Hopp til innhald

BYG125 Geodata, plan og infrastruktur

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Introduksjon:

I en verden med rask urbanisering og omfattende infrastrukturutvikling er det viktig for byggingeniører å ha god kunnskap om arealplanlegging, herunder infrastruktur og bruk av geodata. I dette emnet vil du få innsikt i hvordan planlegging av samfunnet blir styrt gjennom arealplanlegging og utvikling av infrastruktur som vei, vann og avløp. Du vil videre få kunnskap om hvordan veibrukere skal få dekket sitt transportbehov på en effektiv og rasjonell måte, med minst mulig skade på mennesker og miljø.

Geodata er en sentral del av planlegging og prosjekteringsfaget, og det gis en introduksjon til de grunnleggende ferdighetene som trengs for å samle inn, bearbeide og anvende geodata ved arealplanlegging og i byggeprosjekter. Her vil du få innsikt i hvordan koordinatsystemer og projeksjoner spiller en viktig rolle, og videre vil du lære om virkemåten og data fra moderne måleinstrumenter for datainnsamling og utsetting. I tillegg gis det en introduksjon til digitale verktøy som benyttes for å optimalisere planlegging og gjennomføring av byggeprosjekter.

Innhold:

Geodata: Introduksjon til terrengdata, temadata, ledningsdata og bygningsdata.

Koordinatsystemer: Grunnleggende om koordinatsystemer og projeksjoner brukt i Norge. Koordinatberegninger.

Datainnsamling: Moderne metoder og instrumenter for innsamling og analyse av geodata.

Arealplanlegging: Planlegging og utfordringer i samfunn og miljø. Dette omfatter vei-planlegging, vannteknikk, håndtering av overvann og flomforebygging.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • Beskrive ulike typer geodata og deres bruksområder ved arealplanlegging og byggeprosjekter.
  • Forklare aktuelle koordinatsystemer og projeksjoner brukt i Norge.
  • Skildre metoder for innsamling av romlige data og utsetting av digitale planer med moderne landmålingsinstrumenter.
  • Forstå sammenhenger mellom planlegging, utbygging og bærekraft, inkludert kjennskap til Plan- og bygningsloven.
  • Forklare veitrafikkens samfunnspåvirkning, samt planlegging og utforming av veier.
  • Kjenne til håndbøker, begreper og problemstillinger innen VA.

Ferdigheter:

Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • Utføre nøyaktige koordinatberegninger i horisontale og vertikale referanserammer.
  • Vurdere kvaliteten på geodata og utføre kvalitetskontroll.
  • Presentere geodata tydelig via kart, tabeller og figurer.
  • Forstå arealforvaltning og betydningen av planlegging.
  • Forstå utfordringer ved planlegging av vei og VA.

Generell kompetanse:

Kandidaten skal vise grunnleggende analytiske ferdigheter for å vurdere arealplansaker kritisk, og forstå komplekse problemstillinger knyttet til arealbruk og bruken av geodata. Videre skal kandidaten ha kompetanse på enkel prosjektering av vei, VA og forståelse for fagbegrepene.

Krav til forkunnskaper

-

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, teori, regne- og dataøvinger.

Gruppearbeid og diskusjoner.

Obligatorisk læringsaktivitet

Tre obligatoriske innleveringer må være gjennomført til fastsatte frister og godkjent.

Vurderingsform

Del 1: Prosjektoppgave teller 40 % på endelig karakter.

Del 2: Skriftlig skoleeksamen, 3 timer, teller 60 % på endelig karakter.

Eksamen vil bli avholdt på digitalt eksamenssystem. Studentene må medbringe egen PC/MAC. Programvaren som er nødvendig for å gjennomføre eksamen må være installert og testet før eksamensdagen.

Karakterskala A-F, der F svarer til ikke bestått.

Begge delene må være bestått for å få karakter i emnet. Ved ikke bestått på en av delene, kan den delen tas opp igjen alene.

Hjelpemidler ved eksamen

Prosjektoppgave: Alle hjelpemiddel er tillatt. For mer informasjon om bruk av kunstig intelligens (KI) se: Innlevering av heimeeksamen og oppgåver - Høgskulen på Vestlandet (hvl.no)

Skriftlig skoleeksamen: Kategori 3: Alle kalkulatormodeller, kategori 7: Ett håndskrevet A4-ark med personlige notater (begge sider kan benyttes).

Mer om hjelpemidler