Hopp til innhald

VPDP100 Praksis - miljøterapeutisk arbeid

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

I praksis skal studenten utvikle sine kommunikasjons - og relasjonsferdigheter. Studenten skal utøve miljøterapeutisk arbeid gjennom tilrettelegging, støtte og opplæring i samhandling med personene det gjelder.

Emnet inneholder 13 uker brukerrettet praksis inkludert teoretisk undervisning knyttet til tema i emnet. I løpet av praksis får studentene kjennskap til hvordan hverdagen og livssituasjonen kan arte seg for personer med funksjonsnedsettelse.

Sentrale tema i emnet som studentene skal arbeide med er: miljøterapeutisk arbeid, kommunikasjon, aktivitet, selvbestemmelse og kunnskapsbasert praksis.  

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:  

Kunnskap: Studenten …

  • har kunnskap om hvordan fysiske, kognitive og sosiale funksjonsnedsettelser kan påvirke livssituasjonen til tjenestemottakere studenten møter i sin praksis
  • har kunnskap om problemløsning på individnivå gjennom utforskning av verdier, ønsker og livsbetingelser sammen med tjenestemottakere studenten møter i sin praksis
  • har kunnskap om praksisplassen sin organisering og hvordan kvalitets og avviksrutiner håndteres
  • har kunnskap om hvordan kommunikasjon og samhandling kan bidra til medvirkning, selvbestemmelse og deltakelse
  • kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområde i tråd med kunnskapsbasert praksis 
  • har kunnskap om praksisplassens samfunnsoppdrag, og vernepleierens rolle og funksjon i samarbeid med andre profesjoner 
  • har kunnskap om grunnleggende legemiddelhandtering og enkel legemiddelrekning
  • kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområde i tråd med kunnskapsbasert praksis 
  • kan oppdatere sin kunnskap om legemidlers virkning og bivirkninger sammen med tjenestemottakere studenten møter i sin praksis

Ferdigheter: Studenten …

  • kan anvende relevante metoder i kartleggings- og utredningsarbeid for å identifisere bruker sine mål og behov som grunnlag for tiltak
  • kan reflektere over faglig kunnskap, relevante resultater fra forskings- og utviklingsarbeider for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger
  • kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
  • kan finne og vurdere lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse
  • kan beherske relevante metoder i kartleggingsarbeid for å identifisere brukeres mål og behov som grunnlag for tiltak
  • kan beherske livreddende førstehjelp
  • kan beherske oppgaver og problemstillinger som aktualiserer miljøterapeutisk arbeid
  • kan beherske dokumentasjon, og formidle fagkunnskap tilpasset formål og målgruppe
  • kan beherske relevante metoder som støtter brukermedvirkning, beslutningstøtte og selvbestemmelse.
  • kan beherske relevante verktøy i samarbeid med brukere for å sikre helhetlige og koordinerte tjenester
  • kan beherske kunnskap om legemidlers virkning og bivirkninger sammen med tjenestemottakere studenten møter i sin praksis

Generell kompetanse: Studenten … 

  • kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser med brukere, pårørende og andre tjenesteutøvere, med utgangspunkt i respekt for den enkeltes verdighet 
  • kan planlegge og gjennomføre samhandling med brukere, pasienter, pårørende og andre ved bruk av relasjons- og kommunikasjonskompetanse 
  • kan planlegge og gjennomføre daglig omsorg i samarbeid med brukere og andre profesjoner 
  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere individuelle tiltak med utgangspunkt i brukeres mål og behov, i tråd med faglige føringer, etiske krav og retningslinjer
  • kjenner til brukers rettigheter, etiske, juridiske utfordringer og dilemmaer i miljøterapeutisk arbeid
  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet og metoder for systematisk innhenting av brukers erfaring og kunnskap 

Krav til forkunnskaper

Bestått VPD100 og VPD110

Undervisnings- og læringsformer

I praksisstudiene skal studenten lære gjennom å delta i ulike yrkessituasjoner og gjennom å reflektere over egne og andres handlinger i yrkesfeltet. 

Praksisforberedelser og undervisning inngår som en del av praksisemnet. Studentene utarbeider en praksisplan som følges opp i praksis.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent før studenten får sluttvurdering i praksis:

  1. Før- og midtpraksisseminar
  2. Førstehjelpskurs
  3. Deltakelse i 3 obligatoriske veiledninger
  4. Deltakelse i etisk refleksjonssamling
  5. Gjennomført en aktivitet på praksisplassen

Obligatoriske læringsaktiviteter punkt 1 og 2 er gyldige i 4 semester. Obligatoriske læringsaktiviteter 3, 4 og 5 må takast opp att dersom praksis blir vurdert til ikkje bestått.

Vurderingsform

Praksis vert vurdert samla etter ei avsluttande vurdering av studenten sin prestasjon i praksisperioden. Inkludert i vurderingsgrunnlaget er praksisrapporten frå praksisrettleiar, oppnådd læringsutbytte, obligatoriske læringsaktivitetar og oppfylt krav til frammøte.

Vurderingsuttrykk Praksisstudiane vert vurdert til bestått/ikkje bestått.

Fråvær utover 10 % gjer ikkje bestått praksis.

Ny praksis Dersom studenten får vurdert praksis til ikkje bestått, må heile praksisperioden takast om igjen. Studenten må i slike tilfelle gjennomføre ny praksisperiode neste gong denne vert arrangert.

For meir utfyllande informasjon sjå: Forskrift om studium og eksamen ved Høgskulen på Vestlandet av 18.08.2022, kapittel 10

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Mer om hjelpemidler

Faglig overlapping

  • VPD5-212 - Praksisopplæring i miljøarbeid med menneske med utviklingshemming - Reduksjon: 15 studiepoeng