FHS8107 Brystkreft og undersøkelsesmetoder
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Etter å ha gjennomført emnet økes din kompetanse i utførelsen av ditt kliniske arbeid innen brystdiagnostikk, både selvstendig og som del av et tverrfaglig team. Du tilegner deg et grunnlag for en helhetlig forståelse for undersøkelsesforløpet for utredning og oppfølging av brystkreft, med fokus på biomedisinske temaer, undersøkelsesmetoder og kvalitetssystemer. Emnet avslutter med en prosjektplan knyttet til kvalitetsforbedring relatert til læringsutbytter og med utgangspunkt i egen praksis.
Målgruppe:
Radiografer og andre som arbeider med brystkreftdiagnostikk og screening.
Opptakskrav
- Bachelorgrad i helse- og sosialfag
- Minst 2 års relevant yrkespraksis etter fullført utdanning
Søkere med annen relevant utdanning kan bli vurdert for opptak.
Læringsutbytte
En student med fullført emne har følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten…
- har inngående kunnskap om tumorbiologi og patofysiologiske prosesser knyttet til brystkreft
- har kunnskap om de vanligste patologiske tilstander i diagnostiske bilder, som typiske utseende på ulike former for brystkreft, cyster, fibroadenomer og andre benigne forandringer
- har inngående kunnskap om når de ulike diagnostiske metoder benyttes eller er indisert og når det er indikasjon for videre utredning
- har kunnskap om undersøkelsestyper av bryst, som ulike typer for mammografi, ultralyd, MR, nukleærmedisin, PET, biopsi og prinsipper for klinisk undersøkelse
- har inngående kunnskap om nasjonale og internasjonale standarder for kvalitet knyttet til undersøkelsesmetoder i tråd med kunnskapsbasert praksis
Ferdigheter:
Studenten…
- kan vurdere de vanligste patologiske tilstander og stadier for brystkreft i diagnostiske bilder
- kan evaluere om undersøkelsemetoden oppfyller krav til standarder for kvalitet, inkludert systemet Perfekt-Adekvat-Inadekvat (PAI) for vurdering av bildekvalitet på mammografibilder
- kan skrive en prosjektplan knyttet til kvalitetsforbedring relatert til egen praksis og i henhold til læringsutbytter
Generell kompetanse:
Studenten…
- kan evaluere nytteverdi av ulike undersøkelsesmetoder brukt i brystdiagnostikk, sett i lys av pakkeforløp og kloke valg på grunnlag av verdibasert radiologi
- kan vurdere behov for kvalitetsforbedring innen diagnostiske undersøkelsesmetoder knyttet til egen praksis
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Deltatt i screeningarbeid og klinisk brystdiagnostikk.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er samlingsbasert, der diskusjoner og erfaringsutvekslinger vektlegges. Samlingen består også av forelesninger, gruppearbeid, veiledning og selvstudium. Etter samling vil studenten arbeide med problemstillinger knyttet til egen praksis.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:
- Deltagelse i 80% av obligatorisk undervisning
- Muntlig fremlegg av prosjektplanskisse i gruppe
Vurderingsform
Oppgave
Gruppeoppgave på inntil 3 studenter i form av en prosjektplan på 3000 ord +/- 10 %
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Ny eksamen
Ved ikke bestått kan bearbeidet oppgave leveres.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tilltatt
Mer om hjelpemidler