PRO303 Energi: Forbruk, kilder og teknologi
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Tilgang på rimelig energi synes å være grunnleggende for økonomisk utvikling. Det alt vesentligste av verdens energiforbruk er fossilt. Dette er en endelig ressurs og forbrenning av olje, gass og kull medfører store klimagassutslipp og lokal forurensing. I dette emnet redegjøres det for energisituasjonen nasjonalt og globalt samt hvilke alternative energikilder som finnes og teknologi for å utnytte disse.
Innhold
Energibruk - globalt og nasjonalt.
- Vannenergianlegg.
- Vindenergianlegg.
- Bølgeenergi.
- Bioenergi.
- Avfallsenergi.
- Solenergi.
- Tidevann.
- Havstrømmer.
- Geotermisk energi.
- Varmepumper
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- kan redegjøre for hovedtrekkene i energiforsyning nasjonalt og globalt
- kan redegjøre for de fornybare energikilder og teknologier for å utnytte disse
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre overordnede beregninger ved energikonvertering fra kilde til bruk
- kan beregne nåverdi og spesifikk energipris for et energianlegg
- kan bruke energistatistikker fra anerkjente kilder og gjøre enkle analyser på basis av disse
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over egen faglig utøvelse, arbeide i grupper, rapportskriving og presentasjon
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
PRO201 Kjemisk termodynamikk og faselikevekter
Undervisnings- og læringsformer
Nett- og samlingsbaserte forelesninger, regneøvinger, gruppearbeid og presentasjon. Ekskursjoner i den grad det er mulig.
Obligatorisk læringsaktivitet
Obligatorisk deltagelse på miniseminar med presentasjon av semesterrapport.
Hele klassen deltar slik at man kan lære av hverandre. Alle gruppene presenterer sine oppgaver. For hver gruppe settes det av 25 minutter til presentasjon og inntil 10 minutter med spørsmål og tilbakemeldinger fra klassen. Alle på gruppen må delta på presentasjonen som vil være nyttig øving før justerende muntlig eksamen.
Den obligatoriske aktiviteten må være gjennomført og godkjent til fastsatt frist, for å kunne gå opp til eksamen.
Vurderingsform
Vurderingen består av to deler:
Del 1:
Semesterrapport med individuelt justerende muntlig eksamen. Teller 40%
Rapporten er en grupperapport. Størrelsen på gruppen er 4-6 studenter. Alle på gruppen får samme karakter på den skriftlige rapporten. Justerende muntlig gjennomføres ved at gruppen presenterer rapporten. Deretter foretas en utspørring av gruppen med dedikerte spørsmål rettet til hver enkelt gruppedeltaker om innholdet i rapporten. Etter den justerende muntlig kan studentene bli stående på karakteren som gitt på den skriftlige delen eller bli justert opp eller ned en karakter.
Del 2:
Skriftlig eksamen, 4 timer. Teller 60 %
For begge deler gjelder:
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått. Begge deler må være bestått for at faget skal være bestått.
Karakter fra begge delene blir lagret slik at ved stryk i en del er det kun nødvendig å gå opptil ny eksamen i den del man har strøket. Ny/utsatt eksamen kan kun finne sted i det semesteret hvor faget undervises.
Hjelpemidler ved eksamen
For del 1: Skriftlig semesterrapport er alle hjelpemidler tillatt
For mer informasjon om kunstig intelligens (KI) se https://www.hvl.no/student/eksamen/innlevering-av-heimeeksamen-og-oppgaver/
For justerende muntlig kan man ha med den skriftlige semesterrapporten.
For del 2:
Kopi av Statistical Review of World Energy
Enkel kalkulator
Mer om hjelpemidler