Hopp til innhald

DRA301 Inn i drama

Emneplan for studieåret 2023/2024

Innhold og oppbygning

Emnet tilbys ikke studieåret 2023/2024.

Emnet gir en innføring i dramapedagogisk praksis og teori. Arbeid med dramapedagogiske metoder og konvensjoner står sentralt. Det settes fokus på lederen som planlegger, organisator, veileder og medspiller. Arbeid med kropp og stemme er gjennomgående i dette emnet.

Emnet setter også fokus på dramatiske uttrykksformer, utforskende dramapedagogisk arbeid, dramadidaktikk og fagteori, samt gir en introduksjon til dans.

Læringsutbytte

Kunnskap

Ved fullført emne har studenten kunnskap om:

  • Fagtradisjon, fagets plass i barnehage, skole og kulturliv
  • Fagteori
  • Fagdidaktikk

Ferdigheter

Ved fullført emne kan studenten bruke:

  • Dramapedagogiske metoder og konvensjoner i arbeid med ulike tema og inn i flere fag
  • Kropp og stemme i status- og rollearbeid

Generell kompetanse

Ved fullført emne er studenten i stand til å:

  • Utvikle og lede dramapedagogisk arbeid for barn og unge
  • Kunne gjøre rede for sentrale retninger innen dramapedagogisk teori og historie og se de opp mot sin samtid.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Dramaforløp, scenisk formidling, forelesninger, verkstedsarbeid/studentledet undervisning, kollokviearbeid, veiledning og skriftlige oppgaver.

Grunnskolepraksis inngår som en del av de obligatoriske læringsutbyttene.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • 4 dagers grunnskolepraksis med veiledning av praksislærer, der en observerer prøver ut dramaforløp.
  • En analyse av et dramapedagogisk forløp sett opp mot dramapedagogisk teori og vår samtid.
  • Det vil være krav om frammøte knyttet til noen av de obligatoriske læringsaktivitetene.

Obligatoriske læringsaktiviteter vurderes som godkjent/ikke godkjent.  

Vurderingsform

  • Del 1: Praktisk eksamen i gruppe. Teller 60 % av endelig karakter. Med utgangspunkt i en pretekst utvikler og leder studentene en startsekvens i et dramapedagogisk arbeid der metoden lærer-i-rolle inngår. Oppgaven blir utlevert senest fire uker etter studiestart. Eksamen gjennomføres innen åtte uker etter studiestart. Tre dager før eksamen skal studentene levere et kort skriftlig notat om arbeidet.
  • Del 2: Muntlig individuell eksamen som gjennomføres etter praktisk gruppeeksamen. Teller 40 % av endelig karakter.

Karakterskala: A - F der F tilsvarer ikke bestått. 

Begge delene må være bestått for å få karakter i emnet. Ved ikke bestått på en av delene, kan den delen som ikke er bestått tas opp igjen. Utsatt/ny eksamen skal gjennomføres som ordinær eksamen, eller etter avtale med faglærerne.

Hjelpemidler ved eksamen

Studentene står fritt til å bruke kostymer og rekvisitter.

Mer om hjelpemidler