Hopp til innhald

YFL817 Digitalisering og ny teknologi inn i yrkesdidaktikken for HO og EL

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Videreutdanningen bygger på YFL807 E-helse for HO og EL. Målet er å prøve ut og initiere bruk av ny teknologi / digitale verktøy for å utvikle egen undervisningspraksis. Arbeidet i studiet knyttes til arbeidslivets bruk av teknologi.

Hvilke tekniske og digitale muligheter og begrensninger finnes, og hvordan kan studentene sikre en yrkesdidaktisk opplæring som sikrer bransjene lærlinger med relevant kompetanse? Hvordan initiere bruk av digitale løsninger og ny teknologi i eget klasserom? Spørsmålene er utgangspunkt for arbeid med å prøve ut digitale løsninger og ny teknologi i eget klasserom. Hospitering i arbeidslivet skal gi studentene mulighet til å bli kjent med hvilke digitale/teknologiske løsninger som er i bruk i eget nærmiljøs samarbeidsbedrifter.

Det er et mål at studentene videreutvikler sin profesjonsfaglige digitale kompetanse gjennom studiet. Vi tilrettelegger for dette gjennom obligatoriske læringsaktiviteter, der studentene skal bruke ulike digitale verktøy og dele innhold digitalt. Aktivitetene vi legger opp til er valgt fordi de vil ha en overføringsverdi til studentenes egen undervisningspraksis og er relevante innen yrkesfaglig opplæring. Bruk av digitale verktøy og ressurser i yrkesfaglig opplæring er sentralt også for å sikre elevene tilpasset opplæring.

Studentene skal utvikle kritisk refleksjon og etisk bevissthet knyttet til digital utvikling i egen undervisning, og til valg og bruk av digitale og teknologiske verktøy. Erfaringsdeling og felles refleksjoner/diskusjoner knyttet til muligheter og begrensninger når det gjelder ny teknologi og digitalisering i opplæringsarbeidet vektlegges i studiet.

Studiet består av tre digitale samlinger over to dager og to dager hospitering i arbeidslivet.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskap:

Studenten

  • har kunnskap om hvordan demografisk utvikling påvirker muligheter innen eget fag/yrke
  • har oppdatert kunnskap om aktuell og relevant teknologi innen eget fag/yrke og utdanningsprogram

Ferdigheter:

Studenten

  • kan prøve ut og initiere ny teknologi og relevante digitale løsninger i yrkesrelevant opplæring
  • kan reflektere didaktisk rundt muligheter for digitalisering og bruk av ny teknologi i opplæringen i egen klasse

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan drøfte teknologiske og digitale framtidige behov i eget yrke
  • kan kritisk vurdere ny teknologi og digitale løsninger som er yrkesrelevante
  • kan ivareta personvernhensyn, etiske og juridiske problemstillinger knyttet til digitalisering og bruk av teknologi

Krav til forkunnskaper

YFL807 E-helse for HO og EL

Undervisnings- og læringsformer

Studiet vektlegger studentaktive læringsformer og studentene skal hospitere i arbeidslivet i to dager. Undervisningen vil ta utgangspunkt i studentene sine yrkeserfaringer, læringsutbytte fra YFL807 E-helse og erfaringer fra obligatoriske læringsaktiviteter, for å videreutvikle dagsaktuell og yrkesrelevant opplæring innen Elektro og Helse og Oppvekstfag.

Studentene blir organisert i nettverksgrupper. Kommunikasjon, undervisning og samhandling skjer digitalt.

Obligatorisk læringsaktivitet

1. Individuelt: Refleksjonsnotat. Nettverksgruppen: Vlogg/podcast-innlegg.

Knyttet til erfaringer og læringsutbytte fra to hospiteringsdager i arbeidslivet og første samling. Fokus på nåsituasjon og ønsket situasjon når det gjelder teknologi/digitalisering i egen undervisning.

2. Individuelt: Refleksjonsnotat. Nettverksgruppen: Digital fortelling.

Knyttet til planlegging, gjennomføring, oppfølging og evaluering av opplæring i egen klasse (valgfri læringsarena), der ny teknologi/digitalisering er prøvd ut (tiltak). Elevenes refleksjoner og kritiske tenking om erfaringene med tiltaket som er prøvd ut skal inngå.

3. Individuelt: Kompetansedeling på egen skole.

Målet er at studentene deler erfaringer fra videreutdanningen med kolleger og skoleledelse. Disse inviteres inn av studentene.

De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Det er obligatorisk fremmøte på samlingene.

Vurderingsform

Muntlig eksamen i gruppe.

Karakter: bestått/ ikke bestått

Fremføringen organiseres som en digital eksamenskonferanse med kommisjon. Innholdet i eksamenspresentasjonen er relatert til læringsutbytter formulert i studiet. Eksamen er åpen for inviterte representanter fra studentenes skoleledelse og kollegium.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler