BSDAUT230 Bacheloroppgave
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
I emnet skal studenten fordjupe seg i ei sjukepleiefagleg problemstilling og klargjere denne ved hjelp av teoretiske perspektiv, forsking og erfaringsbasert kunnskap. Emnet tek sikte på å skape grunnlag for kunnskap og forståing for sjukepleie som fag, profesjon og vitskap.
I emnet skal det gjennomførast eit systematisk akademisk arbeid, kor målet er å belyse ny kunnskap, samt bidra til kvalitetsutvikling og innovasjon i sjukepleie.
Oppgåva kan ha følgande form:
1. Litteraturstudium knytt opp mot avgrensa problemstilling
2. Essay basert på erfaringskunnskap med refleksjon over relevant fagkunnskap og forsking
3. Empirisk oppgåve basert på deltaking i eit forsknings- eller fagutviklingsprosjekt
Studentane kan skrive oppgåva i par eller individuelt.
Studenten skal følge HVL sine retningslinjer for bacheloroppgåve.
Bacheloroppgaven skrives i tråd med Rettleiar for bacheloroppgåve ved FHS. En veiledningsavtale skal inngås i starten av arbeidet med bacheloroppgaven. Avtalen skal signeres av student og veileder.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Kandidaten...
- har brei kunnskap om sentrale verdiar, teoriar og omgrep i sjukepleie som fag og profesjon
- har kunnskap om vitskapsteori, forskingsmetode og forskingsetikk
- har kunnskap om korleis ein kan oppdatere sin fagkunnskap
Ferdigheiter:
Studenten…
- kan nytte fagleg kunnskap om helse, sjukdom og samfunn
- kan meistre eit strukturert litteratursøk, nytte og kritisk vurdere forskingsresultat og anna akademisk litteratur
- kan nytte fagleg kunnskap og relevante resultat frå forskings- og utviklingsarbeid i arbeid med valgt problemstilling
- kan reflektere over og handtere faglege, etiske og juridiske problemstillingar
- kan reflektere over eksisterande praksis, og drøfte implementering av ny kunnskap og innovasjon
- kan finne, vurdere og vise til akademiske tekster
Generell kompetanse:
Studenten…
- kan planlegge og gjennomføre eit prosjekt
- kan planlegge, gjennomføre og formidle eit systematisk akademisk arbeid
- kan formidle sentralt fagstoff som teoriar, problemstillingar og løysingar
- kan formidle synspunkt og dele erfaringar med andre innanfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
- Forelesinger
- Arbeid i grupper
- Multimodale ressurser
- Formidling fra studenter
- Veiledning
- Medstudentrespons
- Oppgaveløsing
- Selvstudium
Studenten har ansvar for egen læringsprosess og det er studentens ansvar å søke veiledning. Studentene starter med å utarbeide prosjektskisse og deretter prosjektplan. Prosjektplanen må godkjennes av veileder.
Prosjektplanen skal utgjøre 1500 ord (eksklusiv referanser), være tydelig formulert og inneholde følgende:
- Tittel på bacheloroppgaven
- Bakgrunn som inneholder teoretisk perspektiv
- Problemstilling
- Metode
- Fremdriftsplan/tidsplan
- Referanseliste
Det tilrettelegges for 4 timer veiledning per oppgave To av timene er obligatoriske (1t på prosjektplan og 1 t til selve oppgaven, Veileder hjelper til med avgrensing av problemstilling, metodevalg og faglig veiledning under utviklingen av oppgaven. Tilbakemelding gitt i seminar regnes også som veiledning.
Veileder hjelper til med avgrensing av problemstilling, metodevalg og faglig veiledning under utviklingen av oppgaven.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:
- Tilstedeværelse 80% i obligatorisk studentaktiviserende- og erfaringsbasert undervisning
- To timer veiledning på bacheloroppgaven
- Prosjektskisse med søkestrategi
- Prosjektplan med et omfang på1500 ord
Vurderingsform
Oppgave Bacheloroppgaven er hovedsakelig et individuelt prosjekt og skal maksimalt være på 8.000 ord. Antall ord er eksklusivt sammendrag, innholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer, tabeller, fotnoter og vedlegg.
Bacheloroppgaven skal synliggjøre i hvilken grad studenten oppnår læringsutbytte for emnet, og i hvilken grad studenten anvender vitenskapelig metode og kan jobbe systematisk med en faglig problemstilling.
Tid og sted for eksamen, se Studentweb.
Vurderingsuttrykk Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen Ved ikke bestått (karakter F) leverer studenten bearbeidet, skriftlig besvarelse til ny eksamen i påfølgende semester.
Det er ikke anledning til å forbedre karakter ved å bearbeide en bestått bacheloroppgave. Unntak kan gjøres dersom studenten skriver ny oppgave med ny problemstilling.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler