PHD904 Utforskende forskningsformer
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Emnet er en valgfri del av ph.d.-programmet Studier av danning og didaktiske praksiser. Det tar for seg ulike former for datagenerering og utprøvende forskningstilnærminger i didaktiske praksiser. Behovet for å supplere tradisjonelle beskrivende og kartleggende studier med mer utforskende forskningsformer har økt i tråd med store samfunnsendringer. Når samfunnet endrer seg må utdanningsfeltet utvikle og tilpasse seg for å møte nye behov. Kurset vil derfor gå inn i forskningsformer der man kan utforske rommet for endring, utvikling og nyskaping.
Gjennom arbeid med emnet skal studenten utvikle kritiske og selvstendige perspektiv innenfor utforskende forskningsformer nært knyttet til didaktiske praksiser. Eksempler på slike forskningsformer kan være arts-based research, a/r/tografi, aksjonsforskning og educational design research. Emnet omfatter med andre ord forskningsformer som tar for seg skapende arbeid, utprøvende arbeid og arbeid som har til hensikt å utforske og endre praksiser. Noen av utfordringene man står overfor i slik forskning er å håndtere usikkerhet og det ukjente, forholde seg til uvante samarbeidskonstellasjoner, håndtere komplekse situasjoner og stå i prosesser som det er vanskelig å se enden på. Kurset gir studenten verktøy til å forankre slike utfordringer teoretisk og reflektere over etiske og vitenskapsteoretiske konsekvenser av hvordan man velger å håndtere dem.
Emnet tilpasses prosjektene til de deltagende kandidater og vektlegger de forskningsformene som er mest relevante for den studentgruppen som til en hver tid deltar i emnet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- er i kunnskapsfronten i sitt spesifikke fags danningspraksiser
- kan vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike utforskende forskningstilnærminger relevant for didaktiske praksiser
- kan bidra til utvikling av ny kunnskap gjennom utforskende forskningsformer og bidra til å utvikle mulighetene for anvendelse av slike forskningsformer i nye kontekster, med nye teoretiske innfallsvinkler, nye fortolkningsmetoder eller nye dokumentasjonsformer
Ferdigheter
Studenten
- kan formulere problemstillinger, planlegge og gjennomføre forskning gjennom utforskende forskningstilnærminger
- kan drive forskning innen utforskende forskningsformer på høyt internasjonalt nivå
- kan håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap og praksis knyttet til danning og didaktiske praksiser innenfor eget fag
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere relevante etiske dilemmaer knyttet til utforskende forskningstilnærminger og utøve sin forskning med faglig integritet
- kan formidle utforskende forskning gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale kanaler
- kan utfordre etablerte danningsdiskurser gjennom egen utforskende forskningen
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning i emnet foregår som et intensivt kurs fordelt over to uker. Det gis organisert undervisning i form av forelesninger, seminarer, veiledning og verkstedsarbeid.
Studentene skal delta aktivt i de ulike læringsaktivitetene.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Studenten skal presentere et eget utforskende forskningsprosjekt muntlig for resten av studentgruppen. Presentasjonen kan være en kombinasjon av kunstnerisk/praktisk og verbal formidling.
- Studenten skal også gi en kommentar til en av sine medstudenters presentasjon.
Obligatoriske læringsaktiviteter må være gjennomført til fastsatte frister og godkjent før en kan gå opp til eksamen.
Vurderingsform
Oppgave.
Studenten skal levere en tekst i form av en kritisk refleksjon, et essay eller en artikkel på om lag 10 sider. Teksten skal ha en selvvalgt problemstilling og kan knyttes til den gjennomførte formidlingssituasjonen.
Karakterskala: Bestått/Ikke bestått.
Oppgaven vurderes på grunnlag av læringsutbyttebeskrivelser for emnet.
Dersom man ikke får bestått er det mulig å levere forbedret versjon av oppgaven i påfølgende semester. Det er bare mulig å levere forbedret versjon med samme problemstilling en gang. Etter dette må det skrives helt ny oppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt. For informasjon om bruk av kunstig intelligens (KI) se Innlevering av heimeeksamen og oppgåver - Høgskulen på Vestlandet (hvl.no).
Mer om hjelpemidler