Opptakskrav og søknad
Opptakskrav
Fullført lærerutdanning. Søkere må være ansatt i og ha undervisningspraksis i videregående opplæring, yrkesfaglig utdanningsprogram.
Studietypenummer: 8689
Hvorfor studere vurderingspraksis og læreplanforståelse ?
En læreplan skaper forventninger til opplæringen du som lærer skal gi. Den legger også føringer for hvordan du skal utføre dette arbeidet. I dette studiet vil du videreutvikle din vurderingspraksis slik at du kritisk kan reflektere rundt helhetlig læreplanarbeid og vurderingskultur på egen arbeidsplass.
Hvordan er studiet bygget opp?
Studiet består av to emner á 15 studiepoeng. YFL802 Vurderingspraksis og læreplanforståelse del 1 og YFL810 Vurderingspraksis og læreplanfortåelse del 2.
Hva lærer du?
Etter del 1 av studiet vil du ha konkret kunnskap om:
- Vurdering for læring i yrkesfaglig opplæring (LK20)
- Elevinvolvering og egenvurdering
- Sammenhenger mellom læring, motivasjon og vurdering
- Utvikle verktøy og metoder for formativ underveisvurdering
- Å utvikle vurderingspraksis i et faglig fellesskap
Les mer om emnet og eksamen her, YFL802/Vurderingspraksis og læreplanforståelse
Etter del 2 av studiet vil du ha konkret kunnskap om:
- Overordnet del av læreplanverket
- Dybdelæring
- Tverrfaglige tema
- Underveisvurdering og kjerneelement i programfagene
Les mer om emnet og eksamen her, YFL810/Vurderingspraksis og læreplanforståing (del 2).
Målgruppe
Denne videreutdanningen er for deg som er yrkesfaglærer.
Undervisningsform
Tilbudet er delvis nettbasert med to samlinger på campus og en nettbasert samling.
Læringsmetodene veksler mellom introduksjoner til ulike tema, gruppearbeid, nettverksgruppearbeid, erfaringsutveksling og diskusjoner. Du vil få prøve ut ulike vurderingsformer og måter å arbeide med vurdering på sammen med elevene i din egen praksis. Studiet legger også vekt på utprøving og bruk av ulike digitale verktøy og varierte dokumentasjonsformer i vurderingen, som du kan videreutvikle sammen med elever og kollegaer.
Samlinger
Vår 2027, YFL810
Samlingsbasert etter- og videreutdanning, 15 sp. Bygger på YFL 802.
1 samling: 5. og 6. januar 2027, kl 08:15 - 15:00 Digital.
2 samling: 9. og 10. februar 2027, kl 08:15 - 15:00, campus Kronstad
3 samling: 6. og 7. april 2027, kl 08:15 - 15:00, campus Kronstad
Eksamen: 10. og 11. mai 2027, kl 08:15 - 16:00, campus Kronstad
Høst 2025, YFL802:
Klokkeslett 09:15 - 15:00
Samling 1: 02.09 og 03.09 Kronstad
Samling 2: 14.10 og 15.10 Kronstad
Samling 3: 11.11 og 12.11 Digital
Eksamen: 01.12 og 02.12 Kronstad
Anbefalte forkunnskaper
Det er ingen krav til anbefalte forkunnskaper for denne videreutdanningen, men før du kan søke på studiet må du avklare med din rektor om du kan delta.
Pensum
Grunnlitteratur:
Gamlem. (2021). Vurdering for lærelyst og mestring (1. utgave). Fagbokforlaget.
Haaland. (2022). Vurdering i yrkesfag. Helhetlig yrkeskompetanse. Pedlex.
Jensen, & Leirvik, C. H. (2015). Elevsamtalen, læringsdialog og vurdering. Gyldendal Akademisk.
Fullstendig pensumliste blir publisert ved studiestart
Se oversikt over alle våre videreutdanninger og kurs

