ha gjennomført og bestått dette emnet kunne:

Kunnskaper:

  • Forklare grunnleggende prinsipper og begreper innen virksomhetsutvikling og strategisk ledelse
  • Ha kunnskap om innovasjon, entreprenørskap og virksomhetsutvikling
  • Ha kunnskap om sirkulærøkonomi og hvordan sirkulære strategier kan bidra til bærekraft
  • Ha kunnskap om ulike varianter av forretnings- og inntjeningsmodeller
  • Beskrive hvordan strategivalg baseres på analyser av forhold eksternt og internt i en virksomhet
  • Beskrive hvordan man gjennom strategisk analyse kan identifisere og sikte seg inn mot nye virksomhetsområder

Ferdigheter:

  • Identifisere en virksomhets forretningside og forretningsmodell
  • Kunne delta i kreativt arbeid 
  • Identifisere egenskaper ved en bransje, og hvilke muligheter og trusler dette kan utgjøre for en bedrift i denne bransjen
  • Kartlegge interne arbeidsbetingelser i en bedrift
  • Identifisere en virksomhets verdikonfigurasjon
  • Foreslå en strategi basert på en bedrifts omgivelser og interne ressurser
  • Foreslå potensielle satsningsområder basert på strategisk analyse
  • Forklare bærekraft og teknologiutviklingen sin påvirkning på strategi
  • Bidra til å fremme og integrere sirkulære forretningsmodeller i en virksomhet gjennom blant annet å identifisere områder med størst potensiale 
  • Beskrive fordeler og ulemper ved ulike internasjonaliseringsstrategier

Generell kompetanse:

  • Forstå bærekraft som driver for og påvirkning på strategi- og virksomhetsutvikling
  • Forstå betydningen av strategi i den løpende drift av en virksomhet
  • Forstå betydningen av å utvikle og skape nytt i eksisterende virksomheter som et ledd i en langsiktig strategi
  • Ha evne til kritisk refleksjon rundt temaene i emnet

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Kunnskaper tilsvarende Markedsføring I og Grunnleggende organisasjonsfag. Noen forkunnskaper i samfunnsøkonomi og bedriftsøkonomi er en fordel.

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, gruppearbeid og praktiske øvelser.

Obligatorisk læringsaktivitet

1) En skriftlig oppgave som løses gruppevis og leveres inn.

2) Et skriftlig eller muntlig arbeid som skal deles med klassen og/eller et større publikum, for eksempel en presentasjon eller bidrag til et arrangement

Obligatoriske arbeidskrav er gyldige i 3 påfølgende semester.

Vurderingsform

Semesteroppgave som skal løses i grupper (100% av endelig karakter)

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.