MDIP502B Matematikk som allmenndannende fag
Emneplan for studieåret 2023/2024
Innhold og oppbygning
Følgende tema er hovedfokus:
- Matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med andre fag, kultur, filosofi og samfunnsutvikling
- Matematikkfagets betydning for utvikling av elevers kritiske tenkning og etiske bevissthet
Emnet har en forskningsbasert tilnærming til hvordan disse temaene kan inngå i undervisning og læreprosesser. Kunnskap på feltene matematisk analyse og statistikk samt tilstrekkelig digital kompetanse er nødvendig for arbeid med hovedfokusene og vil være del av kurset. Sammenhenger mellom matematikkfaget og overordnede verdier og prinsipper for grunnopplæringen, som kritisk og vitenskapelig tenkning, demokrati og medborgerskap, livsmestring, tilpasset opplæring og dybdelæring tas opp på vitenskapelig basis og relateres til hovedfokusene. Alle matematikkfagets kjerneelementer i LK20 har fokus, eksempelvis blir modellering og anvendelser aktualisert som del av et allmenndannende perspektiv.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har inngående kunnskap om hvordan tenkemåter knyttet til matematisk analyse og statistikk kan komme til uttrykk i klasserommet
- har inngående kunnskap om matematisk analyse og statistikk og disse temaenes rolle i et samfunnsmessig og faghistorisk perspektiv
- har inngående kunnskap om kritisk-matematikkdidaktiske perspektiv og hvordan matematikk inngår i kulturelle og sosiopolitiske sammenhenger
- kan analysere fagdidaktiske problemstillinger med utgangspunkt i forskning relevant for emnets innhold
- har inngående profesjonsfaglig digital kompetanse knyttet til matematikkfaget
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og kritisk vurdere hvordan undervisning i matematikk og statistikk kan fremme læring, kritisk refleksjon og innsikt i bruk av matematikk
- kan analysere og forholde seg kritisk til fokus, resultat og troverdighet ved nasjonal og internasjonal matematikk-didaktisk forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- kan bruke digitale verktøy til illustrasjon, simuleringer og beregninger knyttet til matematiske eller statistiske tema, metoder eller modeller
- kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker undervisningen og utvikler elevenes læring
- kan bruke relevante metoder innenfor matematikkdidaktisk forsking til å gjennomføre selvstendige matematikkdidaktiske undersøkelser
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse
Studenten
- kan på analytisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg innen matematikk
- har inngående forståelse for matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med andre fag, kultur, filosofi og samfunnsutvikling
- har forståelse for matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk tenkning og etisk bevissthet
- kan initiere og lede lokalt utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
- kan formulere forskningsspørsmål og problemstillinger på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
- kan skrive på akademisk form, analysere relevant matematikkdidaktisk forskning og formidle problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er samlingsbasert og foregår i form av forelesninger, seminar og veiledning. Det veksles mellom undervisning og studentaktive læringsformer. Detaljer om kursets organisering og undervisning finnes i semesterplanen som utdeles ved semesterstart.
Det forventes at studentene er aktive gjennom hele emnet og bidrar til det faglige miljøet. Deler av pensum arbeides med som selvstudium og det anbefales at lærestoffet bearbeides gjennom studentorganiserte kollokvier.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Muntlig individuell presentasjon av selvvalgt matematisk tema. Temaet skal ses i et undervisningsperspektiv ved å knytte det til relevante arbeidskontekster som eksempelvis modelleringsprosessen og eller profesjonsfaglig bruk av digitale verktøy. Presentasjonen skal inneholde vurderinger av hvordan undervisning i temaet kan fremme læring, kritisk refleksjon og innsikt i bruk av matematikk. Den baseres på forhåndsinnlevert skisse. Temaet skal godkjennes av faglærer.
- Utvikle og gjennomføre et individuelt aksjonsforskningsprosjekt aktuelt for egen masteroppgave med elever på egen arbeidsplass. Skriftlig akademisk fremlegg med tilhørende teoretisk og forskningsbasert analyse av aksjonsforskningsprosjektet. Omfang 3000 ord, 12pt, Times New Roman. Tabeller og figurer kommer i tillegg.
Alle obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstilles til eksamen. Hvis en læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det gis skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere obligatoriske læringsaktiviteter får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) eller gjennomføre en alternativ læringsaktivitet gitt av faglærer. Datoen for nytt forsøk må være i gjeldende semester og i henhold til gitte frister, men senest tre uker før eksamensperioden begynner.
Nærmere beskrivelse av de obligatoriske læringsaktivitetene gis ved semesterstart.
Vurderingsform
Muntlig eksamen, 40 min. Presentasjon av litteraturstudie basert på selvvalgt matematikkdidaktisk tema tilknyttet emnet. Temaet skal godkjennes av faglærer. Retningslinjer for arbeidet vil bli gitt ved semesterstart.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler.
Mer om hjelpemidler