TST111 Norsk Tegnspråk 1
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Emnet Norsk Tegnspråk 1 har hovedvekt på opplæring i Norsk tegnspråk (heretter; tegnspråk), og studiet er lagt opp med praktiske øvelser i en teoretisk ramme. I løpet av semesteret vil studentene tilegne seg basisferdigheter i tegnspråk og tegnspråkgrammatikk slik at de selv kan forstå og delta i samtaler på et grunnleggende nivå. For å oppnå tilstrekkelig tegnspråkkompetanse oppfordres studenter til å delta aktivt på ulike tegnspråkarenaer i døvesamfunnet. Studentene tilegner seg også grunnleggende kunnskaper om lingvistikk. Norsk Tegnspråk 1, etterfølges av Norsk Tegnspråk 2 i vårsemesteret.
Det er mulig å be om differensiert undervisning for personer som kan vise til dokumentert og/eller praktisk kompetanse i norsk tegnspråk. Ta kontakt med emneansvarleg for avklaring.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskaper om tegnspråk som et av Norges offisielle språk
- kjenner til grunnleggende grammatikalske elementer i tegnspråk
- har kunnskaper om forskjeller mellom tegnede og talte språk
- tilegner seg grunnleggende lingvistikk
- kjenner til ulike tegnspråklige arenaer
Ferdigheter
Studenten
- kan produsere enkle tegnspråktekster
- kan avlese enkle tegnspråktekster
- kan delta i spontane samtaler og planlagte fremføringer i klassen
- kan bruke grunnleggende grammatiske elementer i tegnspråk
Generell kompetanse
Studenten
- har generell kompetanse i tegnspråklig samhandling på grunnleggende nivå (A1/A2 CEFRE)
- har generell forståelse for grunnleggende språkbruksregler i tegnspråk
- har generell kunnskap om grunnleggende grammatiske begreper for å beskrive norsk tegnspråks struktur
- har kunnskap om tegnspråksamfunnet og døvekultur
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Klasseromsundervisning, arbeid i mindre grupper og individuelt arbeid i språklaboratorium. Emnet er et kunnskaps- og ferdighetsfag som krever mye praktisk språktrening og stor egeninnsats av studenten.
Obligatorisk læringsaktivitet
Undervisningen har obligatoriske læringsaktiviteter som er forankret i emnets læringsutbyttebeskrivelser. Følgende obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen:
- Krav om å være til stede i undervisningen, som har sitt utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet der læring blir utviklet gjennom samarbeid, utprøving og praktisk arbeid med medstudenter, og lærere.
- Innlevering av to tester i tegnforråd
- Innlevering av tre individuelle tegnspråktekster knyttet til læringsaktiviteter
- En presentasjon i klassen på tegnspråk i gruppe
Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktivitet får tilbud ett nytt forsøk, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister.
Vurderingsform
Praktisk eksamen som består av en kort individuell presentasjon på tegnspråk og en tegnspråklig samtale i gruppe, totalt 45 minutter.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler.
Mer om hjelpemidler