PSBU105 Vitenskapsteori, metode og etikk
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Emnet omhandler sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner og perspektiver, og fokuserer på hvordan de kommer til uttrykk i valg av metode, analyse av data og formidling. Fokus er rettet mot vitenskapelig virksomhet generelt og forskning innen psykososialt arbeid med barn og unge. Evne og vilje til å stille kritiske vitenskapsteoretiske, metodologiske og etiske spørsmål ved hvordan forskningsprosjekter planlegges, gjennomføres og formidles i vitenskapelige publikasjoner, vektlegges spesielt.
- Vitenskapsteori og metode
- Litteraturstudie
- Akademisk skriving
- Kvantitativ og kvalitativ metode
- Forskningsetikk (NSD og REK)
- Reliabilitet og validitet
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap: Studenten...
- har inngående kunnskap om vitenskapsteoretiske tradisjoner og perspektiver
- har inngående kjennskap til karakteristika ved kvantitative forskningsmetoder
- har inngående kjennskap til karakteristika ved kvalitative forskningsmetoder
- har inngående kjennskap til muligheter og begrensninger ved former for metodetriangulering
- har inngående kunnskap om etiske prinsipper for forskning, og evne til å kritisk vurdere etiske aspekter ved gjennomføring av et forskningsprosjekt
- har inngående kjennskap til prinsipper for akademisk kildehåndtering og siteringspraksis
- har inngående kjennskap til etiske og metodiske utfordringer av spesielt stor relevans for psykososialt arbeid med barn og unge
Ferdigheter: Studenten...
- kan kritisk evaluere metodologiske aspekter ved kvalitative og kvantitative forskningsprosjekt
- kan identifisere og kritisk evaluere etiske aspekter ved forskningsprosjekt
- kan kritisk vurdere kildebruk i vitenskapelige publikasjoner
Generell kompetanse: Studenten...
- har avansert innsikt i vitenskapsteoretiske og metodologiske aspekter ved vitenskapelig virksomhet generelt, og innen psykososialt arbeid med barn og unge
- kan anvende sine kunnskaper til å stille kritiske vitenskapsteoretiske, metodologiske og etiske spørsmål ved hvordan forskningsprosjekter planlegges, gjennomføres og formidles i vitenskapelige publikasjoner
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
PSBU101
Undervisnings- og læringsformer
- Forelesninger
- Selvstudier
- Individuell oppgave
Individuelt og/eller/kombinert gruppebasert arbeidskrav, eventuelt med fremlegg, basert på kritisk gjennomlesning av fagfellevurderte vitenskapelige artikler med spesiell relevans for fagfeltet.
Obligatorisk læringsaktivitet
Fylle krav til obligatorisk tilstedeværelse (75 %) herunder obligatorisk individuelt - arbeidskrav.
Godkjente obligatoriske læringsaktiviteter er gyldig i to påfølgende semester.
Vurderingsform
Individuell hjemmeeksamen over tre dager.
Vurderingsuttrykk Gradert karakterskala A - F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler