LUB801 Ledelse av utviklingsarbeid i barnehagen
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Videreutdanningsmodulen er delvis nettbasert og vil bestå av tre todagers samlinger pr semester (til sammen 6 dager). En av samlingene vil være digital, og fem samlinger gjennomføres fysisk.Studiet er på masternivå.
Studiet er forskningsbasert og praksisnært og skal bidra til kompetanseheving for barnehagelærere rettet mot å kunne analysere behov for endring og lede utviklingsarbeid i barnehagen. Studiet skal bidra til en økt forståelse for kollektive systematiske utviklingsprosesser som del av barnehagens kvalitetsarbeid.
Studiet er bygd opp rundt følgende tema:
- Barnehagen som organisasjon og rolle i samfunnet
- Endringsbehov i barnehagen og systematisk utviklingsarbeid for å endre praksis
- Perspektiver på barnehagen som organisasjon
- Barnehagens profesjonsfaglige fellesskap og barnehagelærerens kompetanse
- Kvalitetstenkning og metode for utviklingsarbeid
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten skal ha inngående og avansert kunnskap om:
- barnehagen som samfunnsinstitusjon og rolle i utdanningssektoren
- organisatoriske, strukturelle og kulturelle muligheter og begrensninger som ramme for systematisk endring og utvikling
- organisasjonsanalyse som verktøy for å kunne forstå og utvikle organisasjoner
- barnehagelærers komplekse rolle i ledelse av utviklings og endringsprosesser
- oppdatert forskning på ledelse og organisasjon
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende organisasjonsteoretiske perspektiver og kan analysere, identifisere og vurdere barnehagens behov for endring i samhandling med mellom ledelse og personalet
- kan kartlegge og håndtere strukturelle og kulturelle forhold som kan fremme og hemme utviklings- og endringsprosesser i barnehagen som lærende organisasjon
- kan identifisere ulike faser i et utviklingsarbeid, og ta valg knyttet til rolle og rolleutøvelse basert på analyse av de ulike fasene
- kan ta i bruk oppdatert forskning i kombinasjon med egne erfaringer som støtte til å videreutvikle eget lederskap og kvaliteten i barnehagen
Generell kompetanse
Studenten
- skal ha økt kompetanse i å kunne fortolke handlingsrommet i yrkesutøvelsen i lys av spenninger i barnehagens samfunnsmandat og i tråd med oppdatert kunnskap, yrkesetiske normer og verdier
- skal ha økt kompetanse i å reflektere kritisk over egen og barnehagens praksis og se dette i sammenheng med teoribasert kunnskap
- skal ha økt forståelse for og aktivt arbeide med sammenhengen mellom utviklings- og endringsarbeid og barns leke- og læringsmiljø
- skal ha økt bevissthet om egen rolle og organisatoriske rammers påvirkning på kultur, normer og verdier i møte med barn, ansatte og foreldre.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Samlingene vil gjennomføres med studentaktive læringsformer gjennom veksling mellom forelesninger, arbeid individuelt og i grupper, tilbakemelding fra medstudenter og lærere. Litteraturstudier og utprøving av ulike ledelseshandlinger mellom samlingene er en sentral del av studiet, og vil danne grunnlag for erfaringsdeling og refleksjon på samlingene. I studiet vil studentene inngå i et lærende felleskap. Erfaringer fra samlingene vil ha overføringsverdi for utvikling og refleksjon over egen lederpraksis. Læringsaktivitetene i studiet vil være tett sammenkoblet med læringsprosessene i egen barnehage.
Obligatorisk læringsaktivitet
Det er fire obligatoriske læringsaktiviteter i form av:
- Læringsnotat (individuelt, skriftlig)
- Analyse av egen organisasjon (individuelt, skriftlig)
- Analyse av forskningsartikkel m/presentasjon (gruppe, muntlig)
- Presentasjon av egen læringsprosess i studiet (individuelt, muntlig)
De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent til fastsatte frister for å få gå opp til eksamen.
Vurderingsform
Semesteroppgave.
Oppgaven vil bestå av en tekst der studentene skal formulere, greie ut om og drøfte en problemstilling knyttet til endrings- og utviklingsarbeidet på egen arbeidsplass. Teksten skal analysere prosesser knyttet til utviklingsarbeidet.
Studentene får veiledning på problemstilling og tekst fra medstudenter og lærere underveis i prosessen. Omfang: 5000 ord (+/- 10%)
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Dersom oppgaven ikke er bestått, er det mulig å levere forbedret versjon i påfølgende semester. Det er bare mulig å levere forbedret versjon med samme problemstilling en gang. Etter dette må det skrives helt ny semesteroppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler