Barn som lever med vedvarende høy konflikt mellom foreldre
Inger Kristin Heggdalsvik disputerer den 4.09.2023 for ph.d.-graden ved Høgskulen på Vestlandet med avhandlingen "Professional Understanding and Assessment When Children Are Living with Parental High Conflict".
Vedvarende og høy konflikt mellom foreldre kan være belastende for barns helse og utvikling, samt medføre konsekvenser for foreldre sine evner til å gi barna god nok omsorg. Det er utfordrende for de profesjonelle i hjelpeapparatet å gjøre gode vurderinger og iverksette hensiktsmessig hjelp tilpasset barn og foreldre. Heggdalsvik utforsker hvordan profesjonelle ved familievernkontor og kommunale barneverntjenester i Norge forstår og vurderer situasjonen til barn som er i risiko for omsorgssvikt på grunn av vedvarende og høy konflikt mellom foreldre.
Profesjonelle er bekymret
Overordnede funn fra studien viser at de profesjonelle er bekymret for barn som er involvert i foreldrekonflikter, og de ønsker å kunne hjelpe. Selv om de profesjonelle har de aller beste intensjoner, så viser studien at de likevel strever med å tilby hensiktsmessig hjelp. Vedvarende høy konflikt mellom foreldre, uavhengig av om de bor sammen, har flyttet fra hverandre eller aldri har bodd sammen oppleves som vanskelig. Vurderinger i henhold til barnets beste er et overordnet prinsipp for profesjonelle ved familievernkontor og barneverntjenester, men ulikheter i mandat, lovverk og forståelse av situasjonen utgjør en forskjell i hvordan de profesjonelle forsøker å hjelpe barn, foreldre og familier.
Utfordrende å hjelpe
Heggdalsvik argumenterer for at vedvarende høy konflikt mellom foreldre kan forstås som komplekse og sammensatte problemer (wicked problems). Denne typen konflikt er ikke en situasjon som kan løses som faser i en gitt rekkefølge. På grunn av hjelpetjenesters ulike lovverk og mandat, så varierer også muligheten for å iverksette tiltak. Profesjonelle i ulike tjenester handler derfor ut fra en «silotenkning», som dermed utilsiktet kan forårsake en eskalering av foreldres konflikt. Dette fører i neste omgang til en «svingdørseffekt» der familier blir gjengangere i ulike hjelpetjenester og tiden som går med til dette er verdifull i involverte barns liv.
Nytenkning og transdisiplinært samarbeid
Gitt kompleksiteten i fenomenet høykonflikt, konkluderer Heggdalsvik med at det er tid for å tenke nytt og transdisiplinært rundt fenomenet. Dette innebærer at profesjonelle i ulike tjenester i hjelpeapparatet må jobbe sammen på nye, mer kreative og fleksible måter for å hjelpe barn og foreldre i denne type situasjoner.
Personalia
Inger Kristin Heggdalsvik (f.1970) er utdannet sosionom og Cand.polit. i sosialt arbeid. Hun er ansatt ved fagseksjon for Sosialt arbeid, institutt for velferd og deltaking ved Høgskulen på Vestlandet (HVL) og er kandidat ved Ph.d. programmet Helse, funksjon og deltaking.
Prøveforelesning
How can you include childrens’ participation in your thinking about conflict in families, and specifically their participation in the professional assessment in high-level conflict families?
Mandag 4. september 2023 kl. 10.00
Disputas
Mandag 4. september 2023 kl. 13.00
Campus Bergen, K2, rom M005
Bedømmelseskomite:
- Førsteopponent: Professor Peter Rober, KU Leuven, Belgia
- Andreopponent: Førsteamanuensis Hilde Maria Thrana, NTNU
- Leder av komiteen: Førsteamanuensis Padmaja Barua, HVL.
Disputasleder: Prodekan for forskning Christine Øye, HVL
Hovedveileder: Førsteamanuensis Vibeke Samsonsen, HVL
Biveileder: Professor Lennart Lorås, HVL
Zoom-lenke til strømming:
https://hvl.zoom.us/j/68961033862?pwd=QUxvYlNoRjBOaXNSTXlKKzA3Qk5EZz09