Hopp til innhald

LED301 Ledelse, profesjon og samfunn

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Emnet belyser barnehagen som en oppvekst- og inkluderingsarena, med særlig fokus på tema som pedagogisk ledelse, samarbeidsprosesser, konflikthåndtering, organisasjonskunnskap og kvalitetsutvikling. Dette inkluderer blant annet etisk og kritisk refleksjon knyttet til makt, omsorg, sosial utjevning og barns ulike livsvilkår. Sentralt er evne til å analysere, reflektere, vurdere og påvirke politiske prosesser på ulike nivå som angår barnehagen og oppvekstfeltet. Et bevisst og endringsorientert personale er en forutsetning for å skape kvalitet i barnehagens omsorgs- og lekemiljø. Veiledning er en sentral arbeidsmåte for å videreutvikle barnehagen som en inkluderende arena for barn, foresatte og ansatte.

Det overordnete målet for kunnskapsområdet er å styrke studentenes profesjonsfaglige kompetanse og bevissthet om barnehagelærerrollen og ledelsesfunksjoner i en mangfoldig barnehage.

Emnet er en fordypningsdel av bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning og bygger på kunnskapsområdene SRLE201/SRLED201 og LSU301/LSUD301. Emneplanen følger Forskrift for barnehagelærerutdanning og de gjeldende nasjonale retningslinjer.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om ulike begreper, modeller og metoder knyttet til ledelse og pedagogisk ledelse
  • har kunnskap om relevant forsking og lovverk knyttet til ledelse og lederrollene i barnehagen
  • har bred kunnskap om barnehagelærerrollen i et profesjonsperspektiv
  • har kunnskap om omsorg og makt, medvirkning, likeverd og mangfold i demokratiske prosesser knyttet til samarbeid
  • har kunnskap om hvordan ulike konflikttyper, for eksempel interessekonflikter, rollekonflikter, personkonflikter og verdikonflikter kan utfolde seg i oppvekstsektoren
  • har kunnskap om politiske prosesser og muligheter for politisk påvirkning

Ferdigheter

Studenten

  • kan lede, motivere, veilede og kritisk reflektere over kvalitetsarbeid og læringsprosesser
  • kan anvende kunnskap om organisasjonsstruktur og organisasjonskultur
  • kan bruke faglig skjønn og personlig kompetanse i møter med barn, foreldre og kollegaer
  • kan lede prosesser rundt konflikthåndtering, maktforhold og ulike former for rabalder i barnehagen
  • kan lede barnehagens omsorgs- og lekemiljø med utgangspunkt i en ressursorientert tilnærming til mangfold

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere etiske dilemma ut ifra barnehagen sitt verdigrunnlag og samfunnsmandat
  • skal være bevisst egne kvalifikasjoner, påvirkningsmuligheter, makt og ansvar som pedagogisk leder og veileder
  • kan lede pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagen som lærende organisasjon
  • kan vurdere hvordan man som leder kan påvirke strukturelle og kulturelle forhold i og utenfor organisasjonen
  • kan reflektere over barnehagen som en oppvekst- og inkluderingsarena for kultur- og religionsformidling, verdier og danning

Krav til forkunnskaper

Ingen.

Anbefalte forkunnskaper

Profesjonskunnskaper og kompetanse fra SRLE201/SRLED201 og LSU301/LSUD301.

Undervisnings- og læringsformer

Studiet legger vekt på selvstudium, forelesninger, arbeid i studentgrupper, seminarer, praksis, deltagelse i praktiske og pedagogiske øvelser, veiledning individuelt og i grupper, prosessorientert skriving og presentasjoner. Det forventes stor grad av initiativ og deltagelse fra studentenes side, både i undervisning og i gruppearbeid.

Høgskolen bruker Canvas som elektronisk studiestøttesystem, og det er en forutsetning at studentene bruker dette aktivt. Mange av studieaktivitetene og mye av kunnskaps- og informasjonsutveksling skjer her.

Obligatorisk læringsaktivitet

Oversikt over de obligatoriske læringsaktivitetene blir gitt ved semesterstart og er knyttet til læringsutbyttene i emnet.

  • Skriftlig individuelt arbeid i pedagogikk. Knyttet til pedagogisk ledelse, faglig skjønn og personlig kompetanse i møter med barn, foreldre og kollegaer.
  • Skriftlig individuelt arbeid i samfunnsfag. Knyttet til barnehagens rolle i samfunnet.
  • Muntlig gruppepresentasjon i RLE. Knyttet til konflikthåndtering og rabalder i barnehagen.
  • Skriftlig og muntlig gruppearbeid i pedagogikk og samfunnsfag. Tverrfaglig fagpolitisk oppgave. Knyttet til barnehageprofesjonens stilling og utfordringer i samfunnet.
  • Minimum 80% deltakelse i undervisning og læringsaktiviteter, da kommunikasjon og samarbeid er sentralt i emnet.

Obligatoriske læringsaktiviteter vurderes til godkjent/ ikke godkjent. Dersom ikke godkjent, får studenten ett (1) nytt forsøk. Alle læringsaktiviteter må være godkjent senest 2 uker før eksamen. Obligatoriske læringsaktiviteter er gyldige i 3 påfølgende semester etter avslutning av emnet.

Vurderingsform

Muntlig eksamen. Individuell, 30 minutter.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler.

Mer om hjelpemidler