Hopp til innhald

MOØ300 Masteroppgave

Emneplan for studieåret 2023/2024

Innhold og oppbygning

I det siste semesteret av masterprogrammet i Innovasjon og ledelse skal studentene konsentrere seg om å skrive masteroppgave. Oppgaven er en uavhengig forskningsoppgave som viser studenten sine kompetanser innen fagområdet til masterprogrammet. Sentrale teoriområder i masteroppgaven må være knyttet til sentrale teoriområder i studieprogrammet. Masteroppgaven må inneholde en teoretisk del som diskuterer det empiriske området. Oppgaven kan også være basert på en litteraturgjennomgang.

Læringsutbytte

Målet med kurset er å gjøre studenten i stand til å gjennomføre et uavhengig vitenskapelig arbeid. Studenten opparbeider seg dybdekunnskap om den spesifikke problemstillingen som er valgt for masteroppgaven og utvikler metodekunnskaper som støtter arbeidet.

Kunnskaper

Etter fullført kurs skal studenten:

  • ha avansert kunnskap i å utvikle og analysere forskningsspørsmål knyttet til innovasjon og ledelse
  • ha særlig innsikt i et spesifikt problemområde som er valgt som tema for oppgaven
  • ha avansert metodekunnskap, kan kritisk vurdere ulike datakilder, teorier og informasjon
  • kan formulere og analysere akademiske problemstillinger, ta valg om forskningstema, teoretisk og metodiske framgangsmåter og verktøy, formulere og utvikle hypoteser og utføre analyser av data.

Ferdigheter

Etter endt kurs kan studenten:

  • analysere og kritisk vurdere ulike informasjonskilder for å kunne foreta selvstendige vurderinger og bruke relevante datakilder, teorier og litteratur.
  • analysere, planlegge og gjennomføre et avgrenset forskningsprosjekt under veiledning
  • organisere, sammenfatte og analysere datakilder og bruke nødvendige metodikker
  • vise avanserte ferdigheter i uavhengig og kritisk analyse og fortolkning
  • vise avanserte ferdigheter i å skrive akademisk tekst og masteroppgave, utvikle relevant og logisk argumentasjon og kunne bruke ulike referanser og kilder i samsvar med etablerte standarder for forskningsetikk
  • bidra til forskning innen feltet innovasjon og ledelse

Generell kompetanse

Etter endt kurs kan studenten:

  • analysere og forstå vitenskapelige forskningsrapporter og artikler
  • anvende sin kunnskap og ferdigheter på nye områder slik at en kan utføre avanserte oppgaver og prosjekter
  • kan kommunisere sitt uavhengige arbeid med bruk av fagspråket og terminologi innen innovasjon og ledelse
  • kommunisere forskningsresultat til både spesialister og til befolkningen ellers
  • være ansvarlig for egen akademisk utvikling og spesialisering. Kvalifisere for opptak i PhD-programmet responsible innovation and regional development.

Krav til forkunnskaper

Studentene må være tatt opp på programmet. Studentene må ha fullført 60 studiepoeng av kursdelen av programmet for å kunne få veiledning av oppgaven og kunne levere oppgaven.

Undervisnings- og læringsformer

Veileder vil gi tilbakemeldinger til studentene i veiledningsmøter. Hver studentgruppe har rett på maksimum 30 timers veiledning som inkluderer veileder sin tid for forberedelse og 10 timer til veiledningsmøter. Tid til veiledning er det samme selv om en har flere veiledere. En veiledningskontrakt må fylles ut og underskrives av både veileder(e) og student(er).

Obligatorisk læringsaktivitet

Deltakelse og presentasjon på midtveisseminar

Lage plakat etter mal

Vurderingsform

Masteroppgave og justerende muntlig

Karakteren på den skriftlige masteroppgaven vil bli annonsert 24 timer før justerende muntlig eksamen starter. Karakteren kan bli justert opp eller ned med maksimum en karakter.

Sensorkomiteen består av to medlemmer der den ene er eksternt medlem. De to komitemedlemmene vil gi en felles karakter. Dersom det er uenighet om karakter vil det utnevnes en ny komite og en ny dato for justerende muntlig vil bli satt opp.

Karakter skala er A-F, der F er stryk.

Hjelpemidler ved eksamen

Muntlig eksamen: Ingen

Mer om hjelpemidler