Hopp til innhald

MAFYS512 Fysioterapi ved subakutte og langvarige hjerte- og lungesykdommer

Emneplan for studieåret 2023/2024

Innhold og oppbygning

Dette emnet er en fordypning og videre kvalifisering innen fysioterapi relatert til pasienter med hjerte- og lungesykdommer. I emnet drøftes og undervises det i kunnskapsbasert vurdering, behandling og rehabilitering relatert til praksisnære problemstillinger i kommune- og spesialisthelsetjenesten. Emnet er delt i to likeverdige deler hvor en del er samlingsbasert og den andre delen er 5 ukers praksis. Tema i emnet:

  • Sykdomslære
  • Fysiologiske responser
  • Fysioterapi ved subakutte og kroniske hjerte- og lungesykdommer
  • Medisinsk teknisk utstyr
  • Måle- og evalueringsmetoder
  • Kirurgiske inngrep
  • Smerte
  • Kognitive tilnærminger og mestring
  • Tverrfaglig samarbeid
  • Kunnskapsbasert fysioterapi innen fagområdet
  • Individuell plan
  • Implementering
  • Helsepedagogikk
  • Billeddiagnostikk
  • Laboratorieanalyser

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten...

  • har inngående kunnskap om hjerte- og lungesykdommer i et livsløpsperspektiv, herunder anatomi, fysiologi, patologi, prognose, etiologi, epidemiologi, livsstil og miljø
  • har inngående kunnskap om de vanligste fysioterapeutiske undersøkelsesmetoder, funksjonstester og behandling relatert til problemstillinger hos pasientgruppen
  • har inngående kunnskap om de vanligste kirurgiske og invasive prosedyrer
  • har inngående kunnskap om teorier som fremmer mestring og helsefremmende atferd
  • har inngående kunnskap om mekanismer rundt langvarig smerte
  • har innsikt i fortolkning av billeddiagnostiske beskrivelser og laboratorieprøver og kan sette dem i sammenheng med kliniske funn
  • kan anvende kunnskap om tiltak som fremmer motivasjon og mestring*

Ferdigheter:

Studenten...

  • kan undersøke, vurdere og behandle pasienter med hjerte- og lungesykdommer med hensyn til smerte, funksjon, aktivitet og deltakelse ut fra et kunnskapsbasert fysioterapifaglig perspektiv
  • kan anvende klinisk resonnement og ta reflekterte beslutninger om fysioterapitiltak relatert til den enkelte pasient
  • kan utarbeide individuell plan
  • kan reflektere kritisk over egen rolle og funksjon i et tverrfaglig team og vise adferd i samsvar med en verdibasert grunnholdning
  • kan vurdere behov for henvisning til videre undersøkelse/behandling i kommune- og spesialisthelsetjenesten

Generell kompetanse:

Studenten...

  • kan ivareta pasienter med sammensatte problemstillinger
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å beskrive, forstå og formidle funksjonsvurdering i sammenheng med livsbelastninger, og begrunne behandlingstilnærming og dosering
  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver
  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske fagområdets uttrykksformer
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med spesialister og til allmennheten

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Tidligere gjennomførte emner ved studiet

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er samlingsbasert og består av forelesninger og studentaktive læringsformer som simulering/ferdighetstrening, gruppearbeid og seminarer. I tillegg kommer selvstudium og praksis. Praksis består av fem ukers veiledet praksis. Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke, inkludert i praksisperioden.

Obligatorisk læringsaktivitet

Det er krav om 80% fremmøte på obligatorisk studentaktiv- og erfaringsbasert undervisning.

Vurderingsform

Vurderingen er todelt og begge deler må være bestått for å bestå emnet.

Del 1: Praksisstudier

Praksisstudiet vurderes til bestått/ikke bestått. Vurderingen baserer seg på studenten sin prestasjon i praksis som inkluderer om læringsutbytte og krav til 90 % tilstedeværelse er oppfylt. I vurderingen inngår også et refleksjonsnotatet. Omfang mellom 700-1000 ord.

Praksisveiledere anbefaler om praksis er godkjent/ikke godkjent. Praksislærer er ansvarlig for den endelige vurderingen.

Dersom det oppstår tvil om studenten vil nå læringsutbyttet og bestå praksis,og tvilen oppstår før studenten er halvveis i praksisperioden, så skal studenten få varsel med begrunnelse og hvilke krav som må oppfylles for å kunne bestå praksis.

Del 2: Oppgave

Litteraturstudie relatert til klinisk problemstilling. Omfang 2000 ord ± 10 %.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Ny eksamen

Ved ikke bestått deleksamen, må aktuell del tas på nytt.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler