Hopp til innhald

BSF201 Profesjon, organisasjon og ledelse

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Emne tilbys ikke studieåret 2025/2026.

Gjennom dette emnet får studentene kjennskap til teorier og forskning som omhandler yrkesutøvelse, organisasjon og ledelse av SFO. Emnet handler om yrkesutøvelse og ulike roller i SFO. Innramminger for samarbeid og organisasjonsbygging i lys av organisasjonslæring og relasjonelt arbeid. Emnet setter også søkelys på utvikling av ledelse av utviklingsarbeid og kunnskapspraksiser i SFO. Emnet vil gjennomgående handle om evne til å lede SFO i tråd med samfunnsmandatet og verdigrunnlaget i rammeplanen sammen med personalet, foresatte og til barnas beste.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om utvikling av yrkesutøvelse og lederrollen i SFO
  • har kunnskap om aktuell teori om organisasjonsutvikling i et helhetlig perspektiv
  • har kunnskap om endrings- og utviklingsarbeid i SFO
  • har kunnskap om SFO sitt samfunnsmandat og verdigrunnlag
  • har kunnskap om ulike pedagogiske verktøy som kan utvikle kunnskapspraksiser i SFO

Ferdigheter

Studenten

  • kan redegjøre for samfunnsmandatet og verdigrunnlaget til SFO
  • kan framstå som en bevisst leder i møte med ulike aktører
  • kan tilrettelegge samarbeidskultur med fokus på helhetlig arbeid
  • kan planlegge og legge til rette for utviklingsarbeid i SFO
  • kan lede kunnskapsarbeid i SFO

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bruke sin faglige kompetanse til å analysere og reflektere kritisk rundt egen praksis.
  • kan lede institusjonelt arbeid i SFO
  • kan anerkjenne og vise respekt for ulike roller og yrkesutøvelse i skole og SFO
  • kan utøve skjønnsmessige overveielser og vise kritisk refleksjon på en selvstendig måte

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er organisert som et samlingsbasert studium med nettstøtte. Forelesninger, casediskusjoner og refleksjon i basisgrupper. Arbeidsomfanget for et emne på 10 studiepoeng er stipulert til 270-300 timer.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • 2 refleksjonslogger (hver på 400-600 ord) hvor av en refleksjonslogg er knyttet til praksis.

De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av emneansvarlig senest 2 uker før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få ett nytt forsøk i inneværende semester.

Vurderingsform

Hjemmeeksamen, 5 dager.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler