BSF202 Fysisk aktivitet og bevegelsesglede
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Emnet tilbys ikke studieåret 2025/2026.
I dette emnet blir det lagt vekt på hvordan SFO som arena kan legge til rette for at barna opplever mestring og utvikling gjennom erfaringer med fysisk aktivitet og bevegelse. Med utgangspunkt i SFO sitt verdigrunnlag, er emnet bygget opp rundt tematikker som mangfold, inkludering, voksenrollen, skaperglede, utforskertrang, barns medvirkning og bærekraft. Gjennom deling av erfaringer og refleksjoner fra egen praksis, vil studentene få tilgang på ideer, inspirasjon og ressurser. Ulike oppdrag mellom forelesningene - samlingene, legger opp til utprøving og videre refleksjon rundt tilrettelegging for fysisk aktivitet og bevegelsesglede i SFO.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om hvordan man kan tilrettelegge for og stimulere til fysisk aktivitet og bevegelsesglede i SFO
- har kunnskap om fysisk aktiv lek, utforskning og kroppslig utfoldelse
- har kunnskap om helsefremmende arbeid med barn relatert til fysisk aktivitet og bevegelsesglede
- har kunnskap om barns fysiske og motoriske utvikling
Ferdigheter
Studenten
- kan legge til rette for allsidig og inkluderende fysisk aktivitet og bevegelsesglede inne, ute og i nærmiljøet
- kan oppsøke og bruke ressurser knyttet til fysisk aktivitet og bevegelslek
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere innhold og arbeidsmåter knyttet til fysisk aktivitet og bevegelsesglede i SFO
- kan bruke ulike lekemiljø, og samtidig legge til rette for barns risikovurdering og mestring gjennom ulike typer lek
Generell kompetanse
Studenten
- er medvirkende, utforskende og inspirerende sammen med barna
- kan reflektere over egen rolle knytt til fysisk aktivitet og bevegelsesglede i SFO
- kan skape inkluderende og helsefremmende leke- og læringsmiljø som bidrar til gode utviklingsprosesser i SFO
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Emnet undervises digitalt og samlingsbasert, og veksler mellom forelesninger, seminar, refleksjon over tema, selvstudium, studentpresentasjoner og erfaringsdeling. Mellom samlingene jobber studenter med oppgaver knyttet til utprøving av og refleksjon omkring fysisk aktivitet og bevegelsesglede.
Obligatorisk læringsaktivitet
- En obligatorisk læringsaktivitet knyttet til praktisk utprøving og teoretisk refleksjon med tema sirkus i SFO. Det kan foregå individuelt, i gruppe eller en kombinasjon av dette.
De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av emneansvarlig senest 2 uker før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få ett nytt forsøk i inneværende semester.»
Vurderingsform
Praktisk individuell eksamen. Studentene skal planlegge og gjennomføre en praktisk økt med fysisk aktivitet/bevegelsesglede, og skrive et refleksjonsnotat på 1200 ord.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler