NKD301 Natur og kultur som danningsarena
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Emnet bygger på de nasjonale retningslinjene for barnehagelærerutdanning. Fordypningen legger vekt på estetiske opplevelser, natur, helse og bevegelse.
Undervisningen er i stor grad basert på praktisk arbeid, med både inne- og uteundervisning, hvor forskningsbaserte og profesjonsrettede metoder integreres med praksis. Målet er å utvikle studentene til sterke, modige og tydelige barnehagelærere som kan igangsette, lede, dokumentere og kvalitetssikre barnehagens arbeid med både estetiske læreprosesser og naturbaserte aktiviteter.
Gjennom bruk av kunstfaglige uttrykksformer som musikk, forming og drama, samt en dybdeforståelse av naturkjennskap og friluftsliv, vil studentene bli kvalifisert til å arbeide med og formidle et mangfold av kunst- og kulturuttrykk for barn. Samtidig vil de lære å bruke naturen som en ressurs og lære om verdier og holdninger knyttet til dette.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- Ha kunnskap om ledelse gjennom felles lærings- og refleksjonsprosesser.
- Har kunnskap om barns kunstfaglige uttrykksformer, om ledelse av estetiske læreprosesser og betydningen av kunst og kultur i et mangfoldig samfunn.
- Har kunnskap om hvordan man kan stimulere barns undring, utforsking, mestring, lek, utvikling og læring.
- Har kunnskap om pedagogisk friluftsliv, natur, høsting av ressurser fra naturen, bærekraftig utvikling og økofilosofi
- Har kunnskap om didaktiske praksiser som kan benyttes i barnehagen.
Ferdigheter
Studenten:
- Kan kritisk reflektere over barnehagen sitt læringsmiljø med tanke på barns medvirkning og deres væremåte.
- Kan bruke sin faglighet til å utvikle estetiske læreprosesser i samarbeid med barn og voksne.
- Kan ta bevisste valg i forhold til redskaper, teknikker og materialer for å legge til rette for barns lek og læreprosesser.
- Kan lede og utvikle tverrfaglige prosjekt og aktiviteter i naturen som fremmer barns mestring, nysgjerrighet og oppdagerglede.
- Kan mestre basisferdigheter i friluftsliv og nytte naturen som danningsarena for
barns oppleving, observasjon, utforsking, lek og læring.
Generell kompetanse
Studenten:
- Er bevisst sin rolle som pedagogisk leder og kan veilede ansatte i tverrfaglig arbeid i barnehagen.
- Har en selvstendig, kritisk og reflektert forståelse for barnehageprofesjonen.
- Kan vurdere hvordan rammeplan for barnehagen kan brukes som utgangspunkt for ulike tverrfaglige aktiviteter
- Kan bidra til barn sin helhetlige utvikling og læring i barnehagen med utgangspunkt i barns rett til medvirkning.
- Kan utøve profesjonelt skjønn og kritisk reflektere faglig over praktiske og teoretiske problemstillinger
Krav til forkunnskaper
Minimum 90 studiepoeng fra de to første årene i barnehagelærerutdanningen.
Undervisnings- og læringsformer
Studiet organiseres med varierte arbeidsformer som tverrfaglig arbeid, praktisk arbeid, forelesninger, gruppearbeid, ekskursjon med overnatting, veiledning og selvstudier. Hovedvekten i studiet vil i så stor grad som mulig utøves praktisk-metodisk, men vil også kreve studier av relevant faglitteratur.
Studentene betaler kostnader til læremiddel i emnet (formingsmaterialer 200.- kr).
Emnet er organisert over 5 samlinger per semester.
PRAKSIS
Praksis gjennomføres etter egne læringsutbytter som står oppført i studieplanen. Informasjonen om praksis (BBLPR301) ligger i utdanningsplanen for ditt kull og på nettsiden for praksis i barnehagelærerutdanningen.
Obligatorisk læringsaktivitet
OLA 1.
Individuell skriftlig oppgave knyttet til læringsutbyttene
- Har en selvstendig, kritisk og reflektert forståelse for barnehageprofesjonen.
og/eller
- Kan kritisk reflektere over barnehagen sitt læringsmiljø med tanke på barns medvirkning og deres væremåte.
OLA 2.
En individuell oppgave knyttet til læringsutbyttene
- Har kunnskap om pedagogisk friluftsliv, natur, høsting av ressurser fra naturen, bærekraftig utvikling og økofilosofi
- Har kunnskap om hvordan man kan stimulere barns undring, utforsking, mestring, lek, utvikling og læring.
OLA 3.
Ett tverrfaglig arbeid i grupper
- Kan lede og utvikle tverrfaglige prosjekt og aktiviteter i naturen som fremmer barns mestring, nysgjerrighet og oppdagerglede.
OLA 4.
100 % deltaking på ekskursjoner og forflytta undervisning
OLA 5.
Godkjent obligatorisk deltakelse, minimum 80%.
De obligatoriske studentaktivitetene vurderes som godkjent/ ikke godkjent. Dersom disse vurderes som ikke godkjent får studenten en (1) mulighet til ny innlevering/gjennomføring samme semester. De obligatoriske læringsaktivitetene må være levert/ gjennomført til fastsatt innleveringsfrist for å bli vurdert. Nytt forsøk må være godkjent før eksamen i emnet starter.
Vurderingsform
Individuell muntlig eksamen (100%) varighet 30 min.
Del 1: Muntlig og visuell presentasjon fra prosjektarbeid (60%)
Del 2: Muntlig høring knyttet til pensumlitteratur (40%)
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått. Begge deler må være godkjent for å få karakter.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen, om ikke annet er oppgitt i oppgaven.
Mer om hjelpemidler