NTS808 Norsk tegnspråk 2, emne 4 - Tegnspråklige lærings- og profesjonsfellesskap
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
I norsk tegnspråk 2 emne 2, er utgangspunktet at tegnspråklige elever skal lære gjennom samarbeidsaktiviteter med andre elever. Videre skal lærere utvikle sin undervisningspraksis i fellesskap med andre lærere. Emnet gir kunnskap om gode sosialiseringsarenaer for tegnspråklige barn og unge, og om inkluderende fellesskap i skoler hvor norsk tegnspråk er en del av læringsmiljøet. Studentene får innsikt i hvordan god klasseledelse er avgjørende for å skape godt læringsmiljø for elever med tegnspråk. Studentene vil også få innsikt i problemstillinger knyttet til tolking i skolen. Studentene vil reflektere rundt skolen som organisasjon, og roller og ansvar knyttet norsk tegnspråk i skolen. Studentene skal bli i stand til å ta initiativ til og bidra til utvikling av norsk tegnspråk i skolen.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om tilpasset opplæring og arbeid med sosial læring og inkluderende læringsmiljø for elever med norsk tegnspråk
- har kunnskap om god klasseledelse og lærerens rolle for å skape gode læringsmiljø for elever med tegnspråk
- har kunnskap om problemstillinger knyttet til tolking i skolen, og samarbeid med tolk
- har kunnskap om skolen som organisasjon, og hvordan samarbeide med lærere, andre profesjoner og personer rundt elever med tegnspråk
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere og vurdere egen og andres undervisningspraksis, og bidra til å utvikle faget norsk tegnspråk og tegnspråklig undervisning i fellesskap med lærere i egen skole, og på tvers av skoler
- kan analysere og forklare forskjellen mellom direkte og tolket kommunikasjon, og vilkår for deltakelse og læring i ulike kommunikasjonssituasjoner
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om sosialiseringsarenaer for tegnspråklige barn og unge, og kan bidra til å sikre god flerspråklig opplæring for elever med tegnspråk
- har kunnskap om skolen som organisasjon, roller og ansvar knyttet norsk tegnspråk i skolen, og kan initiere og bidra til utvikling av norsk tegnspråk i skolen
Krav til forkunnskaper
NTS805 Norsk tegnspråk 1, emne 1 - Norsk tegnspråk i samfunnet
NTS806 Norsk tegnspråk 1, emne 2 - Norsk tegnspråk i læreplanverket og tegnspråklig undervisningspraksis
NTS807 Norsk tegnspråk 2, emne 3 - Språkvitenskapelige perspektiver på norsk tegnspråk og språklig variasjon
- eller tilsvarende.
Undervisnings- og læringsformer
Studiet er samlingsbasert med 3 samlinger; én samling ved hver av campusene ved NTNU, OsloMet og HVL. Det forutsettes aktiv bruk av video ved selvstudium og i arbeid med oppgaver. Undervisningen i emnet vil i tillegg til fysiske samlinger på campus, ha jevnlige nettbaserte undervisningsøkter.
Undervisningen vil til dels være basert på forberedte ferdiginnspilte video-presentasjoner, og vil ta form av forelesninger, ekskursjoner, studentledete seminarer, prosjektoppgaver, diskusjoner og refleksjoner. Videre forventes det at studentene jevnlig møter medstudenter digitalt for å jobbe med oppgaver og problemstillinger knyttet til temaer som berøres i emnet. Det forventes jevn arbeidsinnsats gjennom hele semesteret. Informasjon, kommunikasjon og læringsarbeid utenom samlingene foregår via HVLs digitale læringsplattform Canvas. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.
Studentene skal ha medansvar og medvirkning i studiet. I etterutdanningen må studentene tilegne seg innholdet i studiet gjennom egenstudier og arbeid i kollokviegrupper. I denne etterutdanningen forventes det også at studenten bringer ny kunnskap og innsikt tilbake til egen arbeidsplass, og bidrar i et lærende fellesskap.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Fagtekst 1: Lærerens samarbeid internt og eksternt
- Fagtekst 2: Ulike perspektiver på læring i det flerspråklige klasserommet
- Fagtekst 3: Profesjonsfellesskapet
- Tegnspråklig presentasjon: Utkast til sammenbinding av de tre fagtekstene
Fagtekstene skal ha et omgang på fagtekster på 500 ord +/- 10%. Nærmere spesifisering vil fremgå i eget skriv og publiseres i Canvas.
All undervisning og obligatoriske læringsaktiviteter er forankret i læringsutbyttet for emnet. Det er derfor også et krav om 80 % frammøte i undervisning på campus og digitale samlinger. Krav om tilstedeværelse har sitt utspring i at læring er en prosess som skjer i samarbeid, utprøving og praktiske arbeid i felleskap med andre.
De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av emneansvarlig senest 2 uker før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få ett nytt forsøk i inneværende semester.
Vurderingsform
Oppgave. Reviderte versjoner av tre fagtekster og en sammenbindende tekst (kappe) på 1000 ord +/- 10%. Oppgaven skal til sammen være på 2500 ord +/- 10%. Retningslinjer vil bli oppgitt i Canvas.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Dersom oppgaven ikke er bestått, er det mulig å levere forbedret versjon i påfølgende semester. Det er bare mulig å levere forbedre versjon med samme problemstilling en gang. Etter dette må det skrives helt ny oppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler