Dette er en valgfri modul som inngår i «HSPED802 Fagdidaktisk fordjuping i høgskulepedagogikk».
Modulen kan fullføres med 2 studiepoeng (krever opptak i studieprogram for utdanningsfaglig basiskompetanse) eller som et kurs på 50 timer uten studiepoeng (søknadsfrist er en uke før studiestart).
Modulbeskrivelse
Kunstig intelligens (KI) er allerede i ferd med å endre samfunn, levesett og utdanning på alle nivåer. Ansatte i universitets- og høgskolesektoren opplever at KI påvirker egen arbeidshverdag på ulike måter. Aktuelle tema i modulen inkluderer KI som redskap eller samarbeidspartner, etisk bruk av KI, KI i utdanning, undervisning og læring, vurderingsformer, kunnskaps- og kompetanseutvikling, klima, miljø og bærekraft, politiske og institusjonelle konsekvenser, kjønns(u)balanse samt usikkerhet og kompleksitet i utdanningslandskapet.
Gjennom tre nettsamlinger skal vi prøve ut, reflektere over og samarbeide om forskjellige tilnærminger til KI som en del av arbeidshverdagen. Blant annet vil vi se nærmere på hvordan praksisfellesskap, delingskultur og kollegasamarbeid kan dannes og utvikles via digitale samhandlingsarenaer og i dialog med relevante KI-verktøy.
Du vil bidra til å utvikle en felles ressursbase for erfaringsutveksling og videreutvikling av KI-kompetanse. Arbeidsformene bygger på praktisk utforsking av KI i ditt profesjonelle interesse- og praksisfelt, samt deling av og diskusjon rundt egen utprøving. Vi ønsker å utvikle forskningsbasert kunnskap om erfaringer med å involvere KI i arbeidshverdagen i høyere utdanning. Som kursdeltaker kan du derfor bli spurt om delta i et forskningsprosjekt.
Nøkkelbegrep
- Kunstig intelligens i utdanning
- Utforskning av, refleksjon rundt og navigering i digitale samarbeidsformater
- Praktisk tilnærming til KI i arbeidshverdagen
- Etiske hensyn ved bruk av KI i utdanning
Læringsutbytte
Deltakerne skal få innsikt i hvordan KI påvirker høyere utdanning på ulike nivåer, og tilegne seg kunnskap om hvordan handling, praksisfellesskap og delingskultur kan utvikles med støtte av KI. De skal også reflektere over sentrale etiske, politiske og samfunnsmessige problemstillinger knyttet til bruk av KI i utdanning.
Videre skal deltakerne utvikle ferdigheter til å anvende KI-verktøy i egne profesjonelle praksiser, reflektere kritisk over KI-assisterte prosesser i utdanningskontekster og utforske og videreutvikle sine praksiser ved hjelp av KI.
Gjennom modulen skal deltagerne opparbeide seg generell kompetanse som gjør dem i stand til å bidra til utvikling av egen praksis, praksisfellesskap, digital delingskultur og kollegial kompetanseutvikling knyttet til bruk av KI i høyere utdanning.
Læringsaktiviteter
Modulen krever aktiv deltakelse på alle tre nettsamlingene (á tre timer), samt forberedelsesarbeid mellom samlingene. Informasjon og lenker finnes på læringsplattformen Canvas, rom FD28: Kunstig intelligens i utdanning.
Samlinger:
- Samling 1: 5. september, kl. 09:00–12:00
Forarbeid: Velg et tema knyttet til KI og din arbeidshverdag. Finn relevante kilder (artikler, debattinnlegg, politiske dokumenter) og lag en punktliste (maks 5 punkt) om hvorfor temaet engasjerer deg. - Samling 2: 26. september, kl. 09:00–12:00
Forarbeid: Videreutvikle refleksjonen ved å samarbeide med KI. Eksperimenter med «prompt engineering», faktasjekk, kritiske spørsmål og vurdering av feilinformasjon. - Samling 3: 17. oktober, kl. 09:00–12:00
Forarbeid: Individuelt eller i grupper (maks 4 deltakere) utvikle et debattinnlegg basert på eget tema, med referanser, refleksjoner rundt KI-bruk, eventuelt illustrert med KI-genererte bilder og delte prompts.
Vurdering
Læringsutbyttet vurderes gjennom en læringsmappe hvor deltakerne leverer inn et selvvalgt element fra læringsaktivitetene i Canvas. Modulens vurderingsform er bestått/ikke bestått.
Organisering av modulen
- 3 nettbaserte samlinger
- Praktisk utprøving
- Innspill fra kollegaer, refleksjon og samarbeid
Læringsplatform: Canvas. Sted: Zoom
Anbefalt litteratur og nettressurser
- Costello, E. (2024). ChatGPT and the Educational AI Chatter: Full of Bullshit or Trying to Tell Us Something? Postdigital Science Education, 6, 425–430. DOI-link
- Palenski, T., Hills, L., Unnikrishnan, S. et al. (2024). How AI Works: Reconfiguring Lifelong Learning.Postdigit Sci Educ, 6, 1216–1239. DOI-link
- Grüntjens, J., Altenrath, M., Schaper, S., & Hofhues, S. (2023). Learning academic practices: Enabling students to participate in a Postdigital society. In Postdigital Participation in Education. DOI-link
- Rapport: Kunstig intelligens i UH-sektoren: Moglegheiter, utfordringar og viktige område framover(HKdir). Link
- Tips til promptsutvikling: AI for Education Prompt Library
- Hvordan sitere KI: APA Style Blog
- Kjønns(u)balanse i akademia: Forskning.no-artikkel
- HVLs guide til KI: HVL rettleiingar
- Goodwins KI-skole: Khrono-artikkel
- Nasjonal digitaliseringsstrategi: Regjeringens nettside
- Podcast-serie: The TED AI Show