BSF104 Relasjoner, lek og læring
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Relasjoner, lek og læring er viktige begrep i barns hverdag i SFO og skole. Lek og lekens egenverdi kan være et fundament for barns utvikling og trivsel i hverdagen. Studentene vil i dette emnet få forskningsbasert, teoretisk og praktisk kunnskap som handler om barns utvikling knytt til relasjonsbygging, lek og læring. Gjennom emnet så vil en berøre ulike perspektiv på hvordan en som voksen kan skape og legge til rette for miljøer der relasjoner, lek, utforsking og læring er sentralt og hvilke betydninger en inspirerende voksen har. Det handler om å lede barn, barnegrupper og hvordan en gjennom aktiv deltakelse og veiledning i lek kan støtte opp barns lyst til å leke, utforske og lære i møte med andre barn.
Emnet vil gi innblikk i estetiske dimensjoner ved barns lek, samt sammenhengen mellom lek og barndommens egenverdi. Videre så vil vi løfte opp verdien av lek og lekens betydning for medvirkning, mangfold, inkludering, nysgjerrighet og bærekraft.
Læringsutbytte
En student som har fullført emnet skal ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om aktuelle teorier og forskning knyttet til barns utvikling, lek, lekens egenverdi og barns læring
- har kunnskap om teorier og forskning knytt til sosial kompetanse og hvordan en kan legge til rette for fellesskap og relasjonsbygging
- har kunnskap om estetiske dimensjoner i barns lek, og om lekens betydning for medvirkning, mangfold, inkludering, nysgjerrighet og bærekraft
- har kunnskap om voksenrollen og hvordan lede barn og barnegrupper og legge til rette for et inspirerende lekemiljø for barn.
Ferdigheter
Studenten
- kan observere barns lek- og læringsmiljø og reflektere faglig over praktiske og teoretiske problemstillinger
- kan gjennom praktisk lek tilrettelegge for barns estetiske uttrykk, improvisasjon og sosial relasjonsbygging i SFO
- kan planlegge og legge til rette for et inkluderende, sansende og kroppslig leke- og læringsmiljø for barn
- kan lede og veilede barn og barnegrupper og møte barn sitt engasjement og deres undring med anerkjennelse og la barna få være medvirkende i sin egen hverdag.
Generell kompetanse
Studenten
- kan legge til legge til rette for et inkluderende, utforskende og estetisk leke- og læringsmiljø i SFO
- kan gå inn i egen praksis i SFO og kritisk reflektere og analysere
- kan være en inspirerende voksen som er tett på barna i både lek, læring og relasjonsbygging i hverdagen.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Emnet undervises både digitalt og samlingsbasert og vil det vil være en veksling mellom undervisning, teoretisk og praktisk arbeid og studentaktive læringsmetoder der en får jobbe med ulike oppgaver og refleksjoner både i grupper og individuelt.
Obligatorisk læringsaktivitet
Den obligatoriske læringsaktiviteten er et skriftlig akademisk notat som studenten gjennomfører basert på observasjon fra praksis. Notatet skal videreutvikles til en eksamensbesvarelse basert på tilbakemeldinger fra faglærer.
Læringsaktiviteten skal være knyttet til følgende læringsutbytte:
- kan observere over barns lek- og læringsmiljø og reflektere faglig over praktiske og teoretiske problemstillinger
- kan planlegge og legge til rette for et inkluderende, sanselig og utforskende leke- og læringsmiljø for barn i SFO.
De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av emneansvarlig senest 2 uker før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få ett nytt forsøk i inneværende semester.
Vurderingsform
Individuell oppgave. Studenten skal ha videreutviklet den obligatoriske læringsaktiviteten til en skriftlig akademisk tekst på 3000 ord +/- 10 %.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler