UDL Collaboratory - Utforme læringsopplevelser for alle

UDL Collab-prosjektteamet er forpliktet til å designe og legge til rette for universitetskurs som gjør det mulig for alle våre studenter å lære uten barrierer. På denne siden finner du ressurser som kan hjelpe deg med å bruke UDL i vurderinger, inkludert en kommentert bibliografi, veiledning til universell utforming for vurderingspraksis og informasjon om nettkurset universell utforming for vurdering.

 

...vi trengte å endre materiale i stedet for å endre studenten.

David Rose, CAST

Kommentert bibliografi UDL 1.0

Universell utforming for læring og vurdering

Kommentert bibliografi

 
 
  1. Universal design for learning: Reaching all, teaching all, paper by Paula Burdette, D, State improvement Grant Director at Delaware Department of Education, P.O. Box 1402, Towsand Buildning, Dover, DE 19903-1402, https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED485470.pdf

Burdettes artikkel kan være av spesiell interesse for nybegynnere innen UDL, da den gir en oversikt over sentrale temaer knyttet til UDL som for eksempel fordeler med UDL, implikasjoner for lærere, implementering av UDL, UDL og koblingen til hjerneforskning. Spesielt nyttig for nybegynnere innen UDL-feltet kan være temaet om hva UDL er og ikke er, som tas opp helt i begynnelsen av artikkelen. Å forstå koblingen til hjerneforskning er en viktig forutsetning for å forstå selve prinsippene for UDL, og denne koblingen er også utdypet i artikkelen. I tillegg til en del om fordelene med UDL, gir forfatteren informasjon om hvilke implikasjoner UDL kan ha for lærere og hvordan lærerrollen kan endre seg etter hvert som de bruker flere og flere UDL-prinsipper. I avsnittet som diskuterer implementering av UDL, gir forfatteren et eksempel på hva UDL-implementering er og ikke er. Artikkelen tilbyr en rekke nyttige ressurser innen UDL-litteratur og UDL-verktøy.

  1. Fornauf, Beth S., Higginbotham, Thomas, Mascio, Bryan, McCurdy, Kathryn, Reagan, Emilie M. (2020). Analyzing Barriers, Innovating Pedagogy: Applying Universal Design for Learning in a Teacher Residency. The Teacher Educator, 56(2): 153-170.

Fornauf m fl., (2020) utforsker hvordan lærere anvender begreper om UDL i sin egen pedagogikk og praksis. Artikkelen beskriver prosessen med å anvende UDL som en pedagogisk innovasjon i et lærerutdanningsprogram. Utgangspunktet for utforskningen er en observasjon av at utdanningsfeltene, og spesielt lærerutdanning, har vist særlig interesse for UDL-rammeverket og at lærere oppfordres til å innlemme UDL i pensum. Likevel er det begrensede beskrivelser i litteraturen av hvordan lærere anvender UDL i sin praksis. Forfatterne beskriver anvendelsen av UDL som et pedagogisk rammeverk i det spesielle lærerutdanningsprogrammet de underviste i. Metodisk bygger artikkelen på forfatternes egne refleksjoner over hvordan de – som utdanner lærere, anvender prinsippene for UDL i sin praksis. Artikkelen gir eksempler på forfatternes arbeid med å revidere læreplaner, analysere egen undervisningspraksis, redesigne oppgaver og vurdering med det formål å inkorporere prinsippene for UDL. Basert på individuelle analyser av egen undervisningspraksis, fulgt opp av teammøter annenhver uke hvor de individuelle analysene ble diskutert, identifiserte forfatterne barrierer for anvendelse av UDL som de ikke kunne identifisere individuelt. Denne barriereanalysen ble brukt for å identifisere områder, strukturer og systemer som måtte endres. Forfatterne beskriver dette som et pågående og gjentakende arbeid. Fornauf m fl., (2020) viser hvordan prosessen med å sette søkelyset på egen praksis tvinger lærere til å konfrontere egne antagelser og fordommer rundt undervisning og pensumutvikling.

  1. Schreiber, J.L. (2017). Universal Design for Learning: A Student-Centered Curriculum Perspective. Curriculum and teaching, 32, 89-98.

Jennifer Screibers (2017) «Universell design for læring: et studentsentrert læreplanperspektiv» diskuterer begrepet UDL fra et studentsentrert perspektiv og understreker viktigheten av å utforme læreplaner med studentene i sentrum. Screibers (2017) artikkel utforsker hvordan UDL skiller mellom undervisning, undervisningsmetoder, praksisaktiviteter og vurderingstilnærminger for å møte behovene til alle studenter. Artikkelen understreker at UDL kan ha potensielle fordeler for alle studenter, ikke bare for studenter med identifiserte lærevansker, men også befolkningen generelt. Dette er fordi UDL fremmer engasjement, motivasjon og prestasjon. Screiber (2017) hevder at UDL er relevant på alle utdanningsnivåer, fra grunnskole til videregående opplæring.

  1. Ismailov, Murod & Chiu Thomas F. (2022). Catering to Inclusion and Diversity with Universal Design for Learning in Asynchronous Online Education: A Self- Determination Theory Perspective. Frontiers in Psychology, 13:819884. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.819884

Forfatterne Murod Ismailov ved Fakultet for humaniora og samfunnsvitenskap, Senter for utdanning av global kommunikasjon ved universitetet av Tsukuba, Japan og Thomas FK Chiu ved Institutt for læreplan og undervisning ved det kinesiske universitetet i Hong Kong diskuterer hvordan UDL brukes på asynkrone universitetskurs fra behovstilfredshetsperspektivet i selvbestemmelsesteori (SDT). SDT er et passende psykologisk rammeverk for å vurdere hvordan UDL-basert undervisningsdesign imøtekommer studentenes inkludering og mangfold, og for å undersøke engasjement i asynkrone nettkurs. Teorien fokuserer på sosiale og kontekstuelle faktorer som fremmer eller hindrer studentenes fremgang gjennom å imøtekomme deres grunnleggende psykologiske behov for autonomi, kompetanse og tilhørighet. Når pedagogiske design effektivt tilfredsstiller disse behovene, er det mer sannsynlig at studentene blir motivert til å engasjere seg i læringsoppgaver. For å utforske anvendelsen av UDL-prinsipper på asynkrone universitetskurs, designet og implementerte forskerne to 15-ukers asynkrone nettkurs basert på UDL. Forskerne testet deretter kursene med førsteårsstudenter (N=225) ved å ta i bruk en sekvensiell forklarende blandet metode. Studien hadde som mål å undersøke 1) om asynkron undervisning basert på UDL ivaretok inkludering og mangfold på tvers av kjønn og akademisk bakgrunn, og 2) om instruksjonsdesignet støttet elevengasjement og behovstilfredsstillelse. Funnene viser at både mannlige og kvinnelige studenter så vel som kunst- og naturfagstudenter var like engasjerte i kursene og oppfattet behovsstøtten fra kursdesignet. Imidlertid fant studien at selv om UD støttet autonomi og kompetanse, klarte den likevel ikke å tilfredsstille studentenes relasjonelle behov. Resultatene av studien kan være nyttige for lærere og andre som utvikler pensum om verdien av universell utforming for å skape inkluderende asynkrone nettkurs.

  1. Edyburn, L. (2020). Universal usability and universal design for learning. Interv. Sch. Clin. 56, 310–315. doi: 10.1177/1053451220963082

I sin artikkel «Universal usability and universal design for learning» diskuterer Dave L. Edyburn ved College of Community Innovation and Education, University of Central Forida , Orlando, USA hvordan UDL ser ut i klasserommet. Utgangspunktet for diskusjonen er en observasjon av at UDL har et betydelig løfte om å skape inkluderende utdanningsmiljøer, men at det er liten enighet om hvordan UDL ser ut. Hensikten med artikkelen er å hjelpe studenter, lærere og foreldre med å identifisere universelle verktøy og praksiser for å gjenspeile praksisen med UDL i klasserommet. Artikkelen fremhever tre typer eksempler: Plattformverktøy, nettbaserte læreplaner og innebygd støtte. Artikkelen vil være nyttig for nybegynnere innen UDL da den gir en rekke eksempler på hvordan man kan bruke UDL til undervisning og læring. Edyburn (2020) hevder at det å vite hvordan UDL ser ut er et viktig skritt for å måle resultatene av UDL.

  1. Hurst, P., & Mona, A. (2021). How do students experience inclusive assessment? A critical review of contemporary literature. Assessment & Evaluation in Higher Education, 47(5), 674-688. https://doi.org/10.1080/13603116.2021.2011441

Hurst og Mona (2021) gjennomførte en kritisk gjennomgang av 13 forskningsartikler publisert mellom 2015 og 2020 om resultater av inkluderende vurdering/eksamen. I de innledende delene av artikkelen presenterer forfatterne konteksten for deres studie som er preget av mangel på forskning på inkluderende vurdering, mangelfull bruk av UDL- prinsipper for vurdering når det gjelder studenter med funksjonsnedsettelser og andre utsatte grupper. Den kritiske gjennomgangen bygget på studier om inkluderende vurdering for studenter med funksjonsnedsettelser, internasjonale studenter og språklig mangfoldige studenter, samt en studie om effekter av inkluderende vurdering på studentenes læring. Hovedfunn viser at mens innsats for å øke inkludering av studentenes stemmer, ved for eksempel gi studentene mulighet til å velge vurderingsformen og være emd på å definere vurderingskriteriene, var implementeringen av UDL-prinsipper i vurdering fortsatt begrenset. Forfattere indikerer at dette kan skyldes begrenset teoretisering og operasjonalisering av UDL som kognitiv tilnærming til inkluderende vurdering og som ikke tar tilstrekkelig hensyn til mangfoldet blant studentgruppen.

De gjennomgåtte studiene inkluderte flere anbefalinger: å sikre at eksamensoppgavene faktisk målte det de skal ‘måle’; bruke andre og varierte læringsaktiviteter, bruke rollemodellering og rubrikker for å sikre meningsskapende samsvar (constructive alignment); bruke programmatisk tilnærming til vurdering og systematisk bruke UDL- prinsipper; fremme samarbeid mellom studenter, lærere og administrasjon; gi studentene valg for å kunne møte deres ulike behov, men unngår overfladiske endringer uten å ta opp viktige spørsmål om inkludering; skape trygge miljøer for studentene; øke ansattes bevissthet og kunnskap om inkludering. Selv om det er begrenset bevis på inkluderende vurdering, rapporterte denne gjennomgangen stort sett positive oppfatninger av studenter og ansatte. Gjennomgangen etterlyser en mer nyansert forståelse av mangfold og en interseksjonell tilnærming for å utfordre de tradisjonelle normene og utforske de umiddelbare og langsiktige virkningene av inkluderende vurdering på ulike student grupper og innenfor ulike disiplinære og institusjonelle kontekster.

  1. Donnelly, , & Ó Murchú, D. (2020). A critical evaluation of the integration of a universal design for learning approach into a module using an ePortfolio: A student perspective. Assistive Technology, 32(4), 193-203. https://doi.org/10.1080/10400435.2019.1573078

I denne mix-metode-casestudien dokumenterer Donnelly og Ó Murchú (2020) bruken av UDL-prinsipper på ePortfolio i et ledelseskurs ved en irsk høyere utdanningsinstitusjon. Artikkelen bringer frem studentenes perspektiver. Forfatterne fokuserer på to UDL- prinsipper, nemlig, flere virkemidler for engasjement og flere handlings- og uttrykksmidler, og utforsker hvordan studentene oppfatter integrering av disse prinsippene i ePorftolio - vurdering. ePortfolio besto av tre individuelle oppgaver (biografi, diskusjon i sosiale medier om en uavhengig identifisert artikkel, og porteføljepresentasjon) og to gruppeoppgaver (intervju og merkerevisjon). Dette så ut til å kunne gi flere uttrykksmuligheter, ved å gi studentene fleksibilitet, mulighet til å integrere erfaringer fra den virkelige verden, samarbeid, kollegavurdering og selvrefleksjon. Funn fra studien indikerer positive oppfatninger av studentene om ePortfolioen designet på UDL-prinsipper. Studentene satt pris på designets fleksibilitet, autentiske oppgaver og muligheten det ga for å lære på sin unike måte individuelt og sammen med sine jevnaldrende. Selv om denne studien ikke er generaliserbar, gir den et utmerket eksempel på hvordan UDL kan brukes til læringsvurdering på universitetsnivå.

Kommentert bibliografi UDL 2.0

What’s new in UDL? 

Annotated bibliography: selected articles published in 2023-2025 

Sara de la Fuente-González, David Menéndez Álvarez-Hevia, Alejandro Rodríguez-Martín (2025). Universal Design for Learning. A systematic review of its role in Teacher Education. Reformas y políticas educacionales a gran escala, vol 20, num 1, https://doi.org/10.17163/alt.v20n1.2025.09 

Universal Design for Learning (UDL) is a developing educational approach that aims to improve learning for all students without having to make significant modifications to the curriculum. This concept has been progressively incorporated into pedagogical debates and education regulations. Along this line, some publications have illustrated the efficacy of UDL in terms of access, participation, and commitment to learning processes, especially in the case of students with disabilities. This paper provides a systematic review of relevant academic literature that enhances our understanding of how UDL was integrated into teacher education processes by identifying three different forms of conceptualizing UDL. For this purpose, 88 articles were included that addressed the incorporation of Universal Design for Learning into initial and in-service teacher education processes. The results point to a dominant approach grounded on a problematic association of UDL with students with disabilities or learning difficulties. This narrow view restricts how teachers apply inclusive practices in classrooms, calling for a broader and more comprehensive interpretation of UDL. The study contributes to fostering discussions about Universal Design for Learning (UDL) as a whole, including the dominant perspective projected in how it is understood and applied in teacher education and classrooms. It envisions new, more inclusive scenarios for the development of educational approaches that support all learners, fostering a truly inclusive learning environment.  

Moriña, A., Carballo, R., & Doménech, A. (2025). Transforming higher education: a systematic review of faculty training in UDL and its benefits. Teaching in Higher Education. https://doi.org/10.1080/13562517.2025.2465994 

This paper provides a systematic review of Universal Design for Learning (UDL) in the university context, focusing on two main themes: faculty training and the benefits of UDL for students. A total of 20 studies involving 5,656 participants (363 faculty members and 5,293 students) were identified, addressing how the implementation of UDL and its impact on students can be enhanced through appropriate faculty training. The findings suggest that specific training in UDL increases teaching competence and promotes inclusive and effective pedagogical practices. Additionally, the effectiveness of UDL in students' academic experiences was analyzed, demonstrating that UDL-based pedagogical approaches improve learning, accessibility, and participation for all students, including those with disabilities. This study highlights the importance of integrating UDL into faculty training and its positive impact on the university learning environment.  

Duncan, J., Butler, K., Leonard, C., Foggett, J., Page, A., & Roche, L. (2025). Uncovering Challenges in Universal Design for Learning in Higher Education. Australasian Journal of Special and Inclusive Education, 1–17. doi:10.1017/jsi.2025.10003 

In current Australian practice, higher education institutions provide access to reasonable adjustments for disabled students to support equitable access to learning. Although these practices can support access to learning, there are many barriers for students, including the requirement to disclose their disability, an administrative and advocacy burden, and variable implementation outcomes. This study shows how Universal Design for Learning may reduce the individual student demand. It provides learning environments that are, by design, accessible, free of barriers, and appropriately challenging for all learners. In the present study, we conducted an anonymous online survey regarding the UDL practices used by academic teaching staff at a regional Australian university. In total, 113 respondents completed the 20-question survey, which included closed-response and open-text questions. The survey explored academic awareness and implementation of UDL in their teaching practice, and open-text questions were used to elicit their perspectives on UDL. Among other findings in the closed-response questions, there was a large discrepancy in the consistent implementation of UDL in practice, in which 50% of academics reportedly did not intentionally incorporate it. Results from the open-text questions revealed four key challenges academics encountered in implementing UDL: resources and time constraints, knowledge and awareness, institutional barriers, and implementation challenges. 

 

Durgungoz, F.C., & Durgungoz, A. (2025). “Interactive lessons are great, but too much is too much”: Hearing out neurodivergent students, Universal Design for Learning and the case for integrating more anonymous technology in higher education. Higher Education. 

https://doi.org/10.1007/s10734-024-01389-6 

This study investigates the role of neurodivergent (ND) students’ voices in shaping educational experiences and engagement in higher education (HE). There is a significant gap in the literature on incorporating ND students’ voices in curriculum design in HE. By integrating Universal Design for Learning (UDL) elements, this study aimed to enhance cognitive and emotional engagement among ND and neurotypical (NT) students. This study utilised a combination of quantitative and qualitative research methods. Quantitative data were collected over 8 weeks, transitioning from traditional lecture-based teaching to UDL-enhanced sessions. Our findings reveal that UDL strategies benefit ND and NT students, improving their cognitive and emotional engagement. Qualitative results highlighted that traditional lectures often lacked engagement, while interactive activities were generally preferred. However, too much interactivity, particularly in group discussions, was sometimes overwhelming. ND students preferred anonymous, technology-driven interactions and practical tasks, allowing them to participate more effectively in learning. This study underlines the importance of incorporating ND student voices in curriculum design to create supportive and empowering educational environments for all students. By addressing the unique needs of ND students, this research contributes to the ongoing discourse on student voice in HE, emphasising the need for flexible and inclusive teaching practices that offer diverse learning preferences. 

 

McMullin, R., & Skaggs, D. (2024). An overview of UDL theory and scholarship in higher education. In D. Skaggs & R. M. McMullin (Eds.), Universal design for learning in academic libraries: Theory into practice (pp.1-17). Chicago, IL: Association of College and Research Libraries. Retrieved from https://digitalcommons.wcupa.edu/lib_facpub/33 

For educators and researchers who are new to universal design for learning (UDL), this chapter is a good starting point. This chapter is part of the book on UDL in academic libraries, however, it provides a brief historical overview of UDL scholarship with a focus on higher education in general. The authors introduce foundational concepts of UDL, connecting them to accessibility and inclusivity in academic environments. They review various universal design models with relevance to higher education, including Universal Design for Instruction, Universal Instructional Design, and UDL highlighting their principles and guidelines. The chapter also reviews scholarship trends, emphasizing UDL's applications for enhancing student engagement and addressing diverse learning needs. The text critiques the limited empirical evidence on UDL's impact on student outcomes calling for more research to address this gap. This chapter is useful if one is seeking to understand UDL's theoretical framework and practical implementation in postsecondary settings. It has a comprehensive bibliography. 

 

Boysen, G. A. (2024). A critical analysis of the research evidence behind CAST’s universal design for learning guidelines. Policy Futures in Education, 22(7), 1219-1238. https://doi.org/10.1177/14782103241255428 

This article critically examines the research cited by Center for Applied Special Technology (CAST) to support its UDL guidelines, namely studies linked to UDL’s core principle of engagement, representation, and expression and their connections to learner choice, educational outcomes, and brain function. The analysis reveals that most studies fail to substantiate CAST's claims regarding the grounding in neuroscience and the effectiveness of UDL frameworks. This review “suggests that the cited evidence behind CAST’s UDL guidelines is weak and both basic research and implementation research are needed to establish the framework’s validity and effectiveness.” This study is a call for more foundational and implementation research in UDL in diverse settings. While this review provides important insights and contributes to the critical discourse about UDL, it is important to note the limitations as described by the author including the focus on the bibliography provided by CAST, exclusion of nonempirical articles that may provide weak but important evidence, a lack of quality assessment of the reviewed studies, and reliance on a single expert’s judgement. Additionally, while examination of and generation of evidence to validate the UDL framework and support its implementation is of paramount importance for its future development, the main goal of UDL should not be neglected (providing equal educational opportunities for diverse students of diverse backgrounds and academic abilities). 

 

Ristad, T., Østvik, J., Horghagen, S., Kvam, L., & Witsø, A. E. (2024). A multi-stakeholder perspective on inclusion in higher education: Ruling on fragile ground. International Journal of Educational Research Open, 6, 100311. doi:https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2023.100311 

This study examines the inclusion of students with disabilities in higher education in Norway from a multi-stakeholder perspective, using data collected through workshops involving students, lecturers, support personnel, and university administrators. The authors employ constructivist grounded theory to analyze decision-making processes regarding accommodations and universal design. Findings highlight gaps in professional knowledge, barriers to collaboration, and the role of institutional enforcement in fostering inclusive educational environments. The study underscores the need for clearer responsibilities, increased training, and systemic support to bridge the existing disparities in accessibility and inclusion. The research contributes valuable insights for policy development and institutional practice, advancing the conversation on equitable education for students with disabilities. 

 

Almeqdad, Q. I., Alodat, A. M., Alquraan, M. F., Mohaidat, M. A., & Al-Makhzoomy, A. K. (2023). The effectiveness of universal design for learning: A systematic review of the literature and meta-analysis. Cogent Education, 10(1), 2218191. doi.org/10.1080/2331186X.2023.2218191 

This systematic review and meta-analysis evaluate the effectiveness of UDL principles in K-12 and higher educational settings, analyzing 13 empirical studies conducted between 2015 and 2021. The findings indicate that UDL strategies improve learning outcomes, particularly when applied through professional development or classroom interventions. The study highlights heterogeneity across research designs and effect sizes, with results demonstrating greater impact in specific subject areas and K-12 settings. Findings of this study corroborated findings from the earlier reviews highlighting those interventions that used all three UDL principles (multiple means of engagement, representation, and action and expression) had better educational results than those using one or two principles.  

This article provides evidence for understanding the effectiveness of UDL, but emphasizes the need for further empirical research with more diverse and rigorous methodologies. The limitations of this review are the lack of quality appraisal of the included studies, potential publication bias as included studies reported positive outcomes and the selection of English and Arabic-language studies only potentially introducing cultural and language bias (although UDL literature is dominated by North American, particularly US research). 

 

Kirsch, B. A., & Luo, T. (2023). Universal Design for Learning Implementation in Higher Education: Survey of Faculty and Instructional Designers. The Journal of Applied Instructional Design, 12(4), 17-32.  

This study investigates Universal Design for Learning (UDL) implementation in higher education by surveying faculty and instructional designers to examine how they learn about, train others in, and apply UDL principles. Using a survey adapted from Westine et al. (2019), the authors analyze perceptions of UDL training, barriers to implementation, and motivations behind adopting UDL strategies. Findings indicate that instructional designers play a critical role in supporting faculty, but time constraints and a lack of institutional mandates hinder wider adoption. The study contributes to ongoing discussions about inclusive pedagogy by highlighting the importance of professional development and institutional support in scaling UDL practices. 

Veiledning til universell utforming for vurderingspraksis

Veiledning til universell utforming for vurderingspraksis

Introduksjon

Universal Design for Learning (UDL) er et pedagogisk rammeverk som tar sikte på å skape inkluderende læringsmiljøer for alle ved å minimere barrierer og tilby flere måter for engasjement, representasjon, handling og uttrykk. Målet med UDL er en elevstyrt læring som er målrettet og reflektert, ressurssterk og autentisk, strategisk og handlingsorientert. UDL-retningslinjene som ble utviklet i løpet av de siste to tiårene for å støtte implementering av UDL og er nå oppdatert med den siste versjonen utgitt i 2024 (se tabell nedenfor) danner grunnlaget for denne veiledningen.

I høyere utdanning har UDL som mål å møte de ulike læringsbehovene til en stadig mer mangfoldig studentgruppe, og fremme like muligheter for gode prestasjoner for alle, inkludert vanlige og uvanlige studenter, internasjonale studenter og studenter med funksjonsnedsettelser. Ved å erkjenne at vi ikke kan bruke en sjekkliste-tilnærming til implementering av UDL som et overførbart rammeverk, har vi utviklet noen praktiske tips som kan vurderes når UDL-prinsipper anvendes i vurderingen i høyere utdanning:

Flere virkemidler for engasjement

Utformingsalternativer for selvregulering

  • Tilby fleksible tidsfrister når mulig
  • Design klare rubrikker og forventninger
  • Støtt studentene til å følge deres egen fremgang

Optimalisere relevans, verdi og autentisitet

  • Koble vurderinger til applikasjoner i den virkelige verden
  • La studenter velge emner som interesserer dem
  • Ta med kulturelt relevante eksempler

Fremme samarbeid og fellesskap

  • Inkluder elementer av kollegaveiledning i vurderingene
  • Design alternativer for gruppeprosjekter
  • Lag diskusjonsfora for vurderingsrelaterte spørsmål

Flere former for representasjon

Tilpasning av informasjonsvisning

  • Design digitale versjoner av vurderinger som tillater tekstjusteringer
  • Sikre høy kontrast mellom tekst og bakgrunn
  • Bruk klare, sans-serif-fonter

Utforming av alternativer for auditiv og visuell informasjon

  • Skriv tekstbeskrivelser for bilder brukt i vurderinger
  • Gi transkripsjoner for lydkomponenter
  • La studentene få tilgang til vurderingsinstruksjoner i flere formater (tekst, lyd, video)

Tydeliggjør ordforråd og symboler

  • Definer faguttrykk som brukes i vurderinger
  • Lag en ordliste med nøkkelbegreper
  • Bruk konsekvent terminologi gjennom hele kurset og vurderingene

Flere virkemidler og uttrykk

Varier metodene for respons og navigering

  • Tilby flere innleveringsformater (f.eks. skriftlig, muntlig, video)
  • Bruk flere verktøy for konstruksjon, komposisjon og kreativitet
  • Bruk flere medier for kommunikasjon

Optimaliser tilgangen til verktøy og hjelpeteknologier

  • Informer elevene om tilgjengelige og hjelpemidler
  • Tillat bruk av kalkulatorer eller formelark eller annen pedagogisk teknologi når det er hensiktsmessig
  • Sørg for kompatibilitet med skjermlesere og andre hjelpeteknologier

Støtte studenten til å gradvis bygge sin kompetanse

  • Design praksisvurderinger eller eksempelspørsmål
  • Design trinnvisevurderinger for å støtte studentene i å forberede seg til vurdering
  • Støtte studentene i å revidere og sende inn arbeid basert på tilbakemeldinger

Implementering av UDL i ulike vurderingstyper

Å bruke UDL i undervisning og vurdering kan virke mer tidkrevende enn en ikke-UDL-tilnærming. Imidlertid, ved å starte med enkle trinn, kan UDL-tenkningen og vår forpliktelse til å muliggjøre likeverdige muligheter for alle elever ta oss langt. Når du planlegger vurderinger som følger UDL- prinsippene:

  • tenke på mangfoldet i studentmassen og deres ulike bakgrunn og læringsbehov når du utformer autentiske, kulturelt relevante vurderinger med erfaring fra den virkelige verden som stemmer overens med kursets læringsutbytte; startpunktet ditt er å vite hvem studentene dine er, erkjenne deres mangfold og variasjon i deres læringsbehov, og ha klare læringsmål
  • tar sikte på å utforme vurderinger som gir studentene valgmuligheter og fleksibilitet til å demonstrere at de har oppnådd læringsutbytte ved å designe flere måter for engasjement, representasjon og uttrykk og inkludere fleksibilitet i timing, format og innleveringsmetoder
  • gi klare instruksjoner og rubrikker med klare forventninger, og utforme trinnvis støtte, praksismuligheter og prøvevurderinger
  • gi studentene muligheter for kollegavurdering og selvrefleksjon
  • kontinuerlig forbedre vurderingsmetodene ved å innhente studentenes tilbakemeldinger på vurderinger, analysere data og revidere vurderingen

Følgende er noen ideer om praktisk anvendelse av UDL-prinsipper på ulike typer vurderinger.

I klasseeksamen

  • Design utvidede tidsalternativer
  • Design en blanding av spørsmålstyper (flervalg, kort svar, essay)
  • La studentene velge en undergruppe av spørsmål å svare på
  • Designspørsmål i både tekst- og lydformat
  • Tillat bruk av hjelpemidler

Hjemmeeksamener

  • Design valg i emnevalg
  • Tillat flere innleveringsformater (f.eks. tradisjonelt essay, infografikk, presentasjon, video, podcast)
  • Design trinnvise frister for tilbakemelding på disposisjon, utkast og endelig innlevering
  • Inkluder komponenter av kollegavurdering for samarbeidslæring

Muntlige eksamener og presentasjoner

  • Utforme flere formatalternativer (f.eks. tradisjonell muntlig eksamen, presentasjon med spørsmål og svar, dialogbasert vurdering, kort interaktiv muntlig eksamen)
  • Design multimodale spørsmål og svaralternativer (verbalt, skriftlig, visuelle hjelpemidler)
  • Tillat forberedelsestid og bruk av hjelpemidler
  • Design alternativer til livepresentasjoner (f.eks., innspilt video, podcast)
  • Tillat bruk av visuelle hjelpemidler eller rekvisitter
  • Designalternativer for individuelle eller gruppepresentasjoner

Laboratorie- og praktiske vurderinger

  • Design klare, trinnvise instruksjoner i flere formater (tekst, video, infografikk)
  • Tillat valg i eksperimentdesign eller praktisk øvelse
  • Design flere måter for datapresentasjoner (grafer, tabeller, fortellinger)
  • Design flere forsøk når det er mulig
  • La studentene demonstrere ferdigheter på ulike måter

Gruppeeksamener

  • La studentene velge roller basert på sine styrker
  • Designalternativer for sluttpresentasjonsformat (f.eks. personlig presentasjon, video, nettside)
  • Design flere vurderingspunkter og tilbakemeldingsmuligheter
  • Inkluder individuelle og gruppekomponenter i vurderingen

Teknologi og UDL i vurdering

HVL har som mål å sikre bruk av universell utforming i IKT. Dette betyr at våre digitale systemer og pedagogiske teknologier som vi bruker i undervisning og læring er tilgjengelige for alle, uavhengig av funksjonsevne, alder eller tekniske ferdigheter. Universell utforming innen IKT har som mål å gjøre det mulig for så mange studenter som mulig i vår stadig mer mangfoldige studentgruppe å bruke utdanningsprogrammene våre uten forespørsler om ytterligere individuell tilrettelegging. For mer informasjon og praktiske tips se Universell utforming i IKT.

Canvas

  • Bruk Canvas-funksjoner for fleksibel timing og adaptiv utgivelse
  • Bruk innebygde tilgjengelighetskontrollere
  • Utnytt analyser for å identifisere områder der studenter kan trenge ekstra støtte

Multimedieverktøy

  • Inkluder video- eller lydkomponenter i vurderinger
  • Bruk interaktive verktøy for engasjement (f.eks. online-quizer, simuleringer)
  • Sørg for at alle multimedieelementer har tilgjengelige alternativer

Samarbeidsverktøy

  • Bruk nettbaserte diskusjonstavler for samarbeidsvurderinger
  • Implementer digitale kollegavurderingsprosesser
  • Bruk delte dokumentplattformer for gruppeprosjekter

Konklusjon

Implementering av UDL-prinsipper i vurderingspraksis kan forbedre læringsopplevelsen betydelig for alle studenter, uavhengig av deres evner eller bakgrunn. Ved å tilby flere virkemidler for engasjement, representasjon og handling og uttrykk, kan undervisere lage mer inkluderende og effektive vurderingsstrategier som nøyaktig måler studentenes læring samtidig som de imøtekommer ulike behov og preferanser.

UDL er et fleksibelt rammeverk, og implementeringen bør være iterativ. Søk kontinuerlig tilbakemeldinger fra studenter og tilpass vurderingsstrategiene dine deretter.

Ressurser

Nettkurs: Universell utforming for vurdering

Nettkurs: Universell utforming for vurdering

Som en del av UD Assess Collab Project har vi utviklet et nettbasert introduksjonskurs for HVL-lærere i HVL Canvas.

Målet med kurset er å introdusere universell utforming for læring (UDL) og utforske hvordan UDL kan brukes til å vurdere studenter. Kurset er laget for lærere som er interessert i å fjerne barrierer og gi like læringsmuligheter for alle elever uavhengig av bakgrunn eller evne. 

På slutten av dette introduksjonskurset vil deltakerne demonstrere sin evne til å:

  • Kunnskap og forståelse av kjerne UDL-prinsipper og UDL-retningslinjer 3.0
  • Evne til å anvende UDL-rammeverket i undervisningskonteksten ved å designe inkluderende læringserfaringer og vurderinger

Siden 1. januar 2019 er UH-sektoren lovpålagt å bruke universell utforming i IKT og gjøre alle elektroniske dokumenter tilgjengelig for alle studenter. I dette kurset utvider vi vårt fokus fra universell utforming i IKT til universell utforming for læring. Det vil ta deg omtrent to timer å fullføre kurset.

For å melde deg på kurset, vennligst kontakt Djenana Jalovcic på jadj@hvl.no

Førsteamanuensis
Institutt for helse og funksjon

UU Example: MARE540 Active and Assisted Living

Due to data protection, access to the Canvas-content of MARE540 Active and Assisted Living  will be provided on request.
Please contact course responsible Mariya Bikova for more information and access to the course.
E-mail: Mariya.Bikova@hvl.no

Om prosjektet UDL 1.0

Om prosjektet UDL 1.0

UD Assess Collab-prosjektet bruker en teambasert tilnærming, som kombinerer online og "på campus" UD Assess Collabs samarbeidende, smidige aktiviteter designet for å resultere i nøkkelkunnskapsprodukter som integrerer universell design i vurderinger ved HVL. 

Nøkkelkunnskapsprodukter: 

  1. Kommentert bibliografi over vesentlige ressurser om universell utforming i vurderinger. 
  2. En veileder for bruk av universell utforming i vurderinger vil bli samskapt gjennom samarbeidende nettsesjoner. 
  3. Et introduksjonskurs om universell utforming i vurderinger.

Prosjektet bruker et pedagogisk rammeverk forankret i universelle utformingsprinsipper.

Prosjektet er støttet av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, Kompetansehevingsprogrammet for universell utforming 2023.

Om prosjektet UDL 2.0

Hovedmålet med prosjektet UD Colab 2.0: Reaching all, teaching all er å videreutvikle kunnskapen og ferdighetene blant undervisere, studenter og administrasjon til å bruke prinsippene for universell utforming for læring som et pedagogisk rammeverk for å fremme engasjement, motivasjon og bedre læringsutbytte for alle. UD Colab 2.0: Reaching all, teaching all bygger på UD Assess Collabs  som fikuserte på universell utforming av vurderinger 

Nøkkelkunnskapsprodukter for UD Colab 2.0: Reaching all, teaching all er følgende:  

  1. Økt kunnskap blant undervisere, studenter og adminisrasjon om hvordan bruke prinsippene for universell utforming av læring for å fremme engasjement, motivasjon og skape en mer inkluderende og mer stimulerende lærings- og arbeidsmiljø for alle
  2. Nettside med kommentert bibliografi over viktige ressurser om universell utforming for læring i høyere utdanning 
  3. Et eksempel et universelt utformet universitetskurs. Dette inkluderer både kursoppbygging og alt av undervisningsmaterialer  fra power points og videoforelesninger til eksamensform og eksamensoppgave 

 

Prosjektet er støttet av Direktoratet for høyere utdanning og Kompetansehevingsprogrammet for universell utforming i høyere utdanning | 

Prosjektteamet

Prosjektteamet

Universal Design Assessment Collaboratory-prosjektet er implementert av følgende prosjektteam fra HVL: 

bilde av Mariya Stoyanova Bikova

Mariya Stoyanova Bikova

Project leader - UDL 2.0

bilde av Djenana Jalovcic

Djenana Jalovcic

Project leader - UDL 1.0

Einingsleiar
Bibliotek

 

I samarbeid med ALU (Avdeling for utvikling av læring og undervisning).

Kontakt

bilde av Mariya Stoyanova Bikova

Mariya Stoyanova Bikova

Project leader - UDL 2.0

bilde av Djenana Jalovcic

Djenana Jalovcic

Project leader - UDL 1.0