Hopp til innhald

LUPEKI304 Idrettspsykologi

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

I dette emnet er målet å utvikle kunnskap om idrettspsykologi som et teoretisk felt og stimulere forståelse for hvordan ulike psykologiske faktorer påvirker elevers og utøveres involvering, læring og ferdighetsutvikling i skole, idrett og fysisk aktivitet. Samtidig som det fokuseres på å optimalisere ferdighetsutvikling og prestasjoner, er det også sentralt å kunne tilrettelegge for og fremme positiv og personlig utvikling hos elever og utøvere.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om et utvalg tema, teorier og modeller innen idrettspsykologien
  • har kunnskap om prestasjonsbestemmende psykologiske faktorer for ulike idretter og aktiviteter
  • har kunnskap om ledelse og kommunikasjon som læringsfremmende verktøy
  • har kunnskap om bruk av digitale verktøy

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende idrettspsykologisk teori i praksis
  • kan forklare prestasjonsbestemmende psykologiske faktorer for ulike idretter og aktiviteter
  • kan sette opp, begrunne og vurdere program for mental trening
  • kan anvende og vurdere ulike pedagogiske og læringsteoretiske modeller for å fremme læring
  • kan anvende ulike teknikker for kommunikasjon i arbeid med utøvere
  • kan anvende idrettspsykologiske og -pedagogiske verktøy i laboratorium (læringslab og psykologilab)

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over egen profesjonalitet i en idrettskontekst
  • kan kritisk vurdere og diskutere egen praksis og lederrolle
  • kan kritisk vurdere og diskutere prestasjonsbestemmende psykologiske faktorer
  • kan arbeide selvstendig med idrettsfaglige og psykologiske problemstillinger for å styrke helhetlig og kompleks praksis

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisnings- og læringsformene i emnet inkluderer forelesninger, gruppe- og individuelt arbeid. Disse er både teoretiske og praktiske, og vektlegger studentaktive læringsformer.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente for at studenten kan framstille seg til eksamen:

  • Praktisk-teoretisk oppgave der studenten anvender idrettspsykologisk teori
  • Teoretisk oppgave der studenten diskuterer prestasjonsfremmende psykologiske faktorer for en valgt idrett eller aktivitet.
  • Gjennomføre og dokumentere minimum 2 individuelle samtaler med elever eller idrettsutøvere med innlevering av refleksjonsoppgave i etterkant.
  • Læringsaktivitet knyttet til aktivitet i laboratorium hvor studenten anvender idrettspsykologiske og pedagogiske verktøy

Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktiviteter får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) eller gjennomføre alternativ læringsaktivitet gitt av faglærer. Datoen for nytt forsøk må være i gjeldende semester og innen gitte frister, men senest tre uker før eksamensperioden begynner.

Nærmere retningslinjer for læringsaktiviteter gis ved semesterstart.

Vurderingsform

Mappevurdering med læringsmappe og vurderingsmappe.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Tre av fire obligatoriske læringsaktiviteter i emnet skal være en del av arbeidet i en digital vurderingsmappe. Studentene velger selv hvilke tre læringsaktiviteter som skal inngå i vurderingsmappen. De innleverte mappeelementene fra de obligatoriske læringsaktivitetene må omarbeides før de kan brukes i den endelige digitale mappen, etter retningslinjer som fremgår av eget skriv fremlagt ved semesterstart.

Læringsaktivitetene som gjelder er:

  • Praktisk-teoretisk oppgave
  • Skriftlig refleksjonsoppgave knyttet til individuelle samtaler
  • Teoretisk oppgave knyttet til psykologiske prestasjonsfremmende faktorer
  • Arbeidskrav knyttet til aktivitet i laboratorium

Dersom alle elementene ikke er levert til læringsmappen (som en obligatorisk læringsaktivitet), så vil vurderingsmappen bli vurdert til «ikke levert»/«ikke møtt».

Alle elementer i vurderingsmappen må være vurdert til bestått for å få emnet godkjent.

Ved ikke bestått vurderingsmappe, kan det leveres en omarbeidet vurderingsmappe til ny eksamen i påfølgende semester.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler