Hopp til innhald

FHA112 Introduksjon til folkehelsearbeid

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Emnet skal danne basis for videre emner i bachelorstudiet i folkehelsearbeid. Emnet skal gjennom forelesninger og praktisk arbeid gi en introduksjon til feltet folkehelsearbeid. Studentene skal ved avsluttet emne ha en grunnleggende kunnskap om begreper, politiske dokumenter, strategier og utfordringer innen folkehelsearbeidet. Videre skal studentene ha fått kunnskap om og innsikt i helseatferd og motivasjon som grunnlag for å kunne forstå og legge til rette for bedret folkehelse.

Tema i emnet:

  • innføring i helsefremmende og forebyggende arbeid
  • folkehelsearbeidets utvikling i et fortids-, nåtids- og fremtidsrettet perspektiv
  • introduksjon til prinsipper og strategier i folkehelsearbeidet
  • introduksjon til relevante forskningsmetoder i folkehelsearbeidet
  • politiske føringer for folkehelsearbeidet
  • sosial ulikhet i helse
  • helsepsykologi
  • arenaer for folkehelsearbeid
  • helsefremmende og bærekraftige lokalsamfunn

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om determinanter som påvirker folkehelsen
  • har kunnskap om begreper og politiske føringer innen folkehelsearbeid
  • har kunnskap om folkehelse og samfunn i fortids-, nåtids- og fremtidsrettet perspektiv
  • har kunnskap om hva et systematisk, bærekraftig og kunnskapsbasert folkehelsearbeid innebærer
  • har bred kunnskap om sosial ulikhet i helse, og tiltak for å utjevne disse
  • har kunnskap om, og forståelse for betydningen av ulike sosiale og kulturelle samfunnsforhold, og tiltak for å utjevne disse
  • har kunnskap om ulike forvaltningsnivåers oppgaver i folkehelsearbeidet
  • har kunnskap om helseatferd og hvordan denne kan påvirkes
  • har kunnskap om lovverk og etiske utfordringer i folkehelsearbeid
  • har kunnskap om relevante forskningsmetoder i folkehelsearbeidet

Ferdigheter

Studenten

  • kan redegjøre for sentrale begreper og førende politiske dokumenter som er relevante for folkehelsearbeidet
  • kan redegjøre for, og se sammenhengen mellom folkehelseutfordringer og strategier for folkehelsetiltak
  • kan redegjøre for ulike faktorer som påvirker helseatferd og deres betydning for helse
  • kan redegjøre for sammenhengen mellom samfunn, helse, fysisk aktivitet og kosthold i et historisk perspektiv
  • kan kartlegge, planlegge, gjennomføre og evaluere helsefremmende og forebyggende tiltak for ulike målgrupper på forskjellige arenaer
  • kan finne, kritisk vurdere, anvende og henvise til relevant fagstoff, samt kunne framstille dette slik at det belyser en problemstilling

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende grunnleggende vitenskapelige metoder og forskningsetiske prinsipper i folkehelsearbeidet
  • har innsikt i betydningen av brukermedvirkning innen folkehelsearbeidet
  • har grunnleggende forståelse for faktorer som påvirker folkehelsen på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
  • kan gjøre rede for etiske utfordringer, dilemmaer og vurderinger i folkehelsearbeidet
  • har kunnskap om teorier innen helseatferd og motivasjon
  • har kunnskap om sosiale og kulturelle faktorer som påvirker helse

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er knyttet til teoretisk lærestoff og praktisk utprøving. Sentrale arbeidsformer er forelesninger, plenums- og gruppediskusjoner, individuelt arbeid, gruppearbeid og ekskursjoner. Studentaktiv undervisning som gruppediskusjoner, praktiske øvelser, framlegg, veiledning og ekskursjoner er obligatoriske. Mer detaljert oversikt over de obligatoriske læringsaktivitetene blir gitt ved semesterstart.

I forbindelse med ekskursjoner må studenter ved HVL være forberedt på å betale en egenandel.

Det kreves at studentene har klær som egner seg for fysisk aktivitet inne og ute til ulike årstider og på forskjellige arenaer.

Obligatorisk læringsaktivitet

For å ha rett til å ta eksamen må alle obligatoriske læringsaktiviteter være godkjente. Det er obligatorisk frammøte og krav om aktiv deltakelse fra studenten i undervisning med obligatoriske læringsaktiviteter.

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter skal gjennomføres:

  • Deltakelse i studentaktiv undervisning og ekskursjoner
  • Prosjektoppgave i gruppe med fokus på målgruppe og arenaperspektivet. Skriftlig innlevering der regler for kildebruk og referanser skal følges. Faglærer gir nærmere retningslinjer for oppgaven. Oppgaven knyttes opp mot de fleste læringsutbytteformuleringene, men spesifikt mot følgende læringsutbytteformuleringer:
    • kan følge grunnleggende regler for akademisk skriving
    • kan vurdere ulike kilder og bruke relevant faglitteratur
  • Individuell, skriftlig oppgaveinnlevering ut fra en gitt problemstilling der regler for kildebruk og referanser skal følges. Faglærer gir nærmere retningslinjer for oppgaven. Oppgaven knyttes opp mot de fleste læringsutbytteformuleringene, men spesifikt mot følgende læringsutbytteformuleringer:
    • har kunnskap om relevante forskningsmetoder i folkehelsearbeidet
    • kan følge grunnleggende regler for akademisk skriving
    • kan vurdere ulike kilder og bruke relevant faglitteratur
    • kan søke og vurdere relevante, fagfellevurderte artikler i internasjonale tidsskrift

Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktivitet får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) eller gjennomføre alternativ arbeidsaktivitet gitt av faglærer. Datoen for nytt forsøk må være i gjeldende semester og innen gitte frister, men senest tre uker før eksamensperioden begynner.

Vurderingsform

Hjemmeeksamen, 3 dager.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Utsatt/ny eksamen gjennomføres som ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler