FØS8125 Prosjektplanlegging for leverandørindustrien
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Samfunnet vårt står foran store utfordringer som krever tilpasning og endring, og som gjør det viktig å mestre prosjekt som arbeidsform.
O&G bedriftene må omstille sine operasjoner mot fornybarmarkedet. Prosjektene i dette markedet er mindre enn de tradisjonelle olje og gassprosjektene, inneholder nye teknologier og organisasjonene er mindre. Det betyr at rollene i prosjektene også blir endret. Planleggere i slike prosjekter må forstå teknologien, gjennomføringsmetodikken og dekke flere disipliner.
I dette kurset får du relevante kunnskaper og ferdigheter innenfor prosjektplanlegging, prosjektstyring og etablering og hvordan et prosjekt gjennomføres for å lykkes.
Kurset gir et moderne teoretisk fundament for fagområdet estimering og planlegging og setter fokus på utvalgte anvendelsesområder som anses sentrale for leverandørindustrien.
Kurset er inndelt i 3 hovedmoduler.
Modul 1: Prosjektforståelse
- Introduksjon - Hvorfor prosjekter og prosjektledelse?
- Styringssløyfen: Målformulering, planlegging og oppfølging
- Generelt om tidligfasen
- Prosjektorganisering/Teamarbeid/Utvikling av team
- Kommunikasjon i prosjektteam – og mot kunder
- Grunnleggende kontraktstyring
- Interessenthåndtering og -analyse
Modul 2: Planleggingsprosessen
- Planleggingsmetoder
- Etablering av planer/planivåer
- Total planning og detail planlegging
- Tidsplanlegging og ressursplanlegging
- Estimering av mengder/timer
Modul 3: Risikoforståelse og planlegging under usikkerhet
- Hva kjennetegner et vellykket prosjekt - suksesskriterier
- Modeller for prosjektgjennomføring
- Risikostyring - oppfølging av risiko i prosjekter
- Planlegging under usikkerhet
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter å ha fullført kurset skal studentene ha oppnådd inngående kunnskap om:
- Begrepsapparatet innen prosjektfaget.
- Prosjektarbeidsprosessen fra start til ferdig resultat.
- Metoder for estimering og planlegging.
- Teknikker for oppfølging av tid, ressursbruk og kostnadsbruk.
- Risikostyringspraksis og verktøy.
- Prinsipper for prosjektorganisering og teamarbeid.
Ferdigheter
Etter å ha fullført kurset skal studentene ha følgende ferdigheter:
- Definere prosjektmål og -objektiver.
- Utarbeide detaljerte prosjektplaner, inkludert tidsplaner.
- Vurdere ressursbehov og administrere deres allokering effektivt.
- Overvåke og kontrollere prosjektfremdrift mot fastsatte baselines.
- Lede og organisere prosjektteam for effektivt samarbeid.
- Evaluere risikoer og implementere tiltak for risikoredusering.
Generell kompetanse Etter å ha fullført kurset skal studentene ha utviklet en profesjonell holdning der de er i stand til å:
å forholde seg til faglige spørsmål prinsipielt, ha ydmyke holdninger til kompleksiteten i utøvelsen av faget, samt utvise en etisk bevissthet i forhold til bruk av kunnskap i faget.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Det er en fordel med erfaring fra leverandørindustrien .
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeid, samt refleksjoner i plenum
Obligatorisk læringsaktivitet
Dere skal jobbe med en semesteroppgave gjennom kurset. Studentene må levere fire innleveringer av utkast til oppgaven i Canvas som obligatorisk arbeidskrav. Oppgaven gjøres i grupper på 2-4 deltagere
Vurderingsform
Semesteroppgave i grupper på 2-4 deltagere.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemiddel er tillatt.
Mer om hjelpemidler