Hopp til innhald

HEL512 Kommunikasjon, relasjon og samhandling

Emneplan for studieåret 2023/2024

Innhold og oppbygning

Emnet starter opp i første semester og ses som et grunnleggende fag for yrkesutøvelse når det gjelder kommunikasjon med barn, unge og deres familier, det å bygge en relasjon til barnet, unge og familien, samt samhandling med barn, unge og familiene deres. For å få frem en helhetlig forståelse hos studenten når det gjelder helsesykepleiefaget og yrkesutøvelsen, strekker emnet seg over tre semester med vurdering i 3.semester.

Emnet omfatter kommunikasjon, relasjon og samhandling på individ, gruppe og systemnivå. Det leggesvekt på å fremme veilednings- og pedagogiske ferdigheter, og helsepedagogikk inngår i emnet.

Studenten skal også utvikle sine kunnskaper og ferdigheter i kommunikasjon og samhandling med fokus på tillit, brukermedvirkning og empowerment. Relasjonsbygging og formidling av trygghet og tillit i møte med barn, unge og deres omsorgsgivere vektlegges. Emnet vil også inneholde:

Innhold:

  • Kommunikasjon - ulike teorier
  • Konsultasjonsformer og metoder i helsestasjons- og skolehelsetjenesten
  • Familie og ressurstenkning
  • Journalføring og dokumentasjon
  • Flerkulturelt perspektiv på familie og barndom
  • Modeller og metoder for atferdsendring
  • Tverrfaglig samarbeid på individ og systemnivå

Kommunikasjonsteori gjennomgås før kommunikasjonsøvelser. Kommunikasjonsøvelsene vil skje i trygge omgivelser i basisgruppene.

Læringsutbytte

En student med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten…

  • har avansert kunnskap om kommunikasjon og relasjonsbygging.
  • har spesialisert kunnskap om samhandling, tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid og tjenestekoordinering på individ-, gruppe- og systemnivå.
  • har inngående kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, språk, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, alder og familieform.

Ferdigheter:
Studenten…

  • kan bruke kunnskapsbaserte og helsepedagogiske metoder i helseopplysning, veiledning og rådgivning.
  • kan bruke relevante metoder for å undervise i helsefremmende og forebyggende arbeid og endringsarbeid på en selvstendig måte.

Generell kompetanse:
Studenten…

  • kan formidle trygghet og tillit i møte med barn, unge og deres familie/omsorgsgiver.
  • kan ivareta brukermedvirkning på individ-, gruppe- og systemnivå.
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å arbeide kultursensitivt, samt å kunne kommunisere via tolk.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil være samlingsbasert og gjennomføres i semester 1, 2 og 3 med eksamen i september 3.semester.

Arbeidsformene i studiet vil veksle mellom forelesninger, seminarer, basisgruppearbeid, oppgaveskriving, kommunikasjonsøvelser og selvstudium. I basisgruppene arbeider studentene med tema kommunikasjon, relasjon og samhandling knyttet til helsesykepleiers arbeid innen helsestasjons- og skolehelsetjenesten. Kommunikasjonsøvelser foregår i basisgruppene. Gjennom kommunikasjonsøvelser skal studentene oppøve ferdigheter i kommunikasjon og formidling. Alle basisgrupper, og kommunikasjons- og praktiske øvelser krever obligatorisk tilstedeværelse og deltakelse.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente for at studenten kan framstille seg til eksamen:

  1. To kommunikasjonsøvelser.

Godkjente arbeidskrav er gyldige i to semestre etter godkjenningen.

Vurderingsform

Individuell muntlig eksamen

  1. Studenten trekker et tema - ulike samtale- og veiledningsmetoder ved for eksempel: a) «den vanskelige samtalen», b) motiverende intervju og endringsarbeid ved overvekt eller rus, c)støttesamtaler ved barseldepresjon, d) avdekkingssamtaler ved vold eller overgrep, e)kommunikasjon med bruk av tolk, f) tverrfaglig samarbeid og gjør rede for hvordan hen vil gå frem for å veilede i gitt situasjon med utgangspunkt i relevant teori om kommunikasjon, samtale og veiledning. Studenten får 20 min til forberedelse i forkant av muntlig høring og spørsmål (15 min pr student)

Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen
Ved ikke bestått fremstilles studentene til ny muntlig eksamen med trekk av nye tema

Hjelpemidler ved eksamen

Notater og pensum

Mer om hjelpemidler