Hopp til innhald

MS1-312 Ernæringsforskning

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Emnet vektlegger kunnskap om klinisk- og epidemiologisk forskning innen ernæring, samt arbeid med statistiske metoder for analyse av helse- og ernæringsdata. Videre vil du lære å vurdere kvalitet på ernæringsforskning og hvilket kunnskapsgrunnlag som må til for å utarbeide anbefalinger om kosthold på befolkningsnivå. Emnet vil også gi deg kompetanse til praktisk arbeid med forskningsmetoder på ulike nivåer i det systematiske folkehelsearbeidet. Undervisningen i emnet er samlingsbasert med to samlinger over tre dager i løpet av semesteret, samt digitale forelesninger. Emnet inngår som valgfag i Master i samhandling og folkehelse. Emnet vil også bli tilbudt som enkeltemne.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper:

Studenten...

  • har inngående kunnskap om epidemiologiske studiedesign, samt sentrale begreper og teorier innen epidemiologi generelt og ernæringsepidemiologi spesielt
  • har inngående kunnskap om klinisk studiedesign, samt styrker og svakheter ved klinisk ernæringsforskning
  • har inngående kunnskap om systematiske kunnskapsoppsummeringer i ernæringsforskning

Ferdigheter:

Studenten...

  • kan bearbeide og analysere datasett relevant for ernæring og folkehelse, og bruke relevante metoder på en selvstendig måte
  • kan kritisk vurdere kvaliteten på ernæringsstudier og metodene som er brukt i disse
  • kan tolke og forstå effektmål i epidemiologiske studier, kliniske studier og metaanalyser

Generelle kompetanse:

Studenten...

  • kan formulere relevante problemstillinger innen ernæringsforskning samt utarbeide plan for hvordan disse kan besvares
  • kan gjennomføre omfattende selvstendig statistisk analysearbeid innen ernæring, samt vurdere styrker og svakheter ved eget arbeid
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter

Krav til forkunnskaper

  • Bachelorgrad innen helse- og sosialfag, samfunnsfag, folkehelse, idrett eller pedagogiske fag.
  • Karaktersnitt i bachelorgraden må være minst C.
  • Søkere med annen relevant utdanning kan bli vurdert for opptak

Anbefalte forkunnskaper

MAMET1SF eller tilsvarende.

Undervisnings- og læringsformer

I emnet vil det være fysiske og digitale forelesninger, studentaktive læringsformer, gruppearbeid, individuelt arbeid og analysearbeid. Det blir vektlagt at obligatoriske læringsaktiviteter knyttes opp mot ulike læringsmål for at studentene kan ta en aktiv rolle i læringsprosessen.

Obligatorisk læringsaktivitet

Det er obligatorisk frammøte og krav om aktiv deltakelse fra studentene i undervisning med obligatoriske læringsaktiviteter. Det er krav om 80% fremmøte på obligatorisk, studentaktiv- og erfaringsbasert undervisning.

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. Skriftlig innlevering av prosjektplan for selvstendig forskningsprosjekt med problemstilling relevant for ernæringsforskning. Prosjektplanen skal redegjøre for bakgrunn for valg av problemstilling, samt presentere en plan for hvordan problemstillingen skal besvares.
  2. Tilbakemelding på medstudent sin prosjektplan for selvstendig forskningsprosjekt.

Vurderingsform

Oppgave

Gjennomføring av selvstendig forskningsprosjekt som besvarer problemstilling relevant for ernæringsforskning. Forskningsprosjektet skal resultere i en skriftlig oppgave med omfang på 3000 ord +/- 10%. De metodiske delene av oppgaven tillegges særlig vekt, og kritisk vurdering av styrker og svakheter ved eget arbeid er sentralt.

Vurderingsuttrykk

Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen:

Ved ikke bestått bearbeides oppgaven til ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt

For mer informasjon om bruk av kunstigintelligens (KI) se Innlevering av heimeeksamen og oppgåver - Høgskulen på Vestlandet (hvl.no)

Mer om hjelpemidler