Hopp til innhald

MS1-313 Kosthold og kommunikasjon

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Emnet skal forberede studentene på å arbeide med helsefremmende kosthold på individ og gruppenivå, med basis i kunnskapsbasert praksis. Det vil være fokus på kostholdskommunikasjon, brukermedvirkning, måltidsarbeid og faktorer som påvirker matvalg. Emnet dekker også kostholdsutfordringer hos blant annet eldre, voksne med overvekt og fedme. Studentene vil få mulighet til å utnytte sin faglige bakgrunn og interesse i arbeid med caseoppgaver og obligatoriske læringsaktiviteter. Undervisningen i emnet er samlingsbasert med to samlinger over tre dager i løpet av semesteret, samt digitale forelesninger. Emnet inngår som valgfag i Master i samhandling og folkehelse. Emnet vil også bli tilbudt som enkeltemne.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper:

Studenten...

  • har inngående kunnskap om epidemiologiske studiedesign, samt sentrale begreper og teorier innen epidemiologi generelt og ernæringsepidemiologi spesielt
  • har inngående kunnskap om klinisk studiedesign, samt styrker og svakheter ved klinisk ernæringsforskning
  • har inngående kunnskap om systematiske kunnskapsoppsummeringer i ernæringsforskning

Ferdigheter:

Studenten...

  • kan planlegge og gjennomføre kostholdsundervisning tilpasset målgrupper
  • kan anvende relevante kunnskapsbaserte metoder og legge til rette for brukermedvirkning for å planlegge og iverksette tiltak innen helsefremmende kostholdsarbeid
  • kan kommunisere om kosthold med ulike målgrupper
  • kan kritisk vurdere ulike informasjonskilder og forskningslitteratur

Generelle kompetanse:

Studenten...

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter om kosthold og metoder for kostholdsarbeid på ulike områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid, bearbeide faglig informasjon og behersker fagområdets uttrykksformer
  • har inngående forståelse for egen yrkesrolle, tverrfaglig samarbeid og kan gjøre yrkesetiske vurderinger innen kostholdsarbeid

Krav til forkunnskaper

  • Bachelorgrad innen helse- og sosialfag, samfunnsfag, folkehelse, idrett eller pedagogiske fag.
  • Karaktersnitt i bachelorgraden må være minst C.
  • Søkere med annen relevant utdanning kan bli vurdert for opptak

Anbefalte forkunnskaper

FHA318 Basics in Nutrition and health (HVL), andre grunnleggende emner innen kosthold og ernæring eller tilsvarende egenstudier (anbefalt litteratur: Hjartåker et al. Grunnleggende ernæringslære. 3. utg.).

Undervisnings- og læringsformer

I emnet vil det være fysiske og digitale forelesninger, studentaktive læringsformer, gruppearbeid, caseoppgaver og individuelt arbeid. Det blir vektlagt at obligatoriske læringsaktiviteter knyttes opp mot ulike læringsmål for at studentene kan ta en aktiv rolle i læringsprosessen.

Obligatorisk læringsaktivitet

Det er obligatorisk frammøte og krav om aktiv deltakelse fra studentene i undervisning med obligatoriske læringsaktiviteter. Det er krav om 80% fremmøte på obligatorisk, studentaktiv- og erfaringsbasert undervisning.

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. Gjennomføre og bestå innledende kvalifikasjonstest om grunnleggende ernæring
  2. Oppgave som består av å planlegge og gjennomføre en aktivitet knyttet til kunnskapsbasert praksis for en utvalgt gruppe

Vurderingsform

Muntlig eksamen

Varighet 20 minutter.

Vurderingsuttrykk

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Ny eksamen

Ny eksamen gjennomføres som ordinær eksamen

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt

For mer informasjon om bruk av kunstigintelligens (KI) se Innlevering av heimeeksamen og oppgåver - Høgskulen på Vestlandet (hvl.no)

Mer om hjelpemidler