Lærar og elev på yrkesfag med byggeteikningar

Vurdering for læring i yrkesfag (1)

EtterOgVidereutdanning

Har du lyst til å lære mer om hvordan du kan videreutvikle din vurderingspraksis i yrkesfagutdanningene? På dette studiet vil du fordype deg i hvordan du kan arbeide med vurdering for læring, og hvordan underveisvurdering kan fremme elevenes læring.
Søk studieplass

Opptakskrav og søknad

Opptakskrav

Fullført lærerutdanning. Søkere må være ansatt i og ha undervisningspraksis i videregående opplæring, yrkesfaglig utdanningsprogram.

Om å søke opptak til HVL

Hvofor velge denne videreutdanningen?

I dette studiet får du videreutvikle din vurderingspraksis med utgangspunkt i dine erfaringer med vurderingsarbeid i skolen.

Studiet tar for seg:

  • Ulike vurderingsformer og særlig formativ vurdering (vurdering for læring)
  • Utvikling av vurderingsverktøy
  • Egenvurdering
  • Elevmedvirkning og sammenhenger mellom læring, vurdering og motivasjon.

Det er også et mål at studiet skal bidra til kunnskapsdeling, nytenking og innovasjon på skolen du jobber ved.

Hvordan er studiet lagt opp?

Utdanningen er delvis nettbasert med tre samlinger og ett webinar.

I denne utdanningen veksler vi mellom introduksjoner til ulike tema, gruppearbeid, nettverksgruppearbeid, erfaringsutveksling og diskusjoner. Du vil få prøve ut ulike vurderingsformer og måter å arbeide med vurdering på sammen med elevene i din egen praksis. Studiet legger også vekt på utprøving og bruk av ulike digitale verktøy og varierte dokumentasjonsformer i vurderingen, som du kan videreutvikle sammen med elever og kollegaer.

Tidspunkt for samlinger høsten 2022

  • 5.- 6. september (uke 36)
  • 17.- 18. oktober (uke 42)
  • 21.- 22. november (uke 47)

Eksamenskonferanse 5.- 6. desember (uke 49)

En del av Yrkesfaglærerløftet

Vidareutdanningen er et nasjonalt tilbud innen Utdanningsdirektoratet (Udir) sin satsing Yrkesfaglærerløftet. Før du kan søke på studiet, må du avklare med rektoren din om du kan delta.

Du søker vikar- eller stipendordning gjennom Udir.