Hopp til innhald

LUPEM102 Musikerskap 1

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Emnet tilbys ikke studieåret 2024/2025.

I dette emnet får studentene anledning til å bli kjent med hverandre og musikken gjennom praktiske, utøvende og kreative prosesser. Målet er å sette musikkfaget inn i en kunstfaglig, didaktisk og samfunnsrelatert kontekst. Dette skjer gjennom planlegging, refleksjon, diskusjoner og litteraturstudier. I løpet av emnet vil det bli et kurs på Ole Bull Akademiet på Voss.

Som faglærer i musikk vil arbeid med eget hovedinstrument bli vektlagt, i tillegg til sang og instrumentbruk i ulike kontekster. Undervisningen vil være både praktisk og teoretisk, og knyttet til lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13 sine kjerneområder.

Sentrale tema i emnet er:

  • Hoved- og bi-instrumenter
  • Musikkteori, gehør, komponering og arrangering
  • Sang (og samspill)
  • Norsk folkemusikk, sang og dans
  • Musikkhistorie
  • Musikkdidaktikk

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om musikkhistoriske perspektiver med fokus på norsk folkemusikk
  • har kunnskap om musikkteori, gehør og utvalgte arrangerings- og komponeringsteknikker
  • har kunnskap om organisering og framdrift av musikalske prosesser og produkt
  • har kunnskap om musikalsk klasseledelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan formidle egne musikalske og didaktiske arrangement/komposisjoner skriftlig og muntlig
  • kan motivere, legge til rette for og tilpasse musisering på ulike arenaer i praksisfeltet
  • kan reflektere over egen faglig utøving og undervisning, og justere denne under veiledning
  • kan utøve og lede dans og sang, samt spille eksempler fra norsk folkemusikk
  • kan bruke hovedinstrumentet sitt på en konstruktiv og relevant måte i opplæring og formidling, individuelt og i samspill med andre
  • kan utvikle sitt musikalske gehør og knytte dette opp mot praktisk arbeid med hovedinstrument og samspill
  • kan analysere og vurdere risiko i opplæringen og gjennomføre opplæringen slik at sikkerhet, helse og miljø knyttet til hørsel og lydtrykk, ergonomi, og riktig posisjonering med tanke på hovedinstrument er ivaretatt

Generell kompetanse

Studenten

  • viser faglig sammenheng mellom skapende og utøvende virksomhet
  • kommuniserer med medstudenter og lærere om faglige problemstillinger og bidrar aktivt med egne analyser og konklusjoner innenfor fagområdet

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisnings- og læringsformene i dette emnet er i overveiende grad knyttet til praktisk undervisning der teori blir integrert gjennom undervisning og praktisk erfaring. Gruppearbeid og individuelt arbeid med fokus på studentaktive læringsformer inngår som en viktig del av emnet. Den enkelte student har ansvar både for egen og medstudenters læring, og det er derfor obligatorisk frammøte. Undervisning skjer på campus eller i digitale format dersom det undervises på tvers av campus. Studentene skal i løpet av semesteret på en ukes kurs til Ole Bull Akademiet. Kurset er gratis, men studentene må beregne egenandel (700) for kost og losji samt reisekostnader. Studenter som er forhindret fra å delta på det obligatoriske kurset i folkemusikk ved Ole Bull Akademiet, må gjennomføre et kompensatorisk arbeid som tilsvarer kursets omfang.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente for at studenten kan framstille seg til eksamen:

  1. Det er obligatorisk deltakelse i seminar, ulike former for ferdighetstrening og arbeid i grupper. Fraværsgrense er 20%.
  2. Aktiv deltagelse på kurs på Ole Bull Akademiet
  3. Individuell oppgave: prøve i teori og gehør
  4. Gruppeoppgave: Deltakelse i diskusjonsforum på Canvas. Didaktisk refleksjon over gjennomført opplegg i praksis og undervisningssammenheng.

Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktiviteter får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) eller gjennomføre alternativ læringsaktivitet gitt av faglærer. Datoen for nytt forsøk må være i gjeldende semester og innen gitte frister, men senest tre veker før eksamensperioden begynner.

Nærmere retningslinjer for læringsaktivitetene gis ved semesterstart.

Vurderingsform

  • Del 1: Praktisk eksamen. Individuell praktisk eksamen, bi-instrument med muntlig høring. Tid: inntil 30 min. Vekting: 60 % av endelig karakter.
  • Del 2: Skriftlig oppgave. Individuell skriftlig eksamen i arrangering, komponering og musikkhistorie. Oppgavens omfang tilsvarende 2000 ord og leveres ut ved semesterstart. Vekting 40% av endelig karakter.

Karakterskala: A-F, der F er ikke bestått.

Begge delene må være bestått for å få karakter i emnet. Ved ikke bestått på en av delene, kan den delen som ikke er bestått tas om igjen alene. 

Det mulig å levere forbedret versjon av oppgaven (eksamen del 2) i påfølgende semester. Det er bare mulig å levere forbedret versjon med samme problemstilling en gang. Etter dette må det skrives helt ny oppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler