KUN812 Skapende samspill med KI
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Hvordan påvirker kunstig intelligens (KI) måten vi skaper, lærer og formidler på? Dette emnet inviterer studenter og fagpersoner til å utforske samspillet mellom menneskelig kreativitet og kunstig intelligens.
Gjennom praktiske eksperimenter, refleksjonsoppgaver og tverrfaglig dialog undersøker vi hvordan KI kan fungere som samarbeidspartner, assistent eller medskaper i skapende praksiser. Emnet gir både innsikt i og rom for kritisk refleksjon rundt estetiske, etiske og didaktiske spørsmål knyttet til KI i kreative og lærende kontekster.
Deltakerne står fritt til å jobbe innenfor sin egen faglige uttrykksform (kunst, musikk, litteratur, design, pedagogikk, m.m.) eller utforske nye tverrfaglige retninger.
Læringsutbytte
En student som har fullført emnet skal ha følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten:
- har kunnskap om ulike teoretiske og praktiske tilnærminger til KI i skapende prosesser
- har innsikt i estetiske, etiske og samfunnsmessige problemstillinger knyttet til KI
Ferdigheter
Studenten:
- kan utforske, kritisk reflektere over og anvende KI-verktøy i eget arbeid
- har utviklet og testet ledetekster tilpasset ulike kreative uttrykksformer
Generell kompetanse
Studenten:
- har opparbeidet seg erfaring fra skapende prosesser i samspill med KI
- kan utforske og diskutere muligheter og utfordringer i møte med KI
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Emnet består av seks samlinger med digitale workshops (á 2 timer), med praktisk og utforskende kreativt arbeid. Du deltar i kritisk samrefleksjon med fagfellesskapet på studiet, og leverer deloppgaver underveis i semesteret.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen:
- OLA1: Deltakelse på minimum 80% av samlingene
- OLA2: Læringslogg fra det skapende samspillet med kunstig intelligens
Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få ett nytt forsøk i inneværende semester.
Vurderingsform
Studenten skal levere en refleksjonstekst på 600-800 ord. Detaljer for innholdet i teksten blir kunngjort i Canvas.
Karakterskala: Bestått/Ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler