LUPEKI302 Idrett, trening og etikk
Emneplan for studieåret 2023/2024
Innhold og oppbygning
Emnet tar for seg idrett som et historisk, kulturelt og sosialt fenomen. Det vil bli satt søkelys på idrettsfaglæreren og trenerrollen, og de to kontekstene som de ulike rollene er en del av, skolen og idretten. I emnet ønsker vi også å se nærmere på trenerens og idrettsfaglærerens samhandling med omgivelsene, med vekt på den pedagogiske virksomhet og trener/idrettsfaglærers sosiale, etiske og kulturelle kompetanse.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har brei kunnskap om idrett, kroppsøving, fysisk aktivitet og trening som historisk, kulturelt og sosialt fenomen
- har kunnskap om de sentrale styringsdokumentene som regulerer idrettsfagets (felles- og valgfrie programfag) virksomhet og muligheter
- har brei kunnskap om sentrale dimensjoner ved det å være idrettslærer - og trener, som elev-lærer-/trenerrelasjonen, ledelse, kollegialt samarbeid og etiske ansvar
- kan reflektere omkring retningslinjer og forventninger til trenerrollen på ulike alderstrinn og nivå i barne- og ungdomsidretten.
Ferdigheter
Studenten
- kan drøfte sentrale faglige problemstillinger i idretten
- kan reflektere over hvordan ulike kulturelle og sosiale kontekster former og påvirker identitetsutvikling og trenervirksomhet
- kan analysere og ta i bruk ulike læreplaner i idrettsfag på videregående skole
- kan planlegge og lede aktivitet i selvvalgt idrett med tanke på læring og utvikling på kortere og lengre sikt
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over, utøve og utvikle egen profesjonalitet som idrettsfagslærer og trener
- kan samarbeide i et profesjonsfellesskap, med kolleger i skolen og med andre aktører
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i faget, og vurdere elevers kompetanse
- kan gjøre rede for etiske problemstillinger innen idrett, kroppsøving, fysisk aktivitet og trening på topp- og breddenivå
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Undervisnings- og læringsformene i dette emnet er i stor grad knytt til forelesinger, gruppe- og individuelt arbeid. Emnet inneholder teoretiske og praktiske timer med fokus på studentaktive læringsformer.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente for at studenten kan framstille seg til eksamen:
- Deltagelse i obligatorisk undervisning skal gi studenten kunnskap om kroppslig læring, lek, dans, og andre bevegelsesaktiviteter i ulike kulturelle kontekster.
- Seminar der studenten skal kunne drøfte sentrale faglige og etiske problemstillinger i idrett, kroppsøving, fysisk aktivitet og trening. Muntlig fremlegg i gruppe og lede en påfølgende diskusjon av valgt problemstilling.
- Praktisk oppgave og muntlig framlegg der studenten viser brei kunnskap om sentrale dimensjoner ved det å være idrettsfaglærer og trener knyttet til en selvvalgt idrett.
Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktivitet får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) eller gjennomføre alternativ læringsaktivitet gitt av faglærer. Datoen for nytt forsøk må være i gjeldende semester og innen gitte frister, men senest tre veker før eksamensperioden begynner.
Nærmere retningslinjer for læringsaktivitet gis ved semesterstart.
Vurderingsform
Individuell muntlig eksamen (30 minutter). Karakterskala: A-F, der F er ikke bestått
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemiddel er tillatt
Mer om hjelpemidler