LUPEM402 Ledelse 2
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Musikklærere og formidlere blir stadig utfordret til å lede ulike ensembler i musisering, innen skole- og kultursektor. Faglæreren i musikk må kunne arbeide med musikk som opplevelses- og uttrykksmiddel i kunstnerisk og pedagogisk sammenheng, også i grupper. For å oppfylle disse kravene må læreren kunne innta en god lederrolle, ha metodiske og tekniske ferdigheter i forhold til innstudering og direksjon, kunne arbeide med ulike stilarter og gjøre musikalske valg.
I emnet vil en legge til rette for at studentene får undervisning i korledelse, direksjonsteknikk, innstuderingsmetodikk og stemmebruk i grupper. Kunnskaper og ferdigheter som studenten tilegner seg, vil også kunne overføres til andre typer ensembler. Utgangspunkt for undervisningen vil være klassens egen musisering i ensemble, og målet med emnet er at kandidaten lærer seg å fremstå som en tydelig leder med en klar musikalsk tanke. Det kan bli lagt inn seminar, workshops og oppgaver i emnet som fokuserer på musikkformidling, og ulike sider ved arbeidet som musikalsk leder/ dirigent. Noe undervisning må påregnes på ettermiddags- og kveldstid.
I arbeidet med ensembleledelse vil det bli lagt vekt på at kandidaten lærer seg grunnleggende tekniske og metodiske sider ved å være dirigent og musikalsk leder. Aktiviteter og oppgaver vil knytte seg til arbeid med:
- Direksjonsteknikk
- Innstuderingsteknikker
- Stemmebruk (kor)
- Musikalsk ledelse
- Partiturlesing og musikalsk analyse
- Arrangering/komponering og musikkteori
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har inngående kunnskap om sangstemmen og kan anvende denne, f. eks i oppvarming av stemmen i korsammenheng
- har avansert kunnskap om instruksjonsmetodikk, og kan anvende denne i praksis
- har inngående kunnskap om instrumentaldidaktikk, og kan videreføre denne til ledelsessituasjon
Ferdigheter
Studenten
- har inngående ferdigheter i taktering og dirigering
- kan lese, analysere og dirigere etter et arrangement/partitur
- kan legge til rette for gode læringssituasjoner
- kan mestre ulike flerstemte arrangeringsteknikker
- kan analysere og vurdere risiko i opplæringa og gjennomføre opplæringa i forhold til lydtrykk og hørsel samt ergonomisk instrumentposisjon slik at sikkerhet, helse og miljø blir ivaretatt
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle og uttrykke egne musikalske oppfatninger gjennom instruksjon og ledelse
- kan arbeide med hensiktsmessige metoder for oppvarming, innstudering og repertoarvalg
- kan gjøre bevisste musikalske valg for ulike ensembler, og innenfor ulike stilarter
- har et bevisst forhold til utøvende og didaktiske bruksområder for sitt hovedinstrument
Krav til forkunnskaper
- LUPEM102 Musikerskap 1
- LUPEM104 Musikerskap 2
- LUPEM203 Musikalsk ledelse 1
Anbefalte forkunnskaper
LUPEM202 Estetisk og tverrfaglig produksjon
Undervisnings- og læringsformer
Undervisnings- og læringsformene i dette emnet er i stor grad knyttet til praktisk undervisning der teori blir integrert gjennom undervisning og praktisk erfaring.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Obligatorisk fremmøte. Læringsaktiviteten kobles til at studenten kan legge til rette for gode læringsituasjoner og at hen kan lese, analysere og dirigere etter et arrangement/partitur. Den enkelte student har ansvar både for egen og medstudentenes læring, og det er derfor obligatorisk frammøte. Studenten må møte forberedt til all undervisning. Fraværsgrense er 20 %.
- Innlevering av flerstemt arrangement med selvvalgt teknikk.
- Skal lede et ensemble (valgfritt ensemble) på en felles konsert.
De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av emneansvarlig senest 2 uker før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få ett nytt forsøk i inneværende semester.
Nærmere retningslinjer gis ved semesterstart.
Vurderingsform
Individuell praktisk eksamen - ledelse av ensemble (kor). Tid: 40 minutter.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler