MDIP501G Matematikk- og naturfagdidaktikk i praksisfeltet
Emneplan for studieåret 2023/2024
Innhold og oppbygning
Emnet tar for seg hvordan matematisk og naturfaglig innsikt kan oppnås gjennom ulike tilnærminger til bevis, argumentasjon og problemløsning.Studentene skal utvikle forståelse for hvordan legge til rette for elevers faglige utvikling språkbruk, argumentasjon og samtaler. Bevissthet rundt egne faglige læreprosesser blir vektlagt. Alle kjerneelementene i Fagfornyelsen i matematikk og naturfag er sentrale, men følgende tema er vektlagt spesielt:
- Argumentasjon, utforsking og problemløsning
- Læreprosesser og progresjon i matematikk og naturfag, også med hensyn til vurdering og tilpasset opplæring
- Faglige samtaler og språklige aspekt ved læring i matematikk og naturfag.
Studenten skal opparbeide et forskningsbasert grunnlag for å studere hvordan disse temaene kan inngå i grunnskolens matematikk- og naturfagutdanning. Undervisningen tar utgangspunkt i problemløsning og utforskende arbeidsmåter der undring, kreativitet og utvikling av faglig språk vektlegges. Enkelte faglige tema vil bli belyst gjennom disse ulike undervisningstilnærmingene. Men også omvendt blir temaene brukt for å belyse hvordan man kan undervise. Dette vil foregå både med tanke på studentenes forståelse av fagene og deres opparbeidelse av matematikk- og naturfagdidaktisk kompetanse. Studentene kan velge enten naturfag eller matematikk som fokusområde for emnet.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har
- inngående kunnskap om ulike bevistyper og argumentasjonsformer som blir nyttet i matematikk og naturfag
- inngående kunnskap om vilkår for, og progresjon i, matematikk- og naturfagundervisning med hensyn til elevers læring knyttet til utforsking, argumentasjon og problemløsning
- avansert kunnskap om elevers matematiske og naturfaglige språkkompetanse, og om vilkår for utøvelse av faglige samtaler hos elever og lærere
- inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses elevers forutsetninger og behov innen matematikk og naturfag.
Ferdigheter
Studenten kan
- arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløysing, ulike bevistyper og argumentasjonsformer i eget arbeid og i undervisning
- analysere egne og andre sine fremgangsmåter og resonnement i arbeid med matematikk- og naturfagoppgaver
- identifisere og stimulere elever sine muntlige og skriftlige resonnement og argumentasjon, og fremme kritisk tenking og refleksjon.
- legge til rette for faglige samtaler i undervisnings- og læresituasjoner
- identifisere språklige aspekt ved elevers utvikling av matematisk og naturfaglig kompetanse, samt utvikle flerspråklige læringsmiljø i matematikk og naturfag
- vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpassa opplæring for alle elever
Generell kompetanse
Studenten kan
- kommunisere om didaktiske og faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner i matematikk og naturfag, særlig knyttet til problemløsning, argumentasjon og resonnering
- analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er samlingsbasert og foregår i form av forelesninger, seminar og veiledning. Den vil veksle mellom undervisning og studentaktive læringsformer. Detaljer om kursets organisering og undervisning finnes i semesterplanen som utdeles ved semesterstart.
Det forventes at studentene er aktive gjennom hele emnet og bidrar til det faglige miljøet. Deler av pensum arbeides med som selvstudium og det anbefales at lærestoffet bearbeides gjennom studentorganiserte kollokvier.
Obligatorisk læringsaktivitet
- En skriftlig innlevering både knyttet til eget arbeid med argumentasjon og bruk av bevis i et bestemt faglig tema, og til undervisning av samme tema på ett eller flere nærmere spesifiserte trinn i grunnskolen. Det siste punket (undervisningsdelen) skal støtte seg på forskningslitteratur.
- En muntlig læringsaktivitet rettet mot arbeid med problemløsning, utforsking, undring og kreativitet innenfor et av emnets faglige tema i en praksisklasse. Arbeidet skal anvende didaktisk teori for kritisk refleksjon over hvordan undervisning og læring innen temaet kan foregå.
Alle obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstilles til eksamen. Hvis aktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det gis skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent ett eller flere arbeidskrav får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) eller gjennomføre alternativt læringsaktivitet gitt av faglærer. Datoen for nytt forsøk må være i gjeldende semester og i henhold til gitte frister, men senest tre uker før eksamensperioden begynner.
Nærmere beskrivelse av læringsaktivitet gis ved semesterstart.
Vurderingsform
Hjemmeeksamen, 5 dager, basert på arbeidskrav 2. Omfang 3000 ± 10% ord, Times New Roman, 12pt (tabeller og figurer kommer utenom).
Karakterskala: Bestått/ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler