Hopp til innhald

MDIP501F Refleksiv profesjonsledelse innen yrkesdidaktisk arbeid

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Emnet skal bidra til at masterstudentene utvikler analytisk kompetanse og evne til teoretisert refleksjon for å videreutvikle yrkesdidaktisk kompetanse. Gjennom emne skal studentene utvikle kompetanse som motiverer til læring og utvikling både på individnivå (elever og lærlinger) og organisasjonsnivå (lærer, instruktør, opplæringsansvarlig, kollegium) i skole og arbeidsliv. Fordypning i internasjonal og norsk yrkesdidaktisk forskning med ulike perspektiver på ledelse av yrkesdidaktisk arbeid og læreprosesser i skole og arbeidsliv vektlegges.

Yrkesdidaktiske problemstillinger, med særlig perspektiver på læring og læringsledelse vil ha et gjennomgående fokus. Ledelse av demokratiske og bærekraftige læreprosesser som styrker elever og lærlingers autonomi, utvikling av et læringsmiljø som preges av gjensidig respekt, likeverd og relasjonell samhandling vil her være sentralt. Vurdering av læringsresultat, basert på observasjon, dokumentasjon og vurdering av kvalitet på yrkesfaglig arbeid inngår i emnet.

Det vil bli lagt vekt på en praksisnær tilnærming til emnet med kritisk refleksjon over praksis i lys av aktuell pedagogisk og didaktisk forsking knyttet til yrkesfaglig opplæring.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har avansert kunnskap om yrkespedagogisk og -didaktisk kompetanse som bidrar til læring og utvikling både på individnivå (elever og lærlinger) og organisasjonsnivå (lærer, instruktør, opplæringsansvarlig, kollegium) i utdanning og arbeidsliv
  • har avansert innsikt i internasjonal og norsk forskning som grunnlag for kritisk analyse av yrkesdidaktiske lærings- og arbeidsprosesser
  • har avansert kunnskap om ulike perspektiver på ledelse av yrkesdidaktisk arbeid og læreprosesser i utdanning og arbeidsliv

Ferdigheter

Studenten

  • kan kritisk begrunne, analysere og vurdere yrkesfaglig og yrkesdidaktisk arbeid på ulike læringsarenaer på en systematisk måte
  • kan analysere og kritisk vurdere hva som kan styrke elever og lærlinger sin motivasjon og autonomi gjennom medvirkning og myndiggjøring, i et demokratisk og bærekraftig læringsfellesskap i skole og bedrift.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk analysere og føre teoribaserte refleksjoner relatert til egen profesjonsutøvelse i lys av nasjonal og internasjonal pedagogisk og didaktisk forsking
  • skal kunne analysere og videreutvikle yrkespedagogisk arbeid og praksisnære problemstillinger ut fra teori og forskingsbasert kunnskap.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Det blir vekslet mellom forelesninger, drøftinger og refleksjon i grupper. Undervisningen vil være relatert til teori, forskning og studentenes praksiserfaringer.

I emnet legges det opp til studentaktive læringsformer som forutsetter at studentene er til stede og deltar aktivt i de ulike læringsaktivitetene.

Undervisningen vil være samlingsbasert og nettbasert.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen:

  • Studentene skal utarbeide to refleksjonsnotat mellom to av samlingene. Studentene velger form, f. eks digitale/skriftlige/multimodale tekster, og rammer for obligatorisk læringsaktivitet blir presentert på første samling. Refleksjonsnotatene skal være knyttet til tema på samlingene og vise i hvilken grad denne kunnskapen kan medvirke til økt forståelse for ledelse av yrkesdidaktiske utviklingsprosesser på egen arbeidsplass.
  • Bidra med respons på medstudenter sitt arbeid. Presiseringer vil komme i starten av studiet.
  • Det er obligatorisk oppmøte på samlinger. Det blir lagt opp til studentaktivitet i form av for eksempel gruppearbeid, drøftinger, presentasjoner og øvinger på alle samlingene.

Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det gis skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere obligatoriske læringsaktiviteter får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) eller gjennomføre alternativ læringsaktivitet gitt av faglærer. Datoen for nytt forsøk må være i gjeldende semester og innen gitte frister, men senest tre uker før eksamensperioden starter.

Vurderingsform

Oppgave.

Omfang: Maks 4000 ord.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Dersom oppgaven ikke er bestått, er det mulig å levere forbedret versjon i løpet av de to påfølgende semestrene. Det er bare mulig å levere forbedret versjon med samme problemstilling en gang. Etter dette må det skrives helt ny oppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt

Mer om hjelpemidler